Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2019-08-20, 07:33
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

BOKA, önskar dig åxå en fin resa och hoppas du skriver när du är på plats!
/ Kajja
Svara med citat
  #22  
Gammal 2019-08-20, 08:41
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Önskar Dig en fin resa
Svara med citat
  #23  
Gammal 2019-08-20, 10:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Trevlig och solig resa!

/ Anne
Svara med citat
  #24  
Gammal 2019-08-20, 13:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Citat:
Ursprungligen postat av BOKA Visa inlägg
Jag har ju lovat att återkomma med en del rapporter om det nu finns något att rapportera och om wifin fungerar som den ska.
Önskar dig en underbar resa Olle!

Hör av dig om du kan och har lust, annars får du gärna berätta när du kommer hem.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2019-08-20, 15:02
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Önskar också en trevlig resa!

Pia
Svara med citat
  #26  
Gammal 2019-08-23, 18:27
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Om allting stämmer så sitter jag på planet om tolv timmar och vi har förhoppningsvis också lyft för det ska gå kl 05.55.
Vill just nu bara tacka alla snälla för Era önskningar om att jag ska få en bra
resa det stärker mej mycket. Återkommer som jag lovat om allt fungerar som det ska nere på Samos.
BOKA
Svara med citat
  #27  
Gammal 2019-08-23, 20:30
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Ha det bra på fina Samos BOKA, trevlig resa!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2019-08-24, 14:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Citat:
Ursprungligen postat av BOKA Visa inlägg
Återkommer som jag lovat om allt fungerar som det ska nere på Samos.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2019-08-26, 18:10
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Framme i Samos sedan i lördags FM lokal tid 10.05 Dvs flyget var perfekt i tid. Perfekt är däremot inte wifin utan den är mycket instabil, har försökt att få iväg ett litet meddelande utan resultat tidigare. Bra är däremot vädret med strålande solsken och varmt. Som väl är så har vi här INTE kän:t någonting av branden här i Karlovassi, men det är ju andra som blivit drabbade av densamma. tyvärr snyft. Har dom här första dagarna bara orienterad mej en del och eftermiddagarna har det blivit goa timmar på beachen. Hotellet Samaina Port som jag valt är ett mindre mycket fint hotell som renoverades 2018 och personalen är också mycket trevliga. Dessutom är det roligt att roligt att någon gång kunna skriva att sängarna är underbart sköna med tjocka mjuka madrasser. I morgon kväll levereras min beställda bil så det blir att åka runt och nyutforska ön. Hustrun och jag var ju här senast på en kombinerad 2 veckors resa på Pstmos och Samos är 1994, så det är ju ett tag sedan.
Ska försöka att återkomma med några fler rapporter bara wifin blir lite bättre än vad den varit så här långt.
BOKA
Svara med citat
  #30  
Gammal 2019-08-26, 20:03
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Det gick bra med branden,dom gjorde ett bra jobb och hade släckt fram på
nattkröken.Inga skadade.
WIfi,kan man bli tokig på,det är sååååå långsamt.
Härliga sängar,det låter nåt de👍
Tänk på att grekerna kör som var dag är den sista,förstår
inte varför det är så himla bråttom,motorcyklarna är värst
Skulle vilja skicka dig till Lekka och vidare upp till Kosmadei
Vägen är smal å krokig å man kan möta lastbilar,men utsikten
och omgivningarna är så vackra

Pia
Svara med citat
  #31  
Gammal 2019-08-26, 22:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Blir lite förvånad över klagandet på Wifi. Varför använder ni det? Jag kör Mobiildata rätt av, då det numera är samma pris som hemma. Eller är det närheten till Turkiet som skrämmer? Att man ska halka in på deras nät? Ja, det går att lösa, så man tar bort den inställningen, så att inte autonät väljs.

/Netwolf
Svara med citat
  #32  
Gammal 2019-08-27, 08:30
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Ha det fortsatt bra BOKA
Svara med citat
  #33  
Gammal 2019-08-27, 13:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Citat:
Ursprungligen postat av BOKA Visa inlägg
I morgon kväll levereras min beställda bil så det blir att åka runt och nyutforska ön.
Trevlig att höra att resan gick bra och att du är nöjd med både hotell och säng. Hoppas att du blir vän med ditt WiFi så att du får möjlighet att berätta om dina utflykter på ön. Det lär ha hänt den sedan du var på ön senast.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Blir lite förvånad över klagandet på Wifi.
Jag har inte fri surf och måste snåla med det lilla jag har. Så WiFi är viktigt för mig.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2019-08-27, 21:13
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Så har ytterligare en dag straxt försvunnit lokal tid nu 21.50. Idag fick jag min hyrbil och efter att studerat några kartor så bestämmer jag mig för att ta mig till Samos stad. Samos är ju som de flesta städer i Grekland trångt och svårt att hitta någonstans att parkera bilen,men efter lite tyckte letande så hittade jag en plats. Jag tog mej en promenad och jag tyckte att jag kände igen mej på en del ställen fast det är 25 år sedan min hustru och jag var där senast.
När jag kände att jag var nöjd och belåten för den här gången (undrar just om det blir någon mer gång) så blev mitt nästa mål att försöka ta mej till Sideras Beach för ett eftermiddags bad, men det blev tji för efter några försök som slutade i vägs ände så ställde kosan mot Karlovassi igen.
Bättre tur med lyckan på nästa utflykt hoppas jag.
BOKA
Svara med citat
  #35  
Gammal 2019-08-27, 22:06
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Duktigt gjort å hitta parkering i Vathy,är snudd på omöjligt.
Ska du dit nåt mer så föreslår jag en parkering som ligger
till höger om museet.
Vi var till Posidonio i höstas å där var det en lite skylt det
stod Sideras på,vi var aldrig ner dit.
Vi brukar bada på Mykali,men det är långt från Karlovassi
Finns badställen innan du kommer till Kokkari.
Ha de bra!
Pia
Svara med citat
  #36  
Gammal 2019-08-28, 13:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Citat:
Ursprungligen postat av BOKA Visa inlägg
Bättre tur med lyckan på nästa utflykt hoppas jag.
Det hoppas jag också. Det finns många fina stränder runt ön. Ett förslag är att köra över bergen till sydkusten, via de fina byarna Leka och Kastani, så kommer du till Votsalakia, Psili Amos 2 och Limnionas. Eller så kör du mot Kokkari (som är fint) till stränderna Lemonakia, Tsamadou och Tsabou. Eller kör du västerut till stranden Potami.

Lycka till!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2019-08-28, 21:57
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Idag blev det en tur över bergen och jag hamnade i Kambod där jag tillbringade ett par timmar på eftermiddagen på den kombinerade strandenjag med både sand och lite sten, men det var inget fel på utan stranden var helt Ok och vattnet var mycket klart och fint. Det fanns också gott om ställen där man kunde få någonting till livs. På hemvägen tänkte jag ta en annan väg den över Kallithea och Drakei men det skulle jag inte gjort för när man kommer till Drakei så slutar vägen och man hamnar på en gårdsplan. Jag frågade en gammal gumma om det gick att ta någon annan väg men hon visade på min karta att det var bara att vända om till Kambo igen och köra samma väg som jag tog dit. Det kändes inget kul alls men det var inget att välja på. Så det tog lite styvt en timme att komma hem igen. Alltid lär man sig något säger dom vise. Det var detta om denna dagen så får vi se var morgondagen för oss någonstans.
BOKA
Svara med citat
  #38  
Gammal 2019-08-28, 22:53
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

BOKA..tycker lite synd om dig som åkt omkring i bilen sådär! Finns det inget i närområdet du kan njuta av? Vet inget om Karlovasi men lite till fots kanske, upptäcka byn, hamnen, bada och ta en kaffe eller nåt svalkande på nån taverna mm. Ursäkta om jag la mig i dina reseplaner men kunde inte låta bli
/ Kajja
Svara med citat
  #39  
Gammal 2019-08-29, 14:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Citat:
Ursprungligen postat av BOKA Visa inlägg
Så det tog lite styvt en timme att komma hem igen. Alltid lär man sig något säger dom vise. Det var detta om denna dagen så får vi se var morgondagen för oss någonstans.
Ja, Drakei ligger verkligen vid vägs ände. Du får läsa lite mer noga i E-guiden innan du ger dig av.

Ser fram emot att höra var du hamnade idag.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2019-08-29, 22:39
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Boende Karlovasi Samos

Det har tydligen blivit lite fel på sorteringen av de insända bidragen vad det gäller datumen men det fixar nog Janne till. Idag var det Pythagorion som fick den stora äran. att få ta emot mitt besök och det utan problem med bilkörningen även fast man kan bli halvt tokig (går det?) på vägskyltninen kontra de bilkartor som finns att tillgå. Jag håller naturligtvis med Janne om den stora skillnaden mellan Pythagorion och New Karlovasi. Att gå och spatsera i hamnen i Pythagorion och se alla dessa fina båtar som har ankrat upp, det var speciellt en som slog alla andra med råge många gånger om. Dessutom utbudet av alla dessa restauranger och. Caféer och miljön över huvud taget gör att man kan gå där många timmar, vilket jag gjorde. När jag var mätt på alla intryck så tog tog:jag sikte på Vatsolika och det var inte närmsta vägen det heller en lång tur upp i bergen innan det började gå ner mot havet igen. Det blev dock inget bad där utan jag tyckte att det var dags att söka mej hemåt igen.
Wifin är inte rolig ikväll jag har blivit utkastad flera gånger och fått börja om från början flera så nu är det nog bäst att få iväg dessa rader innan de också försvinner.
BOKA
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT