Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-07-14, 22:46
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Nygrekiska vid Stockholms universitet

Om det är någon som vill läsa grundkursen i grekiska i Stockholm i höst så finns det platser kvar. Läs mer här.

Ruby - som har kommit in på kvällskursen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-07-22, 23:00
IBM IBM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 48
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Hej! Rekommenderas verkligen, kanonbra undervisning, fast man bör kunna litet innan för att kunna hänga med, eller gilla grammatik, för grekiska=grammatik till 100 %. Läst 20p förra året. IBM
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-07-25, 23:20
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Citat:
Ursprungligen postat av IBM
Hej! Rekommenderas verkligen, kanonbra undervisning, fast man bör kunna litet innan för att kunna hänga med, eller gilla grammatik, för grekiska=grammatik till 100 %. Läst 20p förra året. IBM
Vilken tur jag har, bägge påståendena stämmer in på mig!

Är det ingen mer som tänker läsa grekiska i höst?

Ruby
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-07-25, 23:44
annlind annlind är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Jag har länge letat efter grekiska kurser i Stockholm men inte hittat något ialla kursprogramm man får i lådan. Gärna en enklare kurs typ turist grekisk. Finns det någon som vet om det finns någonstans ? Hör av er! Snälla!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-07-26, 07:27
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Vilken tur jag har, bägge påståendena stämmer in på mig!

Är det ingen mer som tänker läsa grekiska i höst?

Ruby
Grammatik är inte något som jag hoppar högt över men har anmält mej,
är dock inte säker på att jag startar kursen då tiderna inte riktigt passar
mitt schema.

bosse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-07-27, 01:59
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Citat:
Ursprungligen postat av Bossew
Grammatik är inte något som jag hoppar högt över men har anmält mej,
är dock inte säker på att jag startar kursen då tiderna inte riktigt passar
mitt schema.
Grammatik som är så kul!

Jag är inte helt säker på att jag fullföljer kursen, för två kvällar i veckan är ju ganska mycket när man jobbar heltid. Men börja ska jag! Hoppas du också gör det.

Ruby
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-07-31, 20:34
IBM IBM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 48
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Hej! På hösten är det bra om man kan gå båda kvällarna för den ena kurskvällen är det ren grammatik, men oj vad bra, och den andra kvällen är mer en tillämpning på samma sak. Man bör helst gå på båda men tentan var uppdelad på en grammatikdel och en läsförståelse/översättningsdel och det var ok att klara bara den ena delen och ta den andra senare. Om man ser till att få alla extra papper som delas ut och göra alla övningar så kan det funka om man går varje gång på grammatiken och kanske varannan gång på den andra kursen och läser mycket själv. Jag räknade själv med att göra bara grammatikdelen på tentan före jul, eftersom jag jobbar heltid, och tentaläste bara den delen men hade hängt med någorlunda på text/läsförståelse också och det räckte för att klara båda delarna. Så försök.

Tyvärr så måste man starta på hösten med något jättetråkigt, en 1 poängskurs i svensk grammatik och fonetik, en transportsträcka som det är bara att bita ihop och ta sig igenom . Fast man måste kunna svensk grammatik för att förstå den grekiska, det förstår man ju sen.


På våren är det två olika kurser, historia och grekisk text/grammatik så då kan man välja en av dem och så ta den andra nästa vår.
Hälsningar IBM
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-07-31, 20:47
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Jeg skulle ønske vi hadde samme tilgang på gresk-kurs som dere har i Sverige. Det står at det nå skal være et Nygrekiska 2 kurs her i byen, og jeg har meldt meg på, i håp om at det blir noe av. Usikker på hvilket nivå de skal legge seg på, men har sendt en mail og spurt. Tror at Nygrekiska 1 er for grunnleggende for meg. Har gått det en gang før - for 10 år siden - og har forsøkt å holde det ved like. Men det er ikke lett...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-07-31, 20:52
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Citat:
Ursprungligen postat av annlind
Jag har länge letat efter grekiska kurser i Stockholm men inte hittat något ialla kursprogramm man får i lådan. Gärna en enklare kurs typ turist grekisk. Finns det någon som vet om det finns någonstans ? Hör av er! Snälla!
Jadå, Folkuniversitetet har kurser i grekiska.

http://www.folkuniversitetet.se/temp....aspx?id=56856

Hälsningar
Karin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-07-31, 20:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Citat:
Ursprungligen postat av xristina
Jeg skulle ønske vi hadde samme tilgang på gresk-kurs som dere har i Sverige. Det står at det nå skal være et Nygrekiska 2 kurs her i byen, og jeg har meldt meg på, i håp om at det blir noe av.
Fast Sverige är ju "lite mer" än Stockholm - och om det är Moss du menar med byen så tvivlar jag på att det finns kurser i grekiska i någon stad i Sverige av Moss storlek (<30 000 invånare?)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-07-31, 21:25
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Nei, det er kanskje de større stedene i Sverige også som har greskkurs. Men det gjenstår å se om det blir noe kurs her i Moss da (riktig, Elisabet, 27.000 mennesker). Kommer jo an på om det er nok folk som melder seg på... Jeg jobber i Oslo, så jeg kan delta på kurs der om det ikke blir noe her.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-07-31, 21:27
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Citat:
Ursprungligen postat av IBM
Hej! På hösten är det bra om man kan gå båda kvällarna för den ena kurskvällen är det ren grammatik, men oj vad bra, och den andra kvällen är mer en tillämpning på samma sak. Man bör helst gå på båda men tentan var uppdelad på en grammatikdel och en läsförståelse/översättningsdel och det var ok att klara bara den ena delen och ta den andra senare. Om man ser till att få alla extra papper som delas ut och göra alla övningar så kan det funka om man går varje gång på grammatiken och kanske varannan gång på den andra kursen och läser mycket själv. Jag räknade själv med att göra bara grammatikdelen på tentan före jul, eftersom jag jobbar heltid, och tentaläste bara den delen men hade hängt med någorlunda på text/läsförståelse också och det räckte för att klara båda delarna. Så försök.

Tyvärr så måste man starta på hösten med något jättetråkigt, en 1 poängskurs i svensk grammatik och fonetik, en transportsträcka som det är bara att bita ihop och ta sig igenom . Fast man måste kunna svensk grammatik för att förstå den grekiska, det förstår man ju sen.

På våren är det två olika kurser, historia och grekisk text/grammatik så då kan man välja en av dem och så ta den andra nästa vår.
Hälsningar IBM
Tack för info, IBM.

Jag är som sagt inte så orolig för kursens nivå ska vara för hög eller att det ska bli för mycket grammatik. Det är nämligen så att jag har ägnat de senaste tio åren åt just språk och grammatik. Jag började med att läsa lingvistik och svenska och numera doktorerar jag i svenska (svenskans fonologi för att vara exakt). Så det ska nog gå bra att läsa lite grekiska.

Det är det där med tiden bara, eftersom jag har lätt för att påverkas negativt av stress.

Ruby
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-07-31, 21:30
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Det är nämligen så att jag har ägnat de senaste tio åren åt just språk och grammatik.
Milde himmel, 10 år med grammatikk... Er det sånt man kaller selvplageri?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-07-31, 21:36
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Citat:
Ursprungligen postat av xristina
Milde himmel, 10 år med grammatikk... Er det sånt man kaller selvplageri?
Alla är olika, xristina. En del åker till Kos 24 gånger, andra sysslar med grammatik...

För mig räckte det gott med en enda vecka på Kos.

Ruby
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-07-31, 21:43
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Alla är olika, xristina. En del åker till Kos 24 gånger, andra sysslar med grammatik...

För mig räckte det gott med en enda vecka på Kos.

Ruby
Jeg vet, Ruby! Det var ikke vondt ment. Jeg misunner faktisk de som forstår seg på grammatikk. Det har dessverre aldri vært min sterke side. Har alltid vært god i norsk, men spør meg ikke hva tiden heter. Eneste jeg klarer å ha klart for meg er infinitiv og presens... Men sangtekster - selv til sanger jeg ikke liker - setter seg fast. Og det har jeg jo veldig brukt for...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-07-31, 22:05
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Citat:
Ursprungligen postat av xristina
Jeg skulle ønske vi hadde samme tilgang på gresk-kurs som dere har i Sverige. Det står at det nå skal være et Nygrekiska 2 kurs her i byen, og jeg har meldt meg på
Jeg er sååååååå enig med deg, Xristina, hver gang jeg leser i Forumet om mulighetene til å lese gresk i Sverige, blir jeg "misunnelig"

Håper Nygrekiska 2 starter nå i høst da!
- Er det i Oslo, så skulle det vel ikke by på problem å samle nok interersserte.

Kari
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-07-31, 22:09
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Nei, i Oslo blir det nok kurs. Men de begynner ofte noen timer etter at jeg er ferdig på jobb og slutter ganske sent. Og jeg må jo reise nesten en time for å komme hjem også... Men vi får se. Får håpe det blir kurs her!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-07-31, 22:18
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Citat:
Ursprungligen postat av xristina
Jeg vet, Ruby! Det var ikke vondt ment. Jeg misunner faktisk de som forstår seg på grammatikk. Det har dessverre aldri vært min sterke side. Har alltid vært god i norsk, men spør meg ikke hva tiden heter. Eneste jeg klarer å ha klart for meg er infinitiv og presens... Men sangtekster - selv til sanger jeg ikke liker - setter seg fast. Og det har jeg jo veldig brukt for...
Ingen fara, xristina.

Alla har ju saker de är bra och mindre bra på. Jag har lätt för grammatik men inte så lätt för en del andra saker, t.ex. dans. Det där minnet som gör att du kommer ihåg sångtexter har du säkert nytta av i andra sammanhang också, även om du inte vet om det.

Ruby
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-07-31, 22:23
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Det där minnet som gör att du kommer ihåg sångtexter har du säkert nytta av i andra sammanhang också, även om du inte vet om det.
Ja, la oss håpe det! Kan jo aldri tenke meg at jeg kommer i en situasjon her i livet hvor det er livsviktig at jeg husker teksten til "Words" med FRDavid eller en annen gammel sviske...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-08-01, 16:46
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Nygrekiska vid Stockholms universitet

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Jadå, Folkuniversitetet har kurser i grekiska.

http://www.folkuniversitetet.se/temp....aspx?id=56856

...och nu har jag anmält mig! Har inte kunnat gå någon kurs det senaste året, pga annan utbildning, men nu är det dags att ta ett tag igen.

Karin
avd trägen vinner...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT