Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Nordamerika

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-09-20, 11:37
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Intervac

Hur otroligt det än verkar vara, så ska vi med all säkerhet inte åka till Grekland och Tilos nästa år (jaja, jag vet, Inkan). Vi har gått med i Intervac, där man byter hus/lägenheter med varandra. Då får vi tillgång till hus och bil de veckor som amerikanarna får tillgång till vårt hus och våra prylar. Utan kostnad - förutom några hundralappar för medlemsskapet i Intervac. Just det, amerikanarna. Vi spetsar in oss på Florida. Inte dumt att bo där gratis i en månad, eller hur? För att inte tala om gratis bil. Att hyra bil i USA innebär väl ingen gigantisk kostnad, men försäkringarna! Ujuj, det är inte för inte de har advoktater så de kan gödsla med dem over there.

Ett jättebra sätt att semestra på tycker vi, under förutsättning att man litar på varandra så klart. För oss blir det första gången. Har någon av er någon erfarenhet av detta? Vore kul att få veta.

Bluesea
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-09-20, 12:01
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Intervac

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea
Ett jättebra sätt att semestra på tycker vi, under förutsättning att man litar på varandra så klart. För oss blir det första gången. Har någon av er någon erfarenhet av detta? Vore kul att få veta.

Bluesea
Vi är för fega och noga med våra ägodelar, men goda vänner här i Kalmar bytte med en familj i Visby för ett par, tre år sedan. De fick kontakt genom en facklig tidning, och tyckte det gick jättebra. Även genom medlemskap i en förmedling, som Intervac, tycker jag det borde kännas tryggt.

Abi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-09-20, 12:28
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Intervac

Läste för ett par månader sedan om en familj här i Sydsverige som semestrat på detta sätt under många år. Ca 12 - 13 gånger om jag inte missminner mig. Det blev billigt och hade alltid fungerat bra. Men visst, en liten risk löper man ju... Men organiseras det via ett företag lär den nog vara väldigt liten.

Peter
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-11-19, 19:56
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Intervac

En kompis har under flera år bytt bostad via Intervac och det har alltid fungerat jättebra. De har bott gratis både i Florida, Frankrike, Italien, Norge och Irland! De har katter så de brukar byta med andra familjer som har husdjur så blir djuren väl omhändertagna.
Själva tänkte vi byta bostad med en fransk familj för några år sedan. Vi fick jättemånga svar bla från en tjej som hade lägenhet mitt i centrala Paris 5 minuters gångväg från Eiffeltornet, en familj som hade en liten vingård nära Bordeaux (såg ut som ett slott!) och en annan familj i St Raphael som hade en liten villa på en höjd med fantastisk utsikt över Medelhavet! Tyvärr blev vi av olika anledningar förhindrade att byta bostad och sedan dess har vi bara längtat till Grekland, men jag tror det är ett fantastiskt sätt att semestra på.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-11-27, 23:19
kdy kdy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 16
Standard Sv: Intervac

Två gånger har vi bott i Holland, dels i lägenhet i centrala Amsterdam, dels i radhus i Nijmegen. Det har fungerat jättebra, och vi har varit mycket nöjda. Kanske vi haft tur med våra byten, för när vi kom hem ena året var trädgården pedantiskt rensad, blommor planterade o.s.v. För övrigt var allt sig likt. Ett bra tips är att byta med någon i liknande skede i livet, barnfamilj med en annan barnfamilj t.ex. Så kan man ju plocka undan värdefullaste släktklenoden,(en olycka kan ju hända) och se över hemförsäkringen. De flesta bolag accepterar att man låter gäster bo i huset medan man är borta själv.
En extra bonus är att man får en helt annan inblick i landets förhållanden när man bor i ett vanligt hem, och så träffar man grannar, släkt och vänner till sin bytesfamilj.
Lycka till!
Kdy
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT