Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2020-04-12, 12:47
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Avbokat

Vi har ännu inte bokat någon höstresa, men hoppas kunna resa till Tilos september. Det är bara att hålla tummarna... 👍👍 Och tänker på Pandoras Ask, att hoppet är det det sista som överger oss.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2020-04-12, 12:54
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Vi har ännu inte bokat någon höstresa, men hoppas kunna resa till Tilos september. Det är bara att hålla tummarna... 👍👍 Och tänker på Pandoras Ask, att hoppet är det det sista som överger oss.
Helt ärligt så tror jag inte Grekland vågar ta emot några turister detta år av rädsla för att bli smittade. Själv skulle jag inte heller vilja åka förrän det finns vaccin eller om ett antikroppstest skulle visa att jag haft Corona. Fram tills dess är det bara att fortsätta drömma och längta...
Svara med citat
  #43  
Gammal 2020-04-12, 14:25
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Helt ärligt så tror jag inte Grekland vågar ta emot några turister detta år av rädsla för att bli smittade.
Grekland planerar att få igång turismen senast i augusti.
Om 2 veckor planerar de att ta bort utegångsförbud, och att resor/ flyg, butiker kan starta upp 10 maj.
Igår kom värmen, o nu är det shorts som gäller. Kanske värmen hjälper mot allt ?
Svara med citat
  #44  
Gammal 2020-04-12, 14:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Helt ärligt så tror jag inte Grekland vågar ta emot några turister detta år av rädsla för att bli smittade.
Någonstans tror jag också så, det kanske bara blir inhemsk turism i år.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2020-04-12, 16:10
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Avbokat

Lite ont i hjärtat gör det att vara hemma istället för på Kreta nu. Vi "tröstar" oss med en isad ouzo, lammstek i lergrytan... till det kan vi välja Mythos eller grekiska rödvinet The Lion. En cd med Sirtaki snurrar i "pop å rock-maskinen". Häromkvällen avslutade vi med en sittning i varm bastu. Då har vi fått lite grekiska smaker, musik och värme.
Vi ska inte klaga, men längtan är STOR!

Lena
Svara med citat
  #46  
Gammal 2020-04-20, 10:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat

Inlägg som endast handlar om covid-19 har flyttats till denna sida.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2020-04-20, 13:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Avbokat

Jahopp, där kånkade Norwegian med. Visserligen inte hela bolaget, men det är väl bara en tidsfråga.

/Netwolf
Svara med citat
  #48  
Gammal 2020-04-20, 15:33
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jahopp, där kånkade Norwegian med. Visserligen inte hela bolaget, men det är väl bara en tidsfråga.

/Netwolf
Tycker mig ha sett många inlägg genom tiderna från dig om Norwegian o deras ekonomi. Så antingen är du visionär, eller så handlar det kanske om mörka krafter ?

Beslutet att ansöka om konkurs för Norwegians fyra dotterbolag Pilot Services Sweden AB, Norwegian Pilot Services Denmark ApS, Norwegian Cabin Services Denmark ApS och Norwegian Air Resources Denmark LH ApS.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2020-04-20, 18:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jahopp, där kånkade Norwegian med. Visserligen inte hela bolaget, men det är väl bara en tidsfråga.
Från SVD idag:

Analytiker: Norwegian kan riskera konkurs
Svara med citat
  #50  
Gammal 2020-04-20, 20:09
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Avbokat

Jag har fortfarande en bokad och betald resa som jag inte får pengar tillbaka för om jag inte reser, men det spelar ingen roll i nuläget.

Det jag funderar över är vad som är rätt eller fel i kommande fall.......

OM nu gränserna öppnas i slutet på Augusti då jag ska åka.....

Och UD ger klartecken för att åka.....


BORDE jag åka????

Jag bidrar till deras ekonomi om jag åker vilket är ett plus......känns inte snällt att låta bli att komma med mina pengar.



BORDE Jag inte åka????

På grund av att jag kan komma med smitta.

Vad är rätt och vad är fel?

Tankar från er.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2020-04-20, 21:47
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Avbokat

Bästa Theresa
Resor kommer att finnas, o du behöver inte känna stress över varken priser eller om de finns tror jag.
När UD släpper restriktioner blir det ok att resa igen, då behöver ingen fundera om det är bra eller inte bra. Boka resa om du vill åka. Eller fråga på soc media o du får alla möjliga synpunkter, beroende på dagsform o inställning.
Mitt förslag är att följa UD's rekommendationer.
Vi är nu i Grekland men vill hem en "sväng" men kanske vi inte kan komma tillbaka, o då stannar vi hellre.
Hoppas du kan komma hit !
Svara med citat
  #52  
Gammal 2020-04-20, 22:01
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Bästa Theresa
Resor kommer att finnas, o du behöver inte känna stress över varken priser eller om de finns tror jag.
När UD släpper restriktioner blir det ok att resa igen, då behöver ingen fundera om det är bra eller inte bra. Boka resa om du vill åka. Eller fråga på soc media o du får alla möjliga synpunkter, beroende på dagsform o inställning.
Mitt förslag är att följa UD's rekommendationer.
Vi är nu i Grekland men vill hem en "sväng" men kanske vi inte kan komma tillbaka, o då stannar vi hellre.
Hoppas du kan komma hit !
?
Och svaret på mina frågor var
Svara med citat
  #53  
Gammal 2020-04-20, 22:17
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Avbokat

Theresa, visst var det väl en charterresa du hade bokat..eller? Om UD fortfarande har stoppat resorna när du ska åka så får du ju tillbaka pengarna.

Om inte det är resstopp
då så vet man ju mer om läget i både Grekland o Sverige i augusti. Även om man aldrig VET. Svårt det där
/ Kajja
Svara med citat
  #54  
Gammal 2020-04-20, 23:47
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Avbokat

Verkar som ingen ser hela texten jag skriver.............Handlar inte om pengar eller bokade resor.....läs texten om vad jag frågar om.

Senast redigerad av theresa den 2020-04-21 klockan 00:00.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2020-04-21, 00:13
Catlady Catlady är uppkopplad nu
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 153
Standard Sv: Avbokat

Hej Theresa, om gränserna är öppna igen och UD ger klartecken: Varför inte resa? Jag menar: smittan finns ju redan i Grekland. Du lär ju inte resa om du inte mår bra, eller hur? Och även om du mår bra när du reser så kan du smittas i Grekland, worst case scenario.......
Våra vänner grekerna kommer verkligen att behöva oss!
Har själv resa bokad i slutet av augusti och åker definitivt om bara möjlighet finns!
Catlady, som längtar så det gör ont i själen......
Svara med citat
  #56  
Gammal 2020-04-21, 06:49
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Verkar som ingen ser hela texten jag skriver.............Handlar inte om pengar eller bokade resor.....läs texten om vad jag frågar om.
Okey, jag har läst din fråga ett par ggr gånger men förstår inte vad jag missar
Du får väl bortse från mitt svar då..
/ Kajja
Svara med citat
  #57  
Gammal 2020-04-21, 09:01
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Avbokat

Du tenker du bør reise for å hjelpe til med grekernes økonomi, men er samtidig redd for at du skal smitte noen der? Har jeg oppfattet deg rett?
Dette tror jeg løser seg etterhvert. Hvis grekerne ikke vil ha smitte, så stenger de vel grensene for turister. Hvis de velger penger foran smitterisiko, så er det også deres vurdering. (Jeg går da ut fra at viruset ikke er bekjempet.)
Personlig vil jeg ikke reise til Hellas i år. Mannen og jeg er i risikogruppen pga alder og sykdom, og er det en ting vi ikke vil så er det å bli smittet - hverken her eller der. Vi må gå ut fra at vi kan havne på sykehus, og da velger vi Norge.
Dersom nå alt skulle bli fritt valg for deg, så må du jo selv vurdere hva som bli best for deg.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2020-04-21, 11:04
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Avbokat

Ja Theresa, vad är rätt och fel i det här läget, särskilt dilemmat att vilja resa men kanske inte kunna?

Att vilja resa har vi nog gemensamt, de allra flesta av oss som just nu är aktiva här. Men alla vi har nog helt unika anledningar att kanske låta bli att resa. Vilken anledning är rätt, vilken är fel? Det går ju inte att säga och lika lite anser jag det går att säga hur någon annan ska agera.

Därför blir mitt konkreta svar till dig: du bör nog besluta själv hur du ska göra. Det är bara du som vet vilka förutsättningar du har och med vilka fakta du till slut bestämmer dig med.

Hur myndigheter gör i Sverige respektive Grekland då när resan i så fall närmar sig, det vet ingen just nu, i april. Det är väldigt många faktorer som spelar in, kanske kommer det nya som förändrar situationen?

Visst behöver de våra pengar men att tro att det totalt sett kommer att bli intäkter som det har varit under normala säsonger, det är att vara väldigt naiv. Från hur många länder kommer det att komma turister till Grekland i år? Från hur många länder brukar det komma turister under normala säsonger? Hur många olika typer av förutsättningar har de olika nationaliteterna som kommer att besluta sig för att resa till Grekland i år? Och även om de grekiska myndigheterna lättar på restriktioner mm. så kanske det kommer att vara mängder med kontroller, avstängningar, förbud, infrastruktur osv. ändå som gör att allt kanske tar mer tid och blir omständigt?

De grekiska MÄNNISKORNA, de vi normalt sett möter är kanske inte förändrade ett dugg? De vi bor hos, de vi går och äter hos, taxin du sitter i någon gång, den som tar betalt av dig i affären mm. mm. Visst, det finns människor inom myndigheterna också, de som arbetar hårt med att ansvara för sitt lands intressen men vi ser dem nog inte och vet inte vilka de är.

Du skriver någonting om att "du kanske smittar" - det kommer du antagligen inte att veta om du inte får bli testad och får ett "kvitto" på det. Vi vet ännu inte om vi smittar, vi som inte bär på några symton och det där är något väldigt svårt just nu. När stannar smittan av, kommer det en "andravåg" i höst, eller när då?

Det är som med allting annat om detta just nu, besluta för din egen del och visst - ta in idéer och råd och annat men jag kan bara se det som att du har ditt eget beslut att göra.


/ Hasse
Svara med citat
  #59  
Gammal 2020-04-21, 13:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Avbokat

Ja, det är en fråga som ingen vet svaret på idag. Men om landets myndigheter välkomnar dig, så borde det väl vara ok. Sen är ju frågan moralisk, t ex om man blir svårt sjuk och upptar en IVA-plats i det landet. Det är typ som i Sverige idag, där folk uppmanas att inte besöka sina sommarstugor etc, för att de inte ska belasta den lokala kommunens vård och omsorg.

Så mycket är nog upp till dig. Sen är ju frågan OM man blir svårt sjuk utomlands. Vill man då riskera att söka vård i det landet. Jag säger inte att det är sämre vård, men jag hade nog föredragit att ligga inlagd på ett sjukhus i Sverige. Då är man iaf hemma...

/Netwolf
Svara med citat
  #60  
Gammal 2020-04-22, 16:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Avbokat

Nu säger Steffe på TV att reserestriktioner till utlandet gäller till 15 juni, men det är stor risk att det förlängs. Och då blir det med största sannolikhet så...

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT