Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-30, 13:03
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Transport Aten - från flygplats

Börjar inse att trots att jag är en ganska van Greklandsresenär inte är så van att resa via Aten och vidare med färja . Hoppas därför någon kan vara snäll och hjälpa mig med några tips på vägen....

Vi anländer sent på natten till måndag (ca 2.30) och har en resa bokad med Aegean speedlines som går 7.05. Biljetterna har jag förstått man kan hämta upp i hamnen, så det hoppas jag stämmer nu också. När öppnar i regel rederierna/resebyråerna i Piraeus?
Och hur kommer jag snabbast dit från flygplatsen, buss eller tunnelbana, när jag anländer mitt i natten? Eller jag kanske inte behöver ha så bråttom....?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-30, 14:04
jonashagel jonashagel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 18
Standard Sv: Transport Aten - från flygplats

Tunnelbanan ( Metron ) är öppen från 05 00 - 21 00 om jag minns rätt. Ta alltså bussen i stället. Avgår längst åt höger direkt utanför ankomsthallen. Bussnummer är X96. Restid ca 40-45 minuter då det är lite trafik på natten. Biljetter köper du i biljettluckan vid hållplatsen. Tyvärr har jag inte åkt med Aegean men Blue Star och Hellanic öppnar sina "biljett-luckor" ett par timmar innan avgång. Tänk på om du/ni väljer Metron tillbaka till flygplatsen att , det endast är de tåg på blåa linjen som har "flygplanssymbolen" klistrade på fönstren , som går ända ut till flygplatsen. Lätt att hoppa på fel om man är trött och stressad. Det går för övrigt två tåg i timman med ca 30 minuters mellanrum. Att ta sig till och från flygplatsen är mycket enkelt för att vara i en stor stad. Dessutom är biljettpriserna låga. Tonåringar ( upp till 18 år ) har rejäl rabatt på Metron. Tänk på det då ni köper biljetterna. Enkel resa centrum-flygplatsen endast 3 Euro. Till sist bara en liten varning. PIREUS ! Håll i värdesakerna och kanske speciellt på tunnelbanan från Pireus till centrala Aten. Då båtarna ankommer blir det tillfälligt hård belastning och väldigt trångt i vagnarna. Här har tyvärr många glada "hemvändare" fått sin plånbok borttrollad.

Trevlig resa önskar en nyss hemkommen Greklandsresenär !
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-30, 14:09
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Transport Aten - från flygplats

Tack snälla för värdefull info.
Nu känner jag mig betydligt lugnare inför äventyret som börjar på söndag
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-30, 18:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Transport Aten - från flygplats

Ta det lugnt någon timme på flygplatsen innan ni åker till Pireus! Finns ingen anledning att vara där i ett par timmar på morgonkvisten när ingenting är öppet.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT