Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-08, 19:03
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Lov og lut

- Jeg vet du har sagt en gang for lenge siden hva den inneholder, men jeg vil ikke bli minnet på det før jeg har smakt, sa jeg til Dimitra i går. Vi var hjemme hos hennes familie ved midnatt for å spise magieritsa. En slags suppe som inneholder innvoller og annet uspiselig (såpass vet jeg), men jeg visste også at om disse ingrediensene ble nærmere spesifisert, ville jeg ikke klare å engang se på den grågrønne massen på tallerkenen.
- Jeg har renset alt veldig godt, beroliget Dimitras pappa, mens han og resten av bordet – inkludert min besøkende husbond – langet i seg.

Og faktisk var smaken ganske god. Jeg klarer bare ikke å spise annet fra dyret enn rent kjøtt. Og det fikk jeg nok av i dag. Vi var i Diakofto sammen med enda flere av Dimitras familie og venner, og det ble grillet tjue lam!

Og som man uvegerlig gjør, rundt det bugnende bordet etterpå, begynte vi å diskutere forskjellene mellom Hellas og Norge.

- Mesteparten av det dere gjorde med grillingen i dag, ville aldri gått an i Norge, fortalte vi. Og overdrev bare litt når vi påpekte ulovlighetene:
• Å montere en grill på ca tre ganger syv meter på offentlig vei.
• Å grille 20 lam på en gang i et boligområde, uten tillatelse.
• Å sitte/stå/danse et par meter fra en usikret jernbanelinje. (Det var ikke farlig, påsto de, for togføreren kjente dem)
• At det ble drukket alkohol på offentlig sted.
• At det ble drukket betydelige mengder alkohol mens unger var til stede (på en offentlig vei/ved en usikret jernbanelinje.)

Heldigvis passet politiet på oss. Vel, han var i tjeneste, men han var en av slekten, og vi så ham aldri uten vinglasset i hånden.

- Hva slags mat er tradisjonell i Norge, ville grekerne vite, etter at vi hadde lovprist det møre påskelammet, tzatzikien, salatene og ostepaiene. Så vi fortalte om hvordan man lager lutefisk.
- Lut! utbrøt Dimitras pappa sjokkert. – Vet dere hva det er? Malingsfjerner, sa han uten å vente på svar.

Og jeg skjønner jo de sjokkerte fjesene. Magieritsa vil jeg helst slippe å spise, men fisk marinert i lut, det går greit!

  #2  
Gammal 2007-04-08, 19:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lov og lut

Helt underbart inlägg Merete!!!
  #3  
Gammal 2007-04-08, 19:40
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Lov og lut

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
...En slags suppe som inneholder innvoller og annet uspiselig (såpass vet jeg), men jeg visste også at om disse ingrediensene ble nærmere spesifisert, ville jeg ikke klare å engang se på den grågrønne massen på tallerkenen.
Jag tror bestämt jag kommer att resa bort från Kreta nästa påsk...
Fast å andra sidan gick Kokoretsi ner så länge jag trodde det var nån sorts grillad korv. Nu för tiden äter jag det för att jag vet att det är gott, men jag undviker att tänka på innehållet. Fårballar kommer jag däremot aldrig stoppa i munnen, varken skalade eller i någon annan form!

Underbart berättat och härlig bild! Jag suger i mig all information i respektive hörna. Tusen tack

Kickie
  #4  
Gammal 2007-04-08, 19:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Lov og lut

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Fårballar kommer jag däremot aldrig stoppa i munnen, varken skalade eller i någon annan form!

Underbart berättat och härlig bild! Jag suger i mig all information i respektive hörna. Tusen tack

Kickie
ASG!!!! Tack för informationen
// Helén
  #5  
Gammal 2007-04-08, 19:55
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Lov og lut

Virkelig et herlig innlegg og et flott bilde
Kari
- som liker Margeritsa suppe og har kokoretsi som favorittrett
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT