Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-10-05, 15:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Nu har jag anlänt till Chania på Kreta.
Anlände igår kväll och vaknade sent, satte mig på balkongen på hotell Vranas i gamla stan och bara njöt att jag var här!




Denna resan har vi gjort så många gånger, jag och Arne och jag bara älskar den! Tanken är att jag imorgon åker till Anopoli, därefter Chora Sfakion, Agia Roumeli, Paleochora samt slutligen tillbaka tillbaka till Chania. Resan ska ta 3 veckor.



Anapoli ligger på en högplatå på 600 meters höjd ovanför Chora Sfakion. Här vill jag återigen besöka Aradenabron samt promenera i den fina naturen samt möta många djur längs landsvägen.
Den stora greken föddes här år 1725. Han avrättades grymt av ottomanerna, man flådde honom levande bland annat. Flygplatsen i Chania samt en färja är uppkallad efter honom.
Vi kom första gången år 2016 hit och för mig blir 5:e gången.



Sedan åker jag ned till havet och den trevliga byn Chora Sfakion. En tur till Frangokastello är ett önskemål för mig. Vem vet?
I Sfakia är kvällarna magiska. Man lyssnar på vågorna från Libyska havet och ser solen gå ner.
Samhället har cirka 250 invånare och hit kom vi första gången 2008.




Nu ska jag ta färjan Daskalogiannis mot Agia Roumeli som är en isolerad by mellan vilda bergstoppar och det blåa havet. Hit tar man sig antingen med färja eller till fots. Detta är ändstationen för Samariavandrarna.




När dessa vandrare åkt vidare med färjorna vid 16-tiden råder lugnet. Då är det dom erfarna vandrarna, som har Agia Roumeli som utgångspunkt. Det är en tystnad man kan röra vid och jag har aldrig sett en så stjärnklar himmel som här! 60 fasta invånare finns här.



Så åker jag vidare och nu med färjan Samaria och hamnar i......




..... i min studio 3 hos Haris.
Första gången vi kom hit var år 2008. Här brukar vi tillbringa en månad i december-januari och jag har skrivit mycket om byn som är min favorit på Kreta!

Birgitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-10-05, 16:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Fantastiskt att än en gång få följa med på resan! Otroligt imponerad att du orkar.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-10-05, 18:01
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Alldeles underbart!
//
KR
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-10-05, 18:06
Fältjäntan Fältjäntan är uppkopplad nu
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Instämmer, imponerad och alldeles underbart. Platser som jag besökt och jag minns med glädje. Ser fram emot rapporter.
Kerstin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-10-05, 18:29
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack, Birgitta! Du skriver så fint..... att längtan i mig gör fysiskt ont.......
Och dina bilder... så vackra! Ser fram emot att få "följa med" dig på färden och kanske få se nya bilder från en av de vackraste landskap jag sett.
Ha det alldeles underbart! Du är en så härlig "krutgumma"
Catlady
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-10-05, 18:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Ahh Birgitta! Vilken underbar resplan! Och så jättefint du beskriver den med både bilder och ord. Förstår att det är massor av fina minnen som du har med dig som ressällskap. Tack för att vi får följa med!

Ha det fantastiskt!
Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-10-05, 19:50
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Ha det så underbart Birgitta! Njut o må gott på underbara Kreta!

Maria
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-10-05, 23:21
Maria/Mickes avatar
Maria/Micke Maria/Micke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 131
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Instämmer med övriga. Alltid kul att följa dig på dina resor. Njut så mycket du kan.🤗 Maria & Micke
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-10-06, 04:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Kalimera Birgitta! Så fint det låter och vilken lockande resplan. Hoppas du får underbara dagar som du fullt kan njuta av. De minnen som du har om resorna tillsammans med Arne betyder säkert också mycket för dig när du på nytt besöker samma platser.

Säkert ganska mycket turister fortfarande i Chania, även om oktober antagligen är lugnare än september? Att bo där i gränderna låter fint i synnerhet om det största vimlet är över.

Längtar redan till din nästa rapport. Ha det så fint!

/ Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-10-06, 06:09
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack Birgitta för att du berättar om ännu en resa med bilder å allt
Att få direktrapporter gör att man känner sig närmare Grekland. Njut o må så gott!
/ Kajja
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-10-06, 08:35
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Ha en jättefin resa Birgitta!

//Conny
Svara med citat
  #12  
Gammal 2023-10-06, 08:43
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Trevlig resa till de resmål du gillar.
/ Jannis
Svara med citat
  #13  
Gammal 2023-10-07, 16:25
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Jag har nu lämnat Chania och har nu kommit till Anopoli.
Resan till Kreta gick smidigt denna gången och "min" taxichaufför. George hämtade mig om kvällen på Chanias flygplats. Det var bara att gå och lägga sig efter att jag tagit resans först ouzo.

Kvällen därpå var tanken att jag skulle ta en tidig "kallinichta", jag var fortfarande trött efter resan och alla synintryck. Men därom blev intet.....
Jag gick till mitt stamlokus Red Bicycle och fick en jättekram av Kostas. Han är troligen pensionär, men jobbar där från och till, så det var ett år sedan jag såg honom senast. Sedan kom ägaren och tog mig i hand, så jag är nog en riktig stamgäst där! Vid 20-tiden dök två musikanter upp. Dom brukar ofta vara där och musicera och det blev en härlig kväll med både musik och spontan dans. Där flög delar av min nattsömn!

Så gick resan till Anopoli. George tog med sig sin hustru. Dom hade allt apropå bestämt sig att fortsätta från Anopoli över Aradenabron och till den lilla by Ag Ionnis på andra sidan för att tillbringa helgen. Fem hus består byn av. Jag välkomnades av mitt boende på Platanes. I bottenvåningen har man en utsökt taverna.

Jag sov som en stock på natten och kunde vakna av en stillhet där bara tupparna hördes. Det är tur att jag har med mig min lilla vattenkokare, för på rummet fanns ingen.

Det var allt för denna gången, jag återkommer.

Birgitta.




Min lilla gränd i Chanias gamla stad.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2023-10-07, 16:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Resten av bilderna:




Dom två musikanterna på Red Bicycle.




En fin hibiscus utanför min port på hotell Vranas i Chania.



Frukost. Jag har tagit med mig mjukost och även Kalles kaviar.



Första ouzon på min resa.




I väntan på George. Gamla stan i Chania.




På väg över Lefka Ori. George, taxichauffören har bestigit samtliga höjder på Lefka Ori. Det var en underbar färd och min höjdrädsla har mattats genom åren tack vare George.




Middag på Platanes med Daskalogiannis i belysning.




Min morgonutsikt från altanen. Dom 4 platanerna når även upp till nästa våning av hotellet

Birgitta.

(Jag fick göra två inlägg, då datorn krånglade samt den dåliga internetuppkopplingen).
Svara med citat
  #15  
Gammal 2023-10-07, 16:51
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Å en sådan spännande resa du skall göra 🤗 Heja dig Birgitta!
//maji
Svara med citat
  #16  
Gammal 2023-10-08, 01:20
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack, Birgitta !
Lefka Ori är så mäktiga och vackra, tänk att ha bestigit dessa höjder. Undrar om din taxichaufför såg några Kri-kri på vägen??? Eller kanske gamar, finns en del där, har själv haft turen att se ett par och de är så fantastiska fåglar.
Ha det alldeles underbart och njut....
Catlady, lite avis....
PS: undrar vilken firma som säljer mjukost med rökt ren?? Måste vara jättegott, gillar renkött men aldrig sett detta i Stockholm. En liten resevattenkokare tillhör, för oss, alltid packningen tillsammans med "evighetsfilter" och 1/2 kilo svenskt bryggkaffe

Senast redigerad av Catlady den 2023-10-08 klockan 01:35.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2023-10-08, 07:30
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Du har nog det så fint, Birgitta, med egen taxichaufför. Inte alla som har det. Är George kanske pensionerad? Eller jobbar han även med andra kunder? Fint i alla fall att ha en så pålitlig chaufför.

Och vilket fint bemötande på Röda Cykeln! Inte kan man genast ta kalinichta då.

Ha nu fina dagar i Anopoli. Jag antar att det är lite svalare där nu. Och uppe i bergen är det väl alltid lite svalare.

Tusen tack för rapport och bilder. Väntar naturligtvis ivrigt på fortsättningen.

/ Anne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2023-10-10, 15:20
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Resan har nu gått söderut, till Chora Sfakion och Libyska havet.
Solen strålar från en klarblå himmel och det är 25 grader varmt. Havet visar sig från sin bästa sida och är blåare än blått.

Bossen på Platanes hotel körde mig den vackra vägen ner till kusten, här kan man kalla det för hårnålskurvor! Såg även en del rovfåglar längs vägen och naturligtvis getter, en masse. Bor på hotel Lefka Ori här i Chora Sfakion och även här var det bra att jag tog med en vattenkokare och mugg.

Egentligen känns det lite sorgligt att lämna Anopoli. Här är liv och rörelse och många turister. Dessutom är priserna betydligt högre här. Ett krus vitt uppe i Anopoli kostade 3 Euro, här kostar det 5-6 Euro och i Chania ännu mer. Men jag gillar ändock Chora Sfakion.

Även denna gången kollapsade musen till min laptop i morse. Jag gick runt och frågade om det fanns någon som kunde låna ut en för skulle man köpa någon fick man åka till Chania! Ingen använde sig av en mus numera! Köpte batterier på kiosken. Innan jag hade bytt batterier behagade musen kvickna till. Nu hoppas jag den håller sig lugn ett tag!

Lite bilder från mitt första dygn här.

Birgitta.




Morgonens frukost på hotel Samaria.



Vilken fin inramning på porten!




Underbar utsikt från mitt rum!







Färjan Daskalogiannis anländer om aftonen, medför flera hundra samariavandrare.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2023-10-10, 17:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack Birgitta för fina bilder och trevlig rapport. Så fint att få följa med dig!
Ha det fortsatt gott!

Masse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2023-10-10, 22:01
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack, Birgitta! Vilken utsikt.....
Sådana vägar brukar vi kalla "orm med magknip" men de är roliga att köra
Och frukosten, smaskens, med kretensisk honung!
Bougainvilea dessutom... så vackert!

Catlady, om igen, avis.....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT