Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-15, 18:31
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Vem har tid att springa på skattekontoret när det är så vackert väder i Chania ? Enligt avtalet mellan Sverige och Grekland ska tjänstepension och privat pension beskattas i Grekland för en svensk som bor stadigvarande där (och inte i Sverige). Den här inkomsten är pengar som jag sparat ihop alldeles själv, och nu när den betalas ut ska skatt betalas som för normal inkomst. Om nu skatt ska dras så tycker jag det är roligare att betala denna skatt i Grekland, än i Sverige, det är ju här jag lever.
Men hur ska jag få myndigheterna att förstå vad jag vill och varför ? Jag har ju ett skattenummer A.Φ.Μ.
Men ingen deklaration har kommit, så jag tänkte att jag behöver bara be att få deklarationspapper "φορωλογικυ δηλβση" . Kvinnan i disken tittade efter på mitt nummer men sa att hon inte kunde se något där, men jag förklarade att jag har inkomster från Sverige som jag måste betala skatt för i Grekland. Hon sa att jag kunde få nödvändiga handlingar på våning tre, kassa fem.

Handläggaren i denna kassa frågade om och om igen vad jag egentligen ville göra. Jag upprepade på trevande grekiska att jag skulle ha deklarationshandlingar och ville betala skatt. En flicka bredvid mig hjälpte till att förtydliga språkligt, så jag tror inte det var någon tvekan att budskapet gick fram, men han valde att avvisa med "inte idag". Jag får gå dit igen och se om det sitter någon där som har lite mer förståelse och som lever i den moderna tiden. Jag ger mig inte.
Men även om jag fyller i en deklaration så kanske man inte kommer att förstå vad det är för inkomst och hur den ska beskattas.
I värsta fall måste jag koppla in "EU-polisen" . Det är en byrå med några vakna och upplysta ungdomar som finns i varje EU-land som känner till alla regler och ska hjälpa till att samordna myndigheterna (kostnadsfritt).


Ett exempel av det motsatta slaget, när man söker bidrag, gäller handikappersättning. Det känner jag till för att jag forskat så mycket i den fria rörligheten. Den har tillhört de bosättningsgrundade bidragen som man inte får behålla om man flyttar till ett annat EU-land. Det är ju naturligt att t.ex. bostadsbidrag för pensionärer inte får behållas om man flyttar ut ur Sverige varaktigt.
Men genom ett beslut i EU-domstolen har svensk handikappersättning undantagits från regeln och blivit "exportabel" . Det betyder t.ex. att om Markus flyttar till Tjeckien för att arbeta mer än ett år avbryts hans handikappersättning, men han kan söka den på nytt genom tjeckiska sociala myndigheter. Och om han börjar att leva ihop med Veronika, som är handikappad genom en trafikskada, kan han söka svensk handikappersättning även för hennes räkning. Men även i detta fall måste med säkerhet dessa hjälpsamma konsulter anlitas, för även inom svenska myndigheter känner man till väldigt lite om detta, och jag har fått veta att man även missuppfattat dom nya bestämmelserna och gjort fel.


Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-15, 22:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Handläggaren i denna kassa frågade om och om igen vad jag egentligen ville göra. Jag upprepade på trevande grekiska att jag skulle ha deklarationshandlingar och ville betala skatt. En flicka bredvid mig hjälpte till att förtydliga språkligt, så jag tror inte det var någon tvekan att budskapet gick fram, men han valde att avvisa med "inte idag".
Man är stum av beundran över den grekiska ihärdigheten i att vägra dra in skatter!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-16, 08:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Ja Stefan, Du får väl kontakta Skatteverket i Sverige och säga att det faktiskt inte GÅR att betala skatt i Grekland och be att få betala svensk skatt Helt sjukt!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-16, 09:03
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Men Du Stefan Skall du inte ha s.k sinkskatt och betala den i Sverige.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-16, 12:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Vi (ålderspensionärer ) betalar SINK och känner oss därigenom berättigade till sjukvård betald från Sverige, alltså IKA här skickar notan till Sverige. - De nettokronor vi får på kontot efter skatteavdraget på 25 % gör vi glatt och omedelbart av med här i Grekland!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-17, 16:21
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

I år var första gången som jag slipper att deklarera därför att SINK-skatten tillämpas (25 % källskatt på inkomsterna från Sverige).

Men en ny inkomst dök upp i år - utbetalning av mitt privata pensionssparande. Då sa min handläggare i Sverige Mirjana att om jag bara bevisar att jag är skattemässigt skriven i Grekland ska man i Sverige inte dra någon skatt alls just på denna speciella inkomst. Hon tittar just nu på mitt intyg och tar hjälp av en kollega som kan grekiska.

Om dom inte godtar detta intyg, då är jag ju skattemässig vilde, inte skriven någonstans, och det vill jag ju inte vara, så jag kommer att fortsätta att jobba för att vara skattemässigt skriven i Grekland. I bästa fall också för att få betala skatt här för denna specilla inkomst från pensionssparandet. (Skatten på övriga inkomster från Sverige kommer att fortsätta att dras där med 25% .)

Skriver mer när det hänt något väsentligt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-24, 10:04
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Hej ! Nu har allting tagit ett stort steg framåt:

Skatteverket i Sverige har beslutat att jag ska anses skattemässigt skriven i Grekland sedan aug 2011 !


Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-24, 10:32
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Hej ! Nu har allting tagit ett stort steg framåt:

Skatteverket i Sverige har beslutat att jag ska anses skattemässigt skriven i Grekland sedan aug 2011 !


Då återstår det väl bara hur du skall göra för att betala den?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-24, 15:00
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Ja, det lär bli besvärligt. Det verkar inte vara någon som riktigt tror mig, men Rom byggdes inte på en dag. Det stämmer ändå med mitt samvete att jag betalar skatt som enligt alla regler ska betalas här

(En gång till: En svensk som stadigvarande bor i Grekland - och är pensionär - ska skatta i Grekland för "privata" inkomster från Sverige, medan på övriga inkomster från Sverige dras endast 25 % källskatt i Sverige )




Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Då återstår det väl bara hur du skall göra för att betala den?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-06-10, 13:16
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Undrar hur mycket extra det kan bli på frugans pension när man skriver sej i Grekland! Dom sa att man fyller i en blankett på skattemyndigheten när man har fast adress där och ska då betala 25% i stället för 33% som här i Sverige.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-06-10, 14:56
Antiparos Antiparos är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 20
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Japp det kallas SINK skatt och är 25 %, inga adrag medges. Låg ett budgetförslag att sänka denna till 20 % för 2012 men det skjöts på framtiden vilket var trist.

Tänk bara på att ni inte får ha någon "vesäntlig anknytning" till Sverige, dvs bostad, förråd, svenskt bolag etc. Annars kommer dom (skatteverket) efter dig med glödgat järn
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-06-10, 19:20
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Kan man ha en feriebolig? Eller må det være en feriebolig som ikke er egnet som helårsbolig? Tror det er slik i Norge.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-06-10, 23:07
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av Antiparos Visa inlägg
Japp det kallas SINK skatt och är 25 %, inga adrag medges. Låg ett budgetförslag att sänka denna till 20 % för 2012 men det skjöts på framtiden vilket var trist.

Tänk bara på att ni inte får ha någon "vesäntlig anknytning" till Sverige, dvs bostad, förråd, svenskt bolag etc. Annars kommer dom (skatteverket) efter dig med glödgat järn
Nej då frugan sover gott på den hårda madrassen ha ha så något hus har vi inte där och inga aktier i SAAB heller lol.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-06-11, 15:11
Antiparos Antiparos är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 20
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Mouche

Väsentlig anknytning i Sverige;
Hus som inte är åretrunt inrett fungerar nog
Se nedan

Citat:
Väsentlig anknytning

Det räcker inte att bara flytta utomlands om du vill sänka skatten på din pension. Du måste även se till att följa andra regler och därmed ”klippa alla band” med Sverige. Om du gör detta på rätt sätt kommer du inte längre att ha väsentlig anknytning till Sverige.
Om du som pensionär bosätter dig utomlands och vill undvika den höga svenska skatten på pension måste du även se till att:[LIST][*]Sälja din svenska bostad[*]Inte ha make/maka eller minderåriga barn kvar i Sverige[*]Inte sitta i styrelser, äga svenska bolag m m[*]Uppfylla vissa andra krav (se nedan för mer detaljer)[/LIST]När du har flyttat utomlands kommer skattemyndigheten att göra en helhetsbedömning. Om du ser till att följa de regler som finns så kommer du, nästan oavsett vilket land du väljer, att få en lägre skatt på din pension.
Fördjupningstext

En emigration kan ofta medföra stora skattefördelar för dig. Inte minst gäller detta för dig som i samband med pensionering flyttar utomlands.
Att flytta från Sverige och skaffa nytt boende i utlandet och därmed lämna den svenska folkbokföringen är inte automatiskt synonymt med att skattemässig emigration har skett. Det är därför av största vikt att utflyttningen är fullständig för att du skall anses inskränkt (begränsat) skattskyldig i Sverige. Vår rekommendation är därför att du noga läser igenom detta avsnitt.
Enligt den svenska inkomstskattelagen är du är obegränsat skattskyldig i Sverige (skattskyldig för samtliga dina inkomster i Sverige och från utlandet) om du:[LIST=1][*]är bosatt i Sverige[*]stadigvarande vistas i Sverige[*]har väsentlig anknytning till Sverige[/LIST]De två första punkterna torde i normalfallet utgöra ett mindre problem i samband med flytt till annat land.
Punkt 1;Om du flyttar utomlands, säljer ditt hus eller din lägenhet i Sverige och skaffar ett permanentboende i ditt nya land är du inte bosatt i Sverige.Punkt 2;Stadigvarande vistas i Sverige, innebörden är i praktiken att du är obegränsat skattskyldig i Sverige om du under en sammanhängande tid av mer än sex månader vistas i Sverige. Lagen är inte klargörande och uttömmande på denna punkt och även om det är vistelsens längd som tillmäts störst betydelse i detta sammanhang anser vi att du bör undvika att vistas i Sverige mer än sex månader per år, samtliga besök inräknade.När det gäller punkt 3, väsentlig anknytning,bör du vara observant och se till att du efter utflyttning inte har sådan anknytning.En helhetsbedömning av följande anknytningsfaktorer avgör om du, efter utflyttning, har väsentlig anknytning till Sverige eller ej:[LIST][*]Svenskt medborgarskap[*]Hur länge man varit bosatt i Sverige[*]Man är inte varaktigt bosatt utomlands[*]Man vistas utomlands av hälsoskäl eller p g a studier[*]Man har en bostad i Sverige som är inrättad för åretruntbruk[*]Familjen finns i Sverige[*]Har ett aktivt ekonomiskt engagemang i Sverige[*]Äger fastighet i Sverige[*]Andra liknande förhållanden[/LIST]Vid första anblick får du kanske uppfattningen av att du uppfyller många av dessa punkter även efter en flytt till annat land. Ett klargörande krävs därför av varje delmoment.
Att ha kvar ditt svenska medborgarskap kan inte ensamt leda till att väsentlig anknytning föreligger. Även anknytningsmomentet hur länge man har varit bosatt i Sverige anses allmänt vara av underordnad betydelse. Konsekvensen skulle annars bli att den som är född i Sverige och har bott här hela sitt liv i princip aldrig skulle kunna flytta till annat land, ur ett skattemässigt perspektiv.
Principen att man inte varaktigt är bosatt utomlands bör falla bort under förutsättning att du skaffar en bostad i det nya landet som är inredd för varaktigt bruk och bosätter dig där. Även vistelse utomlands av hälsoskäl eller p g a studier torde under normala omständigheter vara ett svagt moment att åberopa för skattemyndigheten då fallet i ditt avseende rör sig om utflyttning och pensionering i annat land.
Två viktigare moment att beakta är däremot bostad i Sverige som är inrättad för åretruntbruk liksom att man äger fastighet i Sverige. Inför avflyttning från Sverige måste permanentbostaden säljas. Du bör inte göra misstaget att hyra ut ditt hus. Däremot är det en stor skillnad på permanentbostad och fritidshus. Ett fritidshus i ”vanlig” bemärkelse utgör under normala omständigheter inte grund för väsentlig anknytning (undantag förekommer i flera rättsfall, det rör sig då främst om fritidshus i storstadsområde som har karaktären av åretrunthus). Du bör även vara försiktig med att magasinera dina möbler i Sverige under dina utlandsår eftersom detta i rättsfall medfört att man ansetts ha kvar sitt boende i Sverige. Att skriva sig på fritidshuset leder till att det får karaktären av permanentbostad, vilket skall undvikas.
För ett par som pensionerar sig i annat land torde momentet familjen finns i Sverige inte vanligen utgöra något problem då man med ”familj” i rättspraxis avser make/maka och minderåriga barn.
Begreppet aktivt ekonomiskt engagemang i Sverige är inte direkt klargörande men innebörden är i praktiken att du inte får ha ett, direkt eller indirekt, inflytande i svensk näringsverksamhet. Du bör därmed avsäga dig dina styrelseuppdrag, avveckla ditt ägande i bolag (i normalfallet främst fåmansbolag) och eliminera dina ekonomiska intressen av snarlik karaktär. En vanlig fråga som uppstår är om sedvanligt ägande i fonder och aktier utgör aktivt ekonomiskt engagemang och svaret är i normalfallet nej. Däremot kan det ändå finnas anledning att avyttra dessa tillgångar inför en flytt utomlands. Orsaken till detta är den grundregel som säger att kapitalinkomster skall beskattas i Sverige upp till tio år efter utflyttning. 10-årsregeln
Inom andra liknande förhållanden ryms, på sedvanligt lagstiftarmanér, en rad omständigheter som kan användas i en bedömning.
Skattemyndigheten gör en helhetsbedömning där de olika aspekterna läggs samman och utgör beslutsunderlag (förutsatt att skattemyndigheten överhuvudtaget gör en bedömning). Under de första fem åren efter en emigration har den utflyttade personen bevisbördan och måste då kunna visa att väsentlig anknytning till Sverige saknas.
Sammanfattningsvis bör alltså samtliga band med Sverige släppas i samband med flytten, om avsikten är att beskattning skall ske i det nya landet.
Du bör således:[LIST][*]Sälja ditt svenska permanentboende[*]Avveckla ditt ekonomiska engagemang i Sverige[*]Skaffa ett nytt permanentboende utomlands[*]Vistas i Sverige mindre än sex månader per år[*]Ta med dig make/maka och barn under 18 år[/LIST]Avsikten med reglerna om väsentlig anknytning är främst att förhindra så kallad skenbosättning utomlands. Det förekommer tyvärr att man, genom okunnighet eller medveten planering, försöker kringgå reglerna på olika sätt. Gör inte detta misstag! Om du har som avsikt att pensionera dig utomlands och därmed vill komma i åtnjutande av de skattefördelar som detta kan medföra ska du se till att följa det regelverk som finns.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-06-11, 16:06
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av Antiparos Visa inlägg
Mouche

Väsentlig anknytning i Sverige;
Hus som inte är åretrunt inrett fungerar nog
Se nedan
Jag förstår vad du menar. Men om man bara är skriven på en lägenhet som man hyr eller äger i Grekland så skattar man som vanligt vad man skulle göra om man hade bott i Sverige om jag uppfattat rätt från dej.
Dom sa också att om vi flytar ner till en lägenhet till Grekland och bor mer än jag tror dom sa 9 månader så räknas man som utvandrad o ska ha en lägre skatt på pensionen. I detta fall förtids pension.
Fast vi kan återvända när vi känner för det när vi vill. Vi är Svenskar från födseln.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-06-11, 17:33
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Takk for linken Antiparos. Ser ut som om det er samme regler som for oss nordmenn også med tanke på bolig, permanent bolig versus fritidshus.

Leste i øvrigt her om dagen at hvis man flytter til Portugal så får man skattefrihet der i ti år. Kanhende man skal vurdere det?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-06-11, 22:38
Antiparos Antiparos är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 20
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Jo Portugal kan vara bra.


Citat:
Skattefri pension i Portugal, stämmer ryktet? Ja.
I sydvästra hörnet av Europa, med lång och imponerande kust, ligger pärlan Portugal. Landet erbjuder ett mycket omväxlande landskap bestående av såväl hav som berg, städer som byar, vinodlingar som golfbanor. Variationsrikedomen gör att det finns mycket att upptäcka i Portugal och klimatet är behagligt. I kombination med en attraktiv beskattning av svensk pension utgör Portugal ett njutningsfullt val av destinationsland.

Skattefördelar för svensk pensionär i Portugal
Lägre skatt på pensionen (i vissa fall noll skatt)
Ingen förmögenhetsskatt
Ingen arvsskatt


Citat:
Inkomstskatt
Portugal har nyligen infört en ny skattestatus som innebär att du kan ansöka om att bli Non Habitual Resident, "NHR". Denna skattestatus är intressant om dina inkomster kommer från icke portugisisk källa och från ett land som är "godkänt". Svenska pensioner tillhör denna kategori. Om du kvalificerar dig för denna skattestatus så kommer Portugal att undanta dina svenska pensionsinkomster från beskattning. Effekten blir därmed att Portugal inte beskattar dina svenska pensionsinkomster överhuvudtaget. Denna skattestatus beviljas i tio år från det att du bosätter dig i Portugal.*Du måste dock även beakta det svensk-portugisiska skatteavtalet och svensk intern rätt. Detta kan du läsa mer om*under rubrik "Svensk pension i Portugal" nedan.

Den synnerligen intressanta skatteeffekt som kan uppstå då svensk pensionär bosätter sig i Portugal har börjat att uppmärksammas i media. Det finns orsaker till att tidningarna kallar Portugal "ett skatteparadis för svenska pensionärer".
Skriver från en iphone samtidigt som jag tittar på fotboll.

Men portugal är bra , kanske flyttar dit

Låg kapitalskatt
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-06-11, 22:45
Antiparos Antiparos är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 20
Standard Sv: Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.

Greekfamily .

Avundsjuk på dig men lycka till och ha det bra i Grekland .
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT