Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-07-08, 21:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Undrar om det är värre med tjuverier under sommaren. Jag och Karin har ju varit i Aten 3 gånger i Januari månad och det har inte hänt något.
Ju mer folk, desto mer stölder naturligtvis. Är det tjockt på gatorna är det lätt att operera utan att märkas. Det gäller nog i alla storstäder.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-07-14, 14:25
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Det är just nu värre än jag någonsin varit med om!! Min dotter var inne på H&M när helt plötsligt en anställd skriker till och svär. Då står en kvinna med handen ner i dotterns väska hon har inget märkt i trängsel, som tur var blev hon inte av med sin plånbok och hon har lärt sig att vara mer försiktig. Sedan på Everest vid Syntagma stod jag och vänninan i kö för att köpa käk till barnen Anette har en magväska där hon har plånka och solglasögon bla. Framför mig står en kvinna och jag ser att hennes väska är öppen var på jag tilltalar henne på grekiska men hon svara inte då säger jag på Engelska att hon bör stänga väskan och vara försiktig pga ficktjuvar, hon tittar bara på mig och rätt var det är är hon borta. Då säger Anette shit jag har blivit bestulen... hon är helt säker på att det var kvinnan framför mig samt en annan som stod bakom henne.....plånkan är kvar men solbrillor borta och magväskan öppen... Jag blir asförbannad och kan inte släppa detta. Vi äter och ska sen gå där ifrån, går några steg ner vid MC Donalds där vi står en stund jag ser kvinnan jag varnat sitta vid ett bord tillsammans med en annan kvinna och man. Ser att de går in på Everest igen, säger åt alla att vänta medans jag kollar, får då se hur de tar plånboken av en kvinna deras teknink verkar vara att en står framför och den andra bakom de använder tunna halsdukar, de har full koll på vad de gör, jag grabbar tag i den ena kvinnan och frågar milt utryckt vad hon håller på med...? Frågar den bestulna kvinnan som inte märkt någont om hon har blivit bestulen hon tittar i väskan och mycket riktigt plånkan är borta. Då säger jag åt de i affären att ringa polisen den ena tjejen börjar springa och i tumultet springer hon jag tagit tag i väg. Jag lubbar efter och den bestulna kvinnans man även han, rena rama deckar novellen jag hinner ifatt och håller henne kvar mannen får tag i den andra och vi genomsöker väskorna.... ingen plånbok som till hörde kvinnan dock Anettes solbrillor, med andra ord i tumultet har de lämnat över till en 3 person... polisen kommer de tas i förvar och jag lämnar en redogörelse mannen försvann dock! Ska tilläggas att i deras väskor fanns 15 plånböcker, jag blir så ARG!
Jag själv använder en liten ryggsäck med lås och pengar i en innerficka men det är det slut med nu stoppar jag pengar i en liten påse som sitter fast i bhn..För man skär upp botten på ryggan gör likadant på väskor...


Hälsningar från Camilla kusin med Colombo
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-07-14, 14:32
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Herregud.Du är en modig kvinna Frappe.Ge sig på tjuvjakt är det inte många som vågar. Tur det finns sådarna som du

Riitta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-07-14, 14:51
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Jag har även hört att detta (ficktjuvar) har förekommit på Chanias flygplats. troligtvis utförd av turister (och inte boende i en bergsby på Kreta )

/nico
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-07-14, 15:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Jag lubbar efter och den bestulna kvinnans man även han, rena rama deckar novellen
Det var modigt av dig Frappe! En eloge till dig!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-07-14, 18:13
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Hurra för dig, Frappe!!!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-07-14, 18:20
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Blir lite orolig för vi skall snart till Aten o hade tänkt åka tunnelbana fr Pireus in till centrala Aten. Går det att åka buss istället, någon som vet? Vilket bussnummer och vart går bussen iså fall ifrån.
Jättetacksam för svar!
Kicki
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-07-14, 21:17
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Heja Frappe!!
Det finns alldeles för få människor med civilkurage
// Helén
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-07-14, 21:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Mycket modig och snabbtänkt insats.

Eva
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-07-15, 12:04
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ju mer folk, desto mer stölder naturligtvis. Är det tjockt på gatorna är det lätt att operera utan att märkas. Det gäller nog i alla storstäder.
Folksamlingar var det än är, tyvärr och jättetråkigt för alla som råkar ut för dem. Jag har vid flera tillfällen kommit på mig själv att så fort någon tilltalar mig så grabbar jag automatiskt tag i väskan extra hårt, och kom inte och lägg fram en karta framför mig, risken att den går sönder är stor, tyvärr.


Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Blir lite orolig för vi skall snart till Aten o hade tänkt åka tunnelbana fr Pireus in till centrala Aten. Går det att åka buss istället, någon som vet? Vilket bussnummer och vart går bussen iså fall ifrån.
Jättetacksam för svar!
Kicki
Det finns ingenting som säger att det inte finns ficktjuvar runt bussen, risken att bli av med någonting där ser jag t.o.m. som lite större, då det är svårt att ha bagaget alldeles intill sig på bussen.
// Helén
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-08-14, 21:05
Anders_Anki Anders_Anki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 16
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Samma sak hände mig i förrgår! På en fullsatt Metro från Pireus, när vi skulle gå av för att byta linje så trängde en tant in min fru, och hela min uppmärksamhet riktades på att få av henne från tåget! När jag kommit av så var plånboken borta! ca 250 € Körkort och kreditkort! Plånboken hade jag i en knäppt benficka på shortsen! Ficktjuvarna jobbar i team och är otroligt skickliga! Som tur var så hade jag telnummer för spärr av korten i min mobil! Glöm aldrig det! Därför kunde jag spärra korten inom 10 minuter! Sista gången vi besökte den stan!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-08-14, 21:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Vilken otur för er. Hörde att min son också varit utsatt för ficktjuvar den här veckan i Aten men klarade sig undan. Återkommer och berättar historien sedan jag pratat med honom själv.

Eva
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-08-14, 21:32
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Anders_Anki Visa inlägg
Samma sak hände mig i förrgår! På en fullsatt Metro från Pireus, när vi skulle gå av för att byta linje så trängde en tant in min fru, och hela min uppmärksamhet riktades på att få av henne från tåget! ............ Sista gången vi besökte den stan!
Vilket tråkigt avslut på er semester. Men inte kan du mena allvar med att aldrig mer åka dit?
// Helén
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-08-14, 21:34
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Anders_Anki Visa inlägg
Sista gången vi besökte den stan!
Ja men nu är ni väl ändå hårda emot Aten.Ficktjuvar finns ju i alla länder och städer. Men visst är det jättetråkigt när det sker!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-08-15, 13:10
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Sjuttsingen vad trist för alla som har blivit utsatta, man blir så förbannad, det händer ju liksom på en tusendels sekund! Och så ska man kunna njuta av allt också...

Det är nog sant att platser där det finns mer folk, större risk för ficktjuvar! I alla länder! Själv har jag blivit utsatt för ficktjuvar tre gånger i Italien, varav två gånger i Rom. Klarade mig alla gånger med blotta förskräckelsen...

Vi är på väg till Aten i höst (endast en tredagars vistelse) och ni kan tro att vi har funderat ut och in på hur vi ska kunna hålla reda på alla flygbiljetter, pass, kontanter, kreditkort, kameror, telefoner och det viktigaste av allt: sonen på fem år som är kvicksilver! Eftersom man oftast koncentrerar all energi på barnet glömmer man att man har med sig sånt som intresserar ficktjuvar. Insydda fickor på insidan av kläderna, att fästa i bh:n och andra ställen nära kroppen är säkert en bra idé.

Lycka till med följande resor!

Hälsn P
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-08-15, 13:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Alltid kul att höra när någon ingriper mot ficktjuvarna och lyckas! Däremot så ska man även där vara försiktig. Rätt som det är har du en kniv i magen.
Så var försiktig med att ingripa, det kan sluta illa. Sen reagerar man ju med vrede, så jag hade nog handlat likadant som Frappe.

/Netwolf
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-08-16, 11:30
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Ett litet tips:

Efter vår Greklandssemester åkte jag till Spanien och Barcelona. Så fort man nämner Barcelona kommer ficktjuvar på tal. Det finns också en polisavdelning i Barcelona, los mossos, som bara arbetar med gatustölder och ficktjuvar. Min sista Barcelonabild visar just hur polisen tar en ficktjuv.

Inför resan köpte jag en midjeväska som man kan bära innanför kläderna. För längesedan hade jag en liknande enklare i hudfärgat tyg. Nu har produktutvecklingen gått framåt. Den fästs med ett litet knäpp och bandet går inte att bara klippa eller slita av. Plats för pengar, pass, biljetter, bankkort.

Perfekt när vi bodde på ett sunkigt hotell där vi inte litade på säkerheten. Väskan var skön att bära trots värmen. När jag hade klänning på mig på kvällen sköt jag innehållet mot ryggen och den syntes inte.

Dagtid hade jag oftast byxor med många fickor. Plånboken i ficka med blixtlås, men bara så mycket pengar jag behövde just då.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT