Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-13, 17:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Trilskna bankomater

Ibland har det hänt att vi inte fått ut några pengar ur bankomater i Grekland. Det har då stått på skärmen att transaktionen inte har kunnat fullföljas. Inga problem, det har bara varit att vänta ett tag eller byta bankomat.

Inga problem alltså, tills nu. Vi försökte ta ut 400 € i Skala Eresou (Lesbos) för två veckor sedan, men några pengar kom inte, vi möttes av det gamla vanliga felmeddelandet på skärmen. Idag kollade Camilla sitt konto och då visar det sig att banken har dragit 400 €. Fast vi inte fick några pengar. Är det någon som varit med samma sak? I så fall: hur slutade det?

En tysk tjej provade också, hon började med 400 €, fortsatte med 300 €, sedan 200 €, 100 € och gav upp vid 50 €. Hon fick inga pengar heller. Så hon loosade 1050 €!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-13, 18:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Trilskna bankomater

Banken ska kunna se att inga pengar betalats ut. Liknande har hänt mig här hemma för några år sedan men det justerades vid en datakörning redan samma natt.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-13, 18:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Trilskna bankomater

Stackare! Hur i hela friden ska ni kunna styrka att ni inte fick några pengar?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-13, 18:57
zero zero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Flen
Inlägg: 24
Standard Sv: Trilskna bankomater

Jag blev av med mitt kort en lördagkväll 1999 på Kos det tog halva måndagen att övertyga personalen om att det var mitt kort somautomaten snott

Jag åker ensam den här sommaren och har inget överflöd av pengar så det kanske är bäst att växla det mesta innan resan eller?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-13, 19:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Trilskna bankomater

Jag skulle säga att risken är högre om du släpar runt på en massa kontanter... Jag brukar ta med lite grand och ta ut mer allteftersom, hittills har ingen bankomat bråkat med mig.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-13, 19:21
zero zero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Flen
Inlägg: 24
Standard Sv: Trilskna bankomater

Visst har du rätt inkfish brukar göra som du påpekar... vet ju inte hur säkra dessa "säkerhetsboxar" som finns att hyra är heller.......
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-13, 19:37
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Trilskna bankomater

För två år sedan skulle jag ta ut 600 euro från bankautomaten vid busstationen ovanför kamari. Tjänsten avbröts just innan pengarna skulle utbetalas, då gick jag till en automat nere vid stranden just bredvid Kamari Tours lokaler, samma sak hände där med. Fan tänkte jag nu har man blivit blåst på 1200 EuroNär jag kom hem och kollade mitt bankkonto över nätet ett par dagar senare, så stod det att jag hade tagit ut pengarna. Jag trodde jag skulle gå i atomer!!! Jag ringde upp min bank och då sa de att det skulle komma en notis om att pengarna inte hade utbetalats och dagen efter så skedde det så!
Moster fick samma besked vid samma automat förra veckan men det fanns ingen notis om det på hennes kontoutdrag vid kontroll när vi kommit hem.
Jag tror inte att någon blir blåst när man råkar ut för denna obehagliga upplevelse! Men lite skärrad blir man ju!

MVH
Yeasou

Senast redigerad av yeasou den 2008-07-13 klockan 19:39.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-13, 19:41
Surfdudes avatar
Surfdude Surfdude är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 43
Standard Sv: Trilskna bankomater

Det här tror jag med största säkerhet går att ordna via Er svenska bank. Kontakta dem och berätta vad som hänt.

Eftersom jag har viss "insider-erfarenhet" från bankväsendet, vet jag att vid sådana tillfällen då inga pengar kommer ut, trots att kontot debiterats, så kan banken se detta på en kontroll-lista.

Det är möjligt att de inte kan se exakt när det hänt under dagen eller vem som drabbats, men de kan se att det uppstått ett överskott i deras system under en viss dag.

Kan Ni verifiera via bankomat-kvitto eller via kontoutdrag från Er svenska bank, så har Ni "a strong case".

På dem bara !!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-13, 19:50
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Trilskna bankomater

Hej Bläckfisken
Pengarna hamnar i en så kallad "Dump" i ATM-en om de inte har kommit ut. Därför får man lov att vänta tills de laddar om maskinen innan allt kan klaras upp.

Uffe
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-13, 19:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Trilskna bankomater

Jo fast jag tänkte att det kan bli bökigt att lösa det härifrån Sverige... Men visst förstår jag att det går, till slut.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-13, 21:54
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Trilskna bankomater

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
visar det sig att banken har dragit 400 €. Fast vi inte fick några pengar. Är det någon som varit med samma sak? I så fall: hur slutade det?
Råkade ut för detta på Naxos 2/7. Då jag inte har så mycket pengar på mitt kortkonto kollade jag direkt på mitt konto och upptäckte att 600 € dragits trots att uttaget avbröts.

Ringde direkt till min bank som sa att pengarna skulle komma tillbaka automatiskt 9/7 och då det funkade för mej att vänta tills dess gjorde jag inget mer.

När inga pengar kommit tillbaka 9/7 så kontaktade jag återigen min bank som då sa att jag måste skicka in en skriftlig reklamation. Hade de sagt det vid mitt första samtal hade jag kunnat faxa den från mitt dåvarande hotel, nu fick jag fixa pengar på annat sätt istället.

Ska i morgon skicka in reklamationen och om det går som de lovade vid senaste samtalet så kommer pengarna att sättas in ganska omgående.

bosse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-07-14, 14:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Trilskna bankomater

Tack för alla svar! Återkommer när vi hört från banken.

Citat:
Råkade ut för detta på Naxos 2/7.
Det här var den 1 juli. Pireus bank. Vilken bank provad du med?

Camilla har pratat med banken nu och de ska skicka ett reklamationspapper. Känns som att detta kan ta tid.

Senast redigerad av Kalimera den 2008-07-14 klockan 14:28. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-07-14, 15:28
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Trilskna bankomater

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det här var den 1 juli. Pireus bank. Vilken bank provad du med?
Då kanske det är läge att varna för den banken då även jag blev "rånad" av Pireus bank.

Jag skickade in min reklamation idag, återkommer när jag fått besked.

bosse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-07-14, 15:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Trilskna bankomater

Citat:
Ursprungligen postat av Bossew Visa inlägg
Då kanske det är läge att varna för den banken då även jag blev "rånad" av Pireus bank.
Ja, om det inte slutar bra vill säga. Vi får hålla tummarna Bosse!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-07-14, 17:09
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Trilskna bankomater

Hej
På Rhodos för några år sedan åkte mina pengar in i automaten igen. Jag var lite sen att ta dem eftersom jag väntade på mitt kort. Man är ju så van att göra på ett visst sätt. Dagen efter gick jag in på banken där automaten var och de svarade att det var inga problem, pengarna kommer att vara på ditt konto om några dagar.När vi kom hem tog jag kontakt med min bank och de betalade ut pengarna till mig eftersom jag var "känd" kund i banken. Jag såg att efter ca 6 månader betalades pengarna till banken, Min reklamation gjorde att pengarna kom till mitt konto och banken hade lagt någon sorts bevakning. Jag var ju tacksam den gången att man hade gott om pengar på kontot, så det skapade inga problem.
Stusse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-07-14, 17:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Trilskna bankomater

Vi fick meddelande om att några pengar inte kunde fås pga. att bankomaten var tom.
Kanske bör man reklamera det uttaget för att vara på den säkra sidan? Fast om jag förstått tidigare inlägg rätt så är det inte sådanna tillfällen ni råkat ut för, eller?
// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-07-14, 17:48
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Trilskna bankomater

I service-setup på ATM ska det vara aktiverat STOP/EMPTY/CASH och automaten ska vara stängd. Det finns alltid maxbeloppet reserverat och när någon tar ut pengar och det behöver inte vara max. Om nivån nu är lägre än max stängs automaten. Allt ur serviceboken.

Uffe
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-07-14, 17:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Trilskna bankomater

Vi fick meddelandet efter det att vi valt belopp, det verkar m.a.o lite skumt.
// Helén
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-07-14, 19:17
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Trilskna bankomater

Det ska inte gå att stoppa in kortet när den har fått STOP koden, i så fall har de trixat med den. En varning till alla är att se upp för skimningsutrustning. Oftast en liten manipulation vid kortintaget. Ett tillbehör som inte är solitt med bankomaten.

Uffe
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-07-14, 19:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Trilskna bankomater

Har råkat ut för detta flera ggr. Dvs, att det blivit något fel, men inga pengar har kommit. Däremot så har jag inte råkat ut för "spökdebiteringar" på kontot, vad jag har sett. Man får ju alltid ett kontoutdrag från banken, med uttag utomlands. Kanske borde kolla detta lite noggrannare...

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT