Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2019-05-24, 08:52
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Boka boende eller inte

mm 100kr per dag låter mycket, på de ställen man kan köpa till brukar det kosta typ 5-8 euro

Brukar alltid boka hotell med frukost, jag har semester och varken orkar eller tänker hålla på med frukostbestyr då

I år bor jag om man slår ut det för 75 euro per natt i snitt då inkluderat frukost på samtliga ställen, en del bokat direkt annat via booking.com , bokar alltid iförväg för jag gillar dels att planera (kan vara nästan lika roligt som själva resan), dels är det smidigt och slippa fundera samt så vill jag bo på bra ställen och noga med reserach innan, igen det är semester och slappna av är vikitgt, skjuta från höften och snabba beslut mm har jag nog av så det räcker o blir över på jobbet

Sen vet man ju också vad årets resa kostar redan nu:

Flyg 3800 tor arn -ath inkl baggage (Sas Plus så två baggage o lite lulllull)
Bil 5700 21 dagar, Focus eller likande inkl CDW (FDW har jag på kreditkortet)
Hotell 22 nätter, 16500
Svara med citat
  #22  
Gammal 2019-05-24, 09:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Boka boende eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, vi är alla olika. Vi bor sällan för under 100 €/natten. 25-30€ erbjudanden går bort direkt.
Så mycket betalar vi inte. Jo, faktiskt nu när jag tänker efter! Jag betalade 60 € för en studio när jag reste själv till Pylos på Peloponnesos, och det blir ju 120 € om vi hade rest båda.

Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
dom kommer och hämtar oss i bostaden,allting är fixat å vi kan bara njuta....
Härlig vision! Vi blir ju inte yngre.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Fast eg är den allra bästa stunden, när man är uppe i ottan och strosar ned på byn, som håller på att vakna. Språka lite med byprästen, tjena på gubbarna vid kafeneionen eller byta ett par ord med fiskaren som sitter och reder ut sina nät efter morgonens fiskafänge. Sen köper man sitt dagliga bröd och strosar hemåt, för att väcka resten av den sömndruckna familjen.
Så är det för oss också, och även när jag reser själv. Är oftast uppe med den berömda tuppen, går till bagaren och äter sedan en mycket långsam frukost.

Håller med om att boendet blir allt viktigare. Vilket inte minst bevisades när jag bodde så uselt på Lipsi i höstas. I det rummet gick inte ens att vara i. Förut sa vi ”att rummet spelar ingen roll”, där sover man ju bara. Så är det inte idag. Boendet är superviktigt eftersom vi tillbringar mer tid där.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2019-05-24, 13:59
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Boka boende eller inte

Man blir ju bekvämare med åren, och det är inte roligt att bli utan rum.
Inför årets öluff i Dodekaneserna, har vi bokat boende 2 av 3 veckor.
Barnbarnen är med och de vill gärna ha pool, och familjen vill gärna ha ett familjerum eller studio. Det kan blir väldigt irriterande att gå runt och leta rum med trötta hungriga barn.
Åker hustrun och jag själva bokar vi inte, det löser sig när vi kommer fram, eller bokar under resan då vi vet att just där vill vi bo.
Vi vill ha balkong med seaview på våra boenden.

För flyget Göteborg-Kos, Samos-Göteborg, med ett byte i Zürich betalar vi 10400:- för 4 vuxna och 2 barn( 5 och 9år). Inklusive bagage 23 kg/person, blir cirka 1730-/person, tur och retur.

Vi har genom åren beräknat att kostnaden per dygn blir cirka 100 Euro för oss två utan flygresa, den tar vi separat.
Boende 35 Euro, frukost 5 Euro, Lunch 15 Euro, Middag 25 Euro Vespa 20 Euro. Vespa har vi inte varje dag, så det jämnar ut sig. Resorna med båt mellan öarna kostar en del, med det kvittar vi med att vi inte har vespa varje dag

Tobbe
Svara med citat
  #24  
Gammal 2019-05-24, 14:00
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Boka boende eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Så mycket betalar vi inte. Jo, faktiskt nu när jag tänker efter! Jag betalade 60 € för en studio när jag reste själv till Pylos på Peloponnesos, och det blir ju 120 € om vi hade rest båda.

.
Fast priserna brukar ju vara per rum o inte per person för de mesta i fjol drog några av ställena av lite på priset när jag var själv , i Tyskland brukar man betala per person fast med tillägg om man är ensam
Svara med citat
  #25  
Gammal 2019-05-24, 14:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Boka boende eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Fast priserna brukar ju vara per rum o inte per person för de mesta
Jo, jag vet, försökte bara vara lite rolig.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2019-05-24, 14:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Boka boende eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
Inför årets öluff i Dodekaneserna, har vi bokat boende 2 av 3 veckor.
Vart ska ni?
Svara med citat
  #27  
Gammal 2019-05-24, 16:02
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Boka boende eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vart ska ni?
Vi börjar med en natt i Mastichari på Kos efter ankomsten på kvällen. Sedan
blir det Kalymnos, förmodligen Leros, kanske någon dag på Patmos,
Fourni sedan avslutar vi med 4 nätter på Samos
Svara med citat
  #28  
Gammal 2019-05-24, 16:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Boka boende eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
För flyget Göteborg-Kos, Samos-Göteborg, med ett byte i Zürich betalar vi 10400:- för 4 vuxna och 2 barn( 5 och 9år). Inklusive bagage 23 kg/person, blir cirka 1730-/person, tur och retur.
Oj, det var ju ett väldigt bra pris! Är det under lågsäsong? Flygstolar hos charterbolag?

Vi tycker att vi är lyckligt lottade som har tre flygplatser inom rimligt avstånd, både Malmö, Köpenhamn och Göteborg. Oftast reser vi i september, men ibland i början av juni. Men det är sällan vi hittat så bra pris vid de tiderna.

Masse
Svara med citat
  #29  
Gammal 2019-05-24, 17:36
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Boka boende eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Oj, det var ju ett väldigt bra pris! Är det under lågsäsong? Flygstolar hos charterbolag?
Masse
Ja, verkligen bra pris, vi har aldrig rest så billigt, om det inte varit en bonusresa. Det är dessutom bra flygtider, från Göteborg vid 10-tiden, 4 timmar i Zürich med ankomst till Kos 20:00, ungefär samma på hemresan.
Inget krångligt byte i Aten.

Tobbe
Svara med citat
  #30  
Gammal 2019-05-24, 23:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Boka boende eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Är det under lågsäsong? Flygstolar hos charterbolag?

Masse
Som sagt ...... otroligt bra priser!
Är fortfarande nyfiken!

Masse
Svara med citat
  #31  
Gammal 2019-05-25, 07:30
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Boka boende eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
Ja, verkligen bra pris, vi har aldrig rest så billigt, om det inte varit en bonusresa. Det är dessutom bra flygtider, från Göteborg vid 10-tiden, 4 timmar i Zürich med ankomst till Kos 20:00, ungefär samma på hemresan.
Inget krångligt byte i Aten.

Tobbe
Grattis, riktigt bra pris Lufthansa koncernen har ibland riktigt bra priser ja, förr när man skulle åka billigt blev de mest Swiss, Luftwaffe eller Austrian via resp land, soft det fortfarande gäller, (även åkt billigt med Luftwaffe till Tyskland och sen vidare med Aegean)

(numera brukar jag kosta på mig direktflyg eller med byte i Aten om jag ska till en Ö, Aegean har sjukt smidiga anslutningar måste jag säga, men jag skulle om jag hade familj / vara många most def tänka mig köra mellanlandningar igen, lite skillnad o kosta på sig typ 1x 1000 kr extra mot 6x 1000kr extra )

Men byta i Aten är väl smidigt annars ? Tycker den flygplatsen är väldigt bra, men Zurich är smidig den med, enda nackdelen skulle väl vara att den är hårt trafikerad så slot restrictions kan uppstå rätt ofta
Svara med citat
  #32  
Gammal 2019-05-25, 11:02
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Boka boende eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Oj, det var ju ett väldigt bra pris! Är det under lågsäsong? Flygstolar hos charterbolag?
Det är Swiss air från Göteborg via Zurich.
19 juni-9 juli

Tobbe
Svara med citat
  #33  
Gammal 2019-05-25, 16:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Boka boende eller inte

Än en gång, Fantastiskt pris! Tack för tips! Ska hålla ett öga på schweizarna när det blir dags för oss att boka.

Masse
Svara med citat
  #34  
Gammal 2019-05-26, 12:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Boka boende eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
Vi börjar med en natt i Mastichari på Kos efter ankomsten på kvällen. Sedan blir det Kalymnos, förmodligen Leros, kanske någon dag på Patmos, Fourni sedan avslutar vi med 4 nätter på Samos
Det låter som en mycket trevlig rutt. Är dock ingen stor vän av Patmos. Vi har varit där tre gånger och det har aldrig klickat mellan oss.

Grattis till ett mycket bra pris!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2019-05-26, 12:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Boka boende eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Sedan kom internet och förändrade allt. Att boka vi mejl blev allt vanligare. (Fax fanns ju också men det tror jag inte många använde.) Bokningsajterna förändrade allt när de kom. Helt plötsligt blev det möjligt att boka hotell utan att ha kontakt med ägarna.


En syn man allt mer sällan ser i hamnarna. Bilden är från Ios.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Idag har vi kommit ytterliggare några steg på vägen: man bokar hyrbil i förväg, man bokar båtbiljetter i förväg, man bokar transfer och taxi i förväg, och från och med i år kan man till och med boka solstolar och parasoll i förväg.



En syn man aldrig ser numer. Förr kunde man köpa färjebiljetter på ombord båtarna. I detta fall på Express Skopelitis. (Det är inte en laptop på bilden, det är en attachéväska.)
Svara med citat
  #36  
Gammal 2019-05-26, 17:41
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Boka boende eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg


En syn man allt mer sällan ser i hamnarna.
Åhhh, det var härliga tider...! Båtluffning PÅ RIKTIGT!

/kimmen
Svara med citat
  #37  
Gammal 2019-05-26, 21:50
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Boka boende eller inte

Förra årets septemberresa lyckades vi boka flyg med Aegean vid rätt tillfälle

För flyg Arlanda - Paros och sen Naxos - Arlanda 19 dagar senare betalade vi 356 € för två personer. Visserligen bara handbagage, men vi brukar klara oss bra på de 8 kg som man får ha med.

Den resan landade på totalt 14 300 kr inkl boende 19 nätter (45 € i snitt per natt) och båtresor mellan Paros, Naxos, Amorgos. Det priset tror jag att vi kommer att ha svårt att "klå" framöver!

Maria
Svara med citat
  #38  
Gammal 2019-05-28, 11:07
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 722
Standard Sv: Boka boende eller inte

Boka boende eller inte.....
Lite lustigt,jag tänkte faktiskt på just detta för ett par veckor sedan.

Dom senaste åren har vi bokat boende redan hemifrån. Nästan planlagt allt i minsta skruv. Det är så lätt med internet,man går in på bokningsbyråer och färjetidtabeller. Att planera är ju även en stor del av den kommande resan. Sen hoppas man bara att inte väder och vind gör att färjor ställs in eller att det blir strejker.

År 2001 skrev vi ett resebrev "Irrfärder i Odyssyeus kölvatten". Besökte 8 öar (Amorgos, Astypalea, Kasteorizo, Kos, Naxos, Nissyros, Rhodos och Tilos) samt Bodrum i Turkiet. Året därpå blev det 9 öar. På senare år och med ålderns rätt begränsades ö-hoppningen. Men så roligt vi hade!

På den tiden var allt så bekymmersfritt. Vilken ö ska vi ta härnäst frågade vi oss? Man rådfrågade en resebyrå som sålde färjebiljetter. Jag vill dock medge att även då hade jag planlagt lite i alla fall. Dock inte boende, det fanns ju alltid rumsraggare vid hamnen.Men ibland kunde det bli lite problem.

En gång kom vi med inrikesflyg från Rhodos till Heraklion. Taxichauffören som körde oss från flygplatsen rekommenderade ett hotell, samt lämpade av oss där. Det var vid midnatt och hotellet visade sig vara ett lyxhotell vars kostnad vi inte klarade av. Så vi gick vidare i mörkret. Efter ett ganska långt travande med våra väskor, som bara blev tyngre och tyngre, såg vi ett upplyst fönster och en öppen dörr. Aurora stod det på fasaden. Arne gick in för att fråga om logi. Tablå! Det visade sig var en lokal radiostation som direktsände! Heraklion-borna missade en radiosändning med snarkande turister!
Ibland kan man också vara lite dumdristig. Vi kom till Milos mitt i natten och hade aldrig tidigare besökt ön. Förväntade oss rumsraggare trots den sena timmen. Ingen! Men så kom en grekgubbe springande nedför en massa åsnetrappor. "Rooms?" Vi blev överlyckliga trots dom 129 trappstegen upp till pensionatet. Och vi fick en helt perfekt studio.

Visst är det mycket smidigare nu men också lite tråkigare.

Birgitta.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2019-05-29, 10:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Boka boende eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
År 2001 skrev vi ett resebrev "Irrfärder i Odyssyeus kölvatten". Besökte 8 öar (Amorgos, Astypalea, Kasteorizo, Kos, Naxos, Nissyros, Rhodos och Tilos) samt Bodrum i Turkiet. Året därpå blev det 9 öar. På senare år och med ålderns rätt begränsades ö-hoppningen. Men så roligt vi hade!

På den tiden var allt så bekymmersfritt. Vilken ö ska vi ta härnäst frågade vi oss? Man rådfrågade en resebyrå som sålde färjebiljetter. Jag vill dock medge att även då hade jag planlagt lite i alla fall. Dock inte boende, det fanns ju alltid rumsraggare vid hamnen.Men ibland kunde det bli lite problem.
Ja, det var tider det, och så mycket roligare det var. Bokar, som jag skrivit tidigare, allt i förväg idag, praktiskt och enkelt, men inte lika spännande.

När vi reste sex månader i Grekland fotograferade jag alla rumsutsikter, varav de flesta var från pensionat vi inte hade bokat i förväg. Det blev en blandad kompott av utsikter.

Se alla 48 utsikter här.

Birgitta: här är resebrevet Irrfärder i Odyssyeus kölvatten.

Jag håller på att gå igenom alla resebrev för att anpassa dem till den nya designen som ska finnas på Kalimera. När jag är klar ska jag lägga alla era resebrev på en sida. Det är väldigt intressant, och kul, läsning!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT