Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-04, 13:24
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Bankkonto???

Hej alla!!

Jag undrar hur det fungerar att skaffa sig ett grekiskt bakkonto? Är det svårt? Vilka papper ska jag ta med? Svenska papper? Osv...
Någon som vet?? För det är ju alltid så här att när man väl kommer med sina papper så vill dem ha tio till...

Glad Påsk!!!

Jennie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-04, 13:33
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Bankkonto???

Hej Jennie,

Jag rekommenderar Alpha Bank som har internetbank på engelska. Det du behöver ha med dig är ditt pass och en deposition på 300 euro. I vissa fall har jag hört att de även kräver AFM, ett grekiskt skattekonto. Depositionen är bara en formalitet fick jag veta av Ulf idag, du kan använda dem som vanligt. Det finns flera olika kort att välja på, bäst är om du kollar deras hemsida. Grekiska kort funkar inte riktigt som de vi är vana vid, vissa går bara i en bankomat och inte som betalkort. Avgifter förekommer på vissa uttag, ex om du tar ut pengar i annan bank.
Jag har ett konto hos AFG Eurobank, de krävde ingen deposition men har å andra sidan bara en grekisk internetbank...Det tog mig ca 40 minuter att öppna kontot och få ett bankomatkort

Lycka till!
Kickie
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-04, 14:24
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Bankkonto???

Jag har National Bank of Greece, tog endast några minuter att fixa, ingen deposition, passet eller EU-idkort skall du ha med, uttags/betalkort utan extra kostnad. De har engelsk internetbank.
Det jag har hört och läst om vad som gäller alla banker är att de är väldigt hårda när det gäller kontantinsättning, de vill veta var pengarna kommer ifrån för att få bort tvättning av svartapengar. Är det någon annan som hört om detta?

Agda
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-04, 14:28
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Bankkonto???

Åh Agda, kan du inte berätta för mig om du kan föra pengar till ett svenskt konto med din bank? Det är en av de saker jag undrar över och söker.

Kickie
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-04, 15:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bankkonto???

Min dotter var tvungen att uppge sin fars namn och yrke när hon öppnade konto i Grekland. Hon var inte under 18 år och mammas namn dög inte. Kanske har utvecklingen gått framåt det är ju några år sedan.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-04, 16:04
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Bankkonto???

Njae, det är fortfarande så Eva. Det beror på den grekiska traditionen att döpa första barnet efter farföräldrarna. Ponera att Nicos Sifakis 3 söner får 1 son var och alla döper de den förstfödde till...Just det, Nicos Sifakis. Om de istället får 1 dotter var har du helt plötsligt 3 små flickor med exakt samma namn som farmor...Ex Eleni Sifaki....Därför används faderns namn, eller initial, som mellannamn och därför vill myndigheter gärna veta såna saker. Du vet ju hur det är i Grekland. Ropa Yannis och du har garanterat 30 herrar att välja på vid bordet

Jag kommer själv från en liten by i Norrland och växte upp med att bli presenterad som min farfars barnbarn med min fars namn som tillägg.

Så, för att hålla mig till trådens ämne, jag fick faktiskt också tala om mina föräldrars namn på banken.

Kickie
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-04, 16:15
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Sv: Bankkonto???

Tack för svaren!!
Var mest orolig för att de ville ha en massa papper, typ har du inte det pappret med dig? Hmm, kom tillbaks imorgon med det, osv... I en hel vecka. Ni vet vad jag menar.

Jennie
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-04, 16:16
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Bankkonto???

Hej,

japp, i grekland är det fortfarande så att man måste ange sina föräldras namn.

Ett tipps kolla på vilken bank som har bästa internetbank, så kan man även sköta sakerna ifrån Sverige. Jag använder mig av Pireus Bank på Kreta som har winbank som internetprotal, fungerar 100% bra.

/Nico

P.S. Ropa Nico i Grekland.......
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-04, 22:12
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Bankkonto???

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
föra pengar till ett svenskt konto
Med tanke på att Grekland är med i EU och pengarna ska kunna flöda över gränserna så borde det inte vara något problem att föra över pengar.

birgitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-04-05, 07:47
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Bankkonto???

Pireus Bank will INTE veta något var pengar kommer ifrån, och då har jag fört över en större summa pga av husköp.
Deras Internetbank är på engelska.
Skulle man behöva låna pengar till t.ex. husköp etc hade dom (sommar 2006) lägre ränta en en del andra banker (Alpha Bank & Eurobank) Alpha Bank skpade ett annat problem som INGEN annan bank som jag pratade med hade, dom ville ha grekisk postadress....

/Nico
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-04-05, 09:01
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Bankkonto???

[QUOTE=Agda;82587]Jag har National Bank of Greece, . De har engelsk internetbank.

Har även jag, samt Visa kort kopplat till det kontot. Pengar för jag över från mitt konto i Nordea via internet. Finns en Grekisk bank på Birger Jarlsgatan i Stockholm om man "fysiskt" vill sätta eller ta ut pengar. Regeln om att man skall kunna redovisa sina pengar gäller även här i Sverige, är nog lika för EU. När jag satte in en större summa pengar i SE efter att vi sålt vår husvagn fick jag tala om var ifrån pengarna kommit etc. Detta för att banken skall ha sitt på det torra vid en revision!

Camilla
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-04-05, 10:24
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Bankkonto???

Yes, det verkar finnas några banker att välja på! Men mitt problem är att jag smidigt och billigt måste kunna föra över pengar från det grekiska kontot till mitt svenska. CSN blir så förbaskat sura om de inte får sina pengar i tid... Western Union är dyra och normalt brukar bankerna ta ut en rätt hutlös avgift för överföring. Jag vill helst att det ska vara lika smidigt som att föra pengar mellan svenska konton.

Hur funkar det med Visa och Master Card? Någon kredit behöver jag inte men jag vill kunna betala varor elektroniskt online, ex på eBay. Försöker läsa in mig på bankernas olika sidor men nu bara snurrar det i huvudet.

Någon som vet?
Kickie
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-04-05, 13:21
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Bankkonto???

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
bankerna ta ut en rätt hutlös avgift för överföring.
Banken får inte ta hutlöst betalt, inom EU ska det kosta lika mycket. Det ska inte kosta mer än SEK 30-60 att föra över pengar från GR till SE. Din internetbank har väl EU-betalningar via internet. Du måste bara veta ditt svenska IBAN konto nummer och SWIFT adressen till banken. Kontakta din svenska bank och fråga vilka grekiska banker de samarbetar med, kan hjälpa om du har GR konto hos deras samarbetsbank även om det inte ska spela ngn roll.

birgitta
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-04-05, 13:50
kostas kostas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Österbotten, Finland
Inlägg: 19
Standard Sv: Bankkonto???

Hade Sverige också gått in för euro hade det varit GRATIS att föra över pengar mellan Grekland och Sverige.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-04-06, 08:36
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Bankkonto???

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Hur funkar det med Visa och Master Card? Någon kredit behöver jag inte men jag vill kunna betala varor elektroniskt online, ex på eBay. Försöker läsa in mig på bankernas olika sidor men nu bara snurrar det i huvudet.

Någon som vet?
Kickie
Karln har MasterCard, vi har beställt tvättmaskin och i förrgår en dammsugare över nätet, han har hittat en site som är jättebillig, och det går på en dag. De kör hem varorna för en billig slant.
Så idag ska det påskstädas, den nya dammsugaren är ett riktigt monster den suger nästan in mattorna.

Monica
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-04-06, 11:26
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Bankkonto???

vi har konto hos national bank of greece,och det funkar bra,bara pass behövdes.internet och överföringar funkar jättebra,kostan nån €.

hälsningar förresten från Vounaria på Peloponnesos,här har vi just nu fint och soligt,har ösregnat några dar,men det behövs,vintern har varit nästan regnfri så man är rädd att vattnet ska ta slut på sommaren.

Kalo Paska
Anneli
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-04-07, 20:23
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Bankkonto???

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Hur funkar det med Visa och Master Card?
Någon som vet?
Kickie
Vi har då Visa kort utan kredit kopplat till kontot! Fungerar hur bra som helst. Kolla med din bank här i Sverige vilket blir bäst Men när vi är nere längre tid som under hela sommaren för jag bara över pengar som om jag betalar räkning till kontot i Sverige eller tvärtom vid behov.

Camilla som vill ha tips om att slippa betala räkning istället.....
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-04-08, 19:47
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Bankkonto???

Tusen tack för alla goda råd och tips! Jag hoppas att Jennie hittade något matnyttigt i tråden hon med.

Och du Camilla; Flytta från Sverige utan adressändring, säg upp bekantskapet med alla ev "angivare" och göm dig i frid på någon liten grekisk ö utan telefoner tills namnändringen gått igenom och frätskadorna efter syran läkt på fingertopparna... Skynda dig innan de "microchipar" hela Sveriges befolkning när vi besöker tandläkare etc. GPS-fyllningar är visst det senaste

Kickie aka Mam-in -Black
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-04-08, 21:07
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Bankkonto???

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Flytta från Sverige
Wov, du verkar vara initierad.

birgitta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-04-08, 21:14
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Bankkonto???

Njae, inte riktigt då Birgitta, då skulle jag inte bry mig om att försöka skicka pengar till CSN Jag har inte läst in mig på ämnet landsflykt under de förutsättningarna som jag beskrev (om inte "skräplitteratur" och deckare räknas...) Jag kan vara "politisk flykting" men inte ekonomisk, det har jag inte nerver till.

Kickie
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT