Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-22, 10:56
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Makedonien

I dagens DN finns en artikel om det 18 år gamla namnkriket mellan Skopje och Grekland.
Kommer de någonsin fram till en lösning,tror ni?
Hälsningar
Anki
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-22, 11:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Makedonien

Nej!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-22, 12:20
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Makedonien

Citat:
Ursprungligen postat av Ankan Visa inlägg
Kommer de någonsin fram till en lösning,tror ni?
Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Nej!
Nej, det tror inte jag heller. Grekerna kommer aldrig att ge sig. Så Makedonien kommer att formellt fortsätta tvingas heta F.Y.R. Macedonia, eller "Former Yugoslav Republic of Macedonia". Tyvärr...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2009-05-22 klockan 12:30.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-22, 17:14
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Makedonien

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Nej, det tror inte jag heller. Grekerna kommer aldrig att ge sig. Så Makedonien kommer att formellt fortsätta tvingas heta F.Y.R. Macedonia, eller "Former Yugoslav Republic of Macedonia". Tyvärr...

/kimmen
Nå er det ikke bare grekerne som er "vanskelige". Hellas tilbød under forhandlinger FYROM å bruke navnet "Nordre Makedonia", men det kunne de ikke godta. Skjønner godt at grekerne ikke er villige til å legge seg flate, de har jo en hel region (landets største) som (med rette) har hatt navnet Makedonia i årevis.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-23, 12:31
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Makedonien

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Skjønner godt at grekerne ikke er villige til å legge seg flate, de har jo en hel region (landets største) som (med rette) har hatt navnet Makedonia i årevis.
Jodå, jag vet att det finns en region i Grekland som länge har hetat Makedonien. Men landet FYROM - som jag dock föredrar att kalla Makedonien - hette också Makedonien när det var en delrepublik i Jugoslavien. Personligen ser jag inget problem med att både ett land och en grekisk region båda heter Makedonien.

/kimmen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-23, 13:05
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Makedonien

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jodå, jag vet att det finns en region i Grekland som länge har hetat Makedonien. Men landet FYROM - som jag dock föredrar att kalla Makedonien - hette också Makedonien när det var en delrepublik i Jugoslavien. Personligen ser jag inget problem med att både ett land och en grekisk region båda heter Makedonien.

/kimmen
Jeg skjønner godt at grekerne reagerer når de i Fyrom trykker pengesedler med det hvite tårnet i Thessaloniki og Vergina-stjernen, og når de iallfall ønsker å kalle en flyplass opp etter Alexander den store, som regnet seg som hellener og er født/oppvokst i (gresk) Makedonia. Alexander er en av grekernes største nasjonalhelter, og jeg har stor forståelse for at de føler Fyrom vil prøve å "rappe" ham fra dem. I tillegg er jo grensene på Balkan tradisjonelt ustabile, og om Fyrom nok ikke er noen reell militær trussel per i dag, vet man aldri hva framtiden vil bringe. Derfor er det viktig for grekerne å beholde en viss særrett til navnet Makedonia.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-23, 13:18
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Makedonien

När Makedonien så småningom blir medlem i EU och sedan också har samma Eurosedlar som Grekland är detta inte längre något problem.

Personligen har jag inget till övers för nationalistiska argument som bygger på personer och/eller händelser hundratals år tillbaka i tiden...

/kimmen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-23, 14:28
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Makedonien

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Personligen har jag inget till övers för nationalistiska argument som bygger på personer och/eller händelser hundratals år tillbaka i tiden...
En nasjon vil alltid ha sin identitet gjennom blant annet personer og hendelser som ligger "et hundretalls år tilbake i tiden", og denne historiske identiteten er svært viktig for vår oppfattelse av oss selv som innbyggere av et land, og for den enkeltes oppfatning av sin egen identitet.

Jeg skjønner godt at grekerne mener det er en tilsnikelse fra Fyroms side å ta et navn som de (grekerne) mener både historisk, kulturelt og språklig er gresk.

Men, vi får vel bare slå fast at vi er uenige her, Kimmen!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-24, 13:19
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Makedonien

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
En nasjon vil alltid ha sin identitet gjennom blant annet personer og hendelser som ligger "et hundretalls år tilbake i tiden".....
Min personliga åsikt är att det är denna så kallade "nationella identitet" som ofta är orsak till förtryck, diskriminering, rasism, krig etc. etc.


Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
.....og denne historiske identiteten er svært viktig for vår oppfattelse av oss selv som innbyggere av et land, og for den enkeltes oppfatning av sin egen identitet.
Människor är olika. Min uppfattning av min egen identitet har ingenting att göra med vare sig Sverige eller svenska historiska händelser...


Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Men, vi får vel bare slå fast at vi er uenige her, Kimmen!
Yes!


/kimmen
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-05-24, 15:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Makedonien

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Min personliga åsikt är att det är denna så kallade "nationella identitet" som ofta är orsak till förtryck, diskriminering, rasism, krig etc. etc.
Det er jeg enig i, men det er en helt annen diskusjon.


Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Människor är olika. Min uppfattning av min egen identitet har ingenting att göra med vare sig Sverige eller svenska historiska händelser...
Det er det bare du som kan svare for, selvsagt! Det er imidlertid uvanlig å ikke regne etnisitet med i bildet når man snakker om identitet. Bare i språket vårt, måten vi uttrykker oss på, ligger det mye historie. Sender med et "utklipp" og lar det bli med det:

Enkelt sagt: Identitet er det som gjør en person lik seg selv – altså å være den samme over tid, gjenkjennelig for seg selv og for andre. Derfor kan identitet ikke tenkes uten historie og hukommelse – hukommelsestap betyr identitetstap. Og skal du være gjenkjennelig for andre, må du være integrert i et fellesskap. Så det ulike kulturer tilbyr, er ulike skript for identitet: Skriptet for å være norsk favner for eksempel både språk og forestillinger om 17. mai.
(Forsker Gudmund Hernes, http://www.bi.no/Content/Article____75570.aspx )


Takk for interessant diskusjon, Kimmen
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-05-24, 18:11
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Makedonien

Som sagt, människor är olika och tycker olika. Som tur är!! Jag tillåter dock ingen "forskare" att diktera för mig vad jag ska bygga min egen personliga identitet på. Även om jag är född och uppväxt i Sverige är jag inte 100% "svensk", så jag bygger min identitet på helt andra grunder än etnicitet och nationsgränser. Andra får göra som de vill.


Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Takk for interessant diskusjon, Kimmen
Tack detsamma.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2009-05-24 klockan 18:36.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-05-24, 18:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Makedonien

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det er imidlertid uvanlig å ikke regne etnisitet med i bildet når man snakker om identitet.
I Sverige är det inte ovanligt. Jag har en norsk far och en svensk mor och har i hela mitt liv tydligt sett vilken skillnad det är mellan svenskar och norskar när det gäller nationalism, historia och identitet. Det är ingen slump att citatet du anger är på norska.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-05-24, 22:27
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Makedonien

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
I Sverige är det inte ovanligt. Jag har en norsk far och en svensk mor och har i hela mitt liv tydligt sett vilken skillnad det är mellan svenskar och norskar när det gäller nationalism, historia och identitet. Det är ingen slump att citatet du anger är på norska.
Det er naturlig at det er slik, for Norge er en mye nyere nasjon. Det er ikke så lenge siden vi måtte bygge vår identitet. Les for eksempel her om det, hvor det blant annet står:

I 1905 ble Norge en selvstendig stat etter å ha vært i union med Danmark fra 1380 til 1814, og med Sverige fra 1814 til 1905. For å legitimere kravet om Norges selvstendighet var det viktige å vise at nordmenn var kvalitativt forskjellige fra dansker og svensker; at vi hadde en egen nasjonal identitet.

Hellas er også en ny nasjon, og deres identitet er på samme måte blitt "gjenoppbygget" nokså nylig. Dermed er det vel naturlig at de reagerer sterkere enn svensker ville gjort når noen bl.a. rapper nasjonalsymbolene deres.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-05-25, 06:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Makedonien

I Sverige har vi haft fred i många generationer. I Sverige tycker vi att man borde kunna lösa alla konflikter med samförståndslösningar. Mycket trevligt. Men realistiskt?

Jag tror inte ens att Kimmen skulle gilla att våra grannländer började döpa sina områden till Norrbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen, Dalarna, Värmland, Dalsland, Bohuslän, Skåne, Gotland...eller publicera kartor där dessa landsdelar är presenterade som finska, norska, danska eller vad som helst...eller kalla en flygplats Arlanda ...neka till att diskutera saken... det finns mer bakom det här FYROM-bråket än vad som står i svenska media.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-05-25, 13:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Makedonien

Ja visst Admirala är förklaringen sådan som du beskriver. Däremot håller jag inte med om att reaktionen för den skull är naturlig.

-----

Finland får mer än gärna byta namn till Norrbotten om de vill. Norge får byta namn till Värmland och Danmark till Skåne! Jag tycker det vore både roligt och trevligt! Och det skulle inte förändra min känsla av identitet ett endaste dugg!

Däremot är det en haltande liknelse. Inget av de skandinaviska länderna har någonsin hetat som något område i Sverige, men det område som utgör landet Makedonien har hetat så i tusentals år. Med andra ord är det helt naturligt och rimligt att landet heter så.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-05-25, 15:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Makedonien

Naturligtvis haltar jämförelsen, jag kan inte hitta något som passar att jämföra med, min historiekunskap kunde vara bättre. Men det är ju otur att inte politiker i alla länder är så hyggliga och medgörliga att de går med på att låta grannländer få sin vilja igenom, oavsett vad det gällde. Då skulle vi inte ha några konflikter. Eller?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-05-25, 16:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Makedonien

Om alla politiker lät sig styras av sunt förnuft och medmänsklighet och inte av maktbegär, så skulle vi inte ha några politiska konflikter. Så simpelt - och realistiskt - tror jag faktiskt att det är.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-05-25, 19:03
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Makedonien

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag tror inte ens att Kimmen skulle gilla att våra grannländer började döpa sina områden till Norrbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen, Dalarna, Värmland, Dalsland, Bohuslän, Skåne, Gotland...eller publicera kartor där dessa landsdelar är presenterade som finska, norska, danska eller vad som helst...
He, he... Jag skulle inte bry mig en endaste sekund!

/kimmen
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-05-25, 20:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Makedonien

Heja, Kimmen, vi får se tilll att rösta fram politiker som dig!
- Men tyvärr, för att återgå till ursprungsfrågan, tror nån att man kommer överens i namnfrågan? Jag är övertygad om följande: även OM man kommer överens, mellanstatligt, så kommer fraktioner som inte är nöjda att utnyttja saken till att fortsätta bråka. Missnöjesgrupper finns alltid, oavsett ärendets dignitet.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-05-25, 21:16
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Makedonien

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Heja, Kimmen, vi får se tilll att rösta fram politiker som dig!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT