Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-23, 17:31
Allergisk Allergisk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 3
Standard Kan någon kunnig hjälpa mig?

Hejsan, jag heter Sandra. Jag ska åka till Grekland i sommar, för första gången. Jag är allergisk mot framförallt jordnötter, nötter, bönor, ärtor och sojaprotein och sojamjöl, finns det mkt i maten i Grekland? Hoppas att någon kan hjälpa mig så jag får en trevlig vecka!
MVH. sandra.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-23, 17:32
Allergisk Allergisk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 3
Standard Sv: Kan någon kunnig hjälpa mig?

tack på förhand

Senast redigerad av Allergisk den 2007-07-23 klockan 17:34.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-23, 17:34
Allergisk Allergisk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 3
Standard Sv: Kan någon kunnig hjälpa mig?

Tack på förhand
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-23, 18:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Kan någon kunnig hjälpa mig?

Jag är också nötallergiker men har aldrig haft några besvär i Grekland. Det man måste akta sig för är sötsaker, efterrätter och bakverk som väldigt ofta innehåller nötter. I maten har jag däremot aldrig råkat ut för att det används, inte ens i sallader.

Ärtor, bönor och soja kan nog bli besvärligare. Baljväxter är ett vanlig inslag i grekisk matlagning. Tryggaste sättet är nog om du undviker sådan mat där man inte ser ingredienserna, som grytor och röror.

Och så är det förståss viktigt att du inte glömmer att ha med dig akutmediciner hela tiden, om du brukar få svåra reaktioner.

Du är säkert van att vara försiktig med vad du äter, så var som vanligt så får du säkert en jättetrevlig vecka!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-23, 19:48
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kan någon kunnig hjälpa mig?

Jag drager mig till minnes att detta ärende varit uppe här på forumet vid tidigare tillfälle, och att då lösningen stod att finna i ett litet kort som gratis kunde beställas nånstans. På sagda kort framgår med all tydlighet
vad man icke tål!!!

Detta kort gives full acceptans på alla tavernor samt övriga näringsställen.

Någon som hittar denna skrivning, vänligen lägg densamma genast in på forumet!!!

Kompletterar med inlägg från Norsk ölufarhemsida

Nylig hjemkommet fra Chios, kan jeg fortelle at det slett ikke er noe problem å spise både godt og mye selv om man ikke skal ha gluten og melk/smør! Noen retter må man selvfølgelig styre unna, men det meste går og man kan fint be om å få stekt i olje i stedet for smør, feks(det meste er jo det uansett). Er man heldig, slik vi var, får man til og med tilbud om å få separat tilberedt "dagens". Vi fikk både kleftiko, tsoutsoukakia(hadde med naturlig glutenfritt brød) og kylling med sitronpoteter. Hvordan gjør dere andre det med matallergier/intoleranser når dere er i Hellas?

Arne

Senast redigerad av Arne den 2007-07-23 klockan 19:52.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-23, 21:08
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Kan någon kunnig hjälpa mig?

Jadå, så var det och det är från Grekiska Statens Turistbyrå man kan beställa dessa. Gratis. Föredömligt initiativ av dem! Jag har dem alla men tycker dessvärre att de är för allmänt formulerade och risken är stor att den allergiker som litar på dem istället för sin egen kunskap om sin sjukdom och sitt eget omdöme, invaggas i en falsk trygghet. Jag väljer därför att inte förmedla dem vidare, men den som vill ha dem kan ju alltid själv beställa dem.

Några av "korten" finns även på celliakiförbundets hemsida.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-07-23 klockan 21:15. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT