Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-09-21, 23:28
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Vi som åker charter

Det är så himla intressant att läsa alla inlägg av er som är bofasta eller bokar resor själva; vandrar, seglar, öluffar och stannar i 4-5 veckor!! Vi andra (läs: jag) åker en vecka vår och en höst..ibland 2 veckor. Bokar charter och väljer omsorgsfullt läge. Gör egna utflyckter och har inget mer att göra med bolaget än att flyga dit o hem. Saknar berättelser i vårt forum om såna resor..Det kan va jättebilliga "sista minuten resor" som har visat sig vara kanonhotell med bästa läget, eller tvärt om, gräsliga inkvarteringar.
Längtar efter lite variation!
Allt är ju inte fantastiskt när man väl har anlänt till sitt boende i Grekland 😉Jag har en del roliga...så här efteråt... upplevelser i mitt hanbagage! Berätta!!
/ Kajja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-09-22, 01:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Vi som åker charter

Hej Kajja!

Vi är typ "både och"! Ibland åker vi charterpaket med både flyg och boende, ibland åker vi charter med enbart flyg och fixar boende själva, och ibland åker vi med reguljärflyg och fixar därmed både flyg och boende på egen hand.

Generellt känner jag att det som är avgörande för oss är vart vi vill åka. Några resmål/öar som vi vill åka till finns inte i charterutbudet. Då blir det att knåpa ihop något själv med reguljärflyg och boende. Ibland finns det charterpaket till det resmål vi vill åka till, men inte det boende som vi vill ha. Då kan det om vi har tur finnas charterflygstolar som vi kan boka, men sen bokar vi boende på egen hand.

Ekonomiskt är vår erfarenhet att det sällan blir billigare att knåpa och greja själv med flyg och boende. Men det är mycket roligare att fixa och greja om man gillar det, och det blir ofta lite mera så som man vill ha det efter det man gillar vad gäller boende, restider, mm. Men som sagt, billigast blir det om man kan anpassa sig efter det som charterbolagen erbjuder.

Men, om du är lite nyfiken, prova att knåpa ihop något på egen hand! Kanske lite dyrare ibland, men oftast mycket roligare!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-09-22, 07:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Vi som åker charter

Det var länge sen jag åkte charter, men man kan säkert göra klipp. Jag nästan avundas dom som chansar på en sista minuten och blir helnöjda.

Sån är inte jag. Här lämnas ingenting åt slumpen, utan jag måste ha stenkoll på tider, boende, utsikt, läge, nivåskillnad, etc etc younameit. Kanske är det nån störning att jag inte kan låta ngn annan bestämma det. Jag är likadan i min profession. Ska man få nånting gjort, så är det lika bra att göra det själv!

Ibland har jag funderat på att ta en sista minuten, men bara för flygresans skull. Sen skita i hotellet och fixa eget boende på resmålet. Men det var nån som sa att om man gör så, kan charterbolaget avboka fin hemfärd. Kan det verkligen stämma?

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-09-22, 08:19
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Vi som åker charter

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Ibland har jag funderat på att ta en sista minuten, men bara för flygresans skull. Sen skita i hotellet och fixa eget boende på resmålet. Men det var nån som sa att om man gör så, kan charterbolaget avboka fin hemfärd. Kan det verkligen stämma?

/Netwolf
Nä, det kan väl inte stämma att charterbolaget kan avboka hemfärden? Har förresten ofta funderat på en sista minuten. Problemet är bara att när jag ser frestande priser, då har jag inte möjlighet att resa. Men kanske när vi har blivit pensionärer.

Vi var på charter senast 2014. Då till Lesvos som var en nyhet det året. Hade varit sugen på Lesvos en längre tid så tänkte att nu måste man väl nappa på. Och tur var det för de hade Lesvos på programmet bara två år. Det var väl flyktingsproblematiken som ställde till det 2015. Men nu är Lesvos lyckligtvis tillbaka med ett annat charterbolag. Tycker att charter är bra om man bara har en vecka att resa på, men då skall det gärna vara ett resmål som det annars skulle vara krångligare/dyrare att knåpa ihop själv. Även om jag inte riktigt gillar resor där man måste ta sig till en ö genom att flyga till en ö och sen ta färja (när man bara har den där ena veckan). Helst skall det då vara korta resor. Som från Skiathos till Skopelos t.ex, en sån resa har vi också gjort med charter.

Nu funderar jag på Leros? Bara en vecka, då skulle charter säkert funka och bli billigare än att ordna själv. Men, jag vet inte. Skulle hellre välja något annat boende än det som Apollo har att bjuda på (samma i Finland och Sverige).

Och Masse, ibland blir charter billigare, ibland inte. Beror så mycket på vad flyget kostar osv. Det som absolut är bättre med att ordna resan själv är att man då har mycket mera att välja på när det gäller boende.

Men precis som Kajja skriver, kom hit och berätta om era charterresor!

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-09-22, 10:05
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Vi som åker charter

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Men det var nån som sa att om man gör så, kan charterbolaget avboka fin hemfärd. Kan det verkligen stämma?

/Netwolf
Fake news!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-09-22, 17:17
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Vi som åker charter

Däremot har vi en grekiska kompis som bokade charterflygstol, alltså tur och retur. Han åkte dock ner tidigare och när han skulle hem var den avbokad av charterbolaget och han fick inte åka med. Trots att han hade betalat för hela resan.
Birgitta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-09-22, 17:34
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Vi som åker charter

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ibland har jag funderat på att ta en sista minuten, men bara för flygresans skull. Sen skita i hotellet och fixa eget boende på resmålet. Men det var nån som sa att om man gör så, kan charterbolaget avboka fin hemfärd. Kan det verkligen stämma?
Kan jag aldrig tänka mig; du har ju betalat för flyget i båda riktningarna. Jag har gjort så, tagit en sista minuten och struntat i hotellet. Sen struntade jag i hemresan också, men jag meddelade reseledaren så hon inte behövde leta efter mig

Karin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-09-22, 18:25
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Vi som åker charter

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Kan jag aldrig tänka mig; du har ju betalat för flyget i båda riktningarna. Jag har gjort så, tagit en sista minuten och struntat i hotellet. Sen struntade jag i hemresan också, men jag meddelade reseledaren så hon inte behövde leta efter mig

Karin
Karin, inte om man struntar utresan. Då är det kört med hemresan. Men har du andra erfarenheter?

Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-09-22, 18:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Vi som åker charter

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Sen struntade jag i hemresan också, men jag meddelade reseledaren så hon inte behövde leta efter mig

Karin
Det tycker jag är en hederssak. Inte bara mot charterbolaget utan också mot övriga resenärer som inte ska behöva drabbas av förseningar pga att man saknar någon resenär som inte meddelat att man inte ska åka med.

När vi blev akterseglade från Leros för två år sedan och missade flyget från Samos så ringde jag självklart till Apollos personal. Dels klarade vi ut att vi inte skulle vara med ombord nästa dag, och dels försökte de att hitta en alternativ flight hem åt oss. Dock utan framgång. Det slutade som jag tidigare berättat med att vi flög med Ving från Rhodos till Örebro. Även det en ny upplevelse eftersom vi aldrig varit i Örebro tidigare. Att sedan vår bil stod på Landvetter är en annan historia.

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-09-23, 13:31
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Vi som åker charter

Ifølge Apollos hjemmeside:
Ved bestilling av kun flybilletter tur/retur må utreisen benyttes. Hvis utreisen ikke benyttes vil billetten automatisk bli avbestilt. Det vil si at man ikke kan bestille en tur/retur billett og kun benytte hjemreisen.

Dette er jo rimelig. Hvis man ikke dukker opp, kunne jo en reise vært solgt til andre.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-09-24, 08:50
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Vi som åker charter

Vi har bokat en ospecad och mycket billig "sista minuten" till Kefalonia för flera år sen. Vi hade inte varit där förut och hade ingen uppfattning om var det var bäst för oss att bo och åkte därför med öppna sinnen.
Lockande bilder från Lassis strand hade gjort oss sugna på att åka dit men vi hamnade i lilla byn Skala. Om denna by visste vi nada!
Runt hörnet av det "riktiga" hotellet fanns två dörrar i markplan. En var våran!
Rummet var väldigt spartanskt och vi fick precis plats. Jag hoppade inte högt av glädje måste jag erkänna. Utanför dörren hade vi ett runt vitt plastbord med reklamparasoll och två plaststolar.
Vi fick tillåtelse att använda poolen runt hörnet vid det "riktiga" hotellet där dom som bokat "riktiga" resor badade och njöt av sin semester. Där och då fick jag en liten känsla av klasskillnad..
Innanför dörr nr. 2 bodde en man i medelåldern som bokat 2 veckor ospecat. En vecka hade han avverkat och dessa dagar hade han fått dela rummet med en annan okänd "gubbe"!! Med detta i åtanke började jag tycka att vi hade fått det rätt bra.
Nu blev vår resa till Kef helt underbar, faktiskt! Vi stortrivdes på vår markplansplats som gränsade mot privata små hus, apelsinträd, tvättlinor, lekande barn och pysslande kvinnor.
Huvudgatan med restauranger nådde vi på några få minuter och havet med fantastiska vyer var åxå väldigt nära. Eftersom byn var så liten började man snabbt känna igen både turister och de som jobbade i affärer och restauranger. Altid nån som vinkade när man gick förbi. Kvällarna var lugna utan dunkmusik och ingen trafik på huvudgatan.
Till Kefalonia kommer vi att åka igen. Underbar natur, klart vatten och vackra vyer.
Nu kan ju själva centrumet ha ändrats under åren. Det kanske inte alls är som då längre Det skulle va kul om nån som varit där nyligen kan berätta.
/ Kajja
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-09-26, 21:44
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Vi som åker charter

Ett annat år bokade vi en "sista minuten" till Korfu för en billig penning. Där hade vi inte heller varit. Byn hette Barbati. Liggger på nordöstra sidan av ön.
Efter transfer blev vi upphämtade av en kvinna i ett litet fordon med plats för våra väskor som kördes nerför en backe till vårt boende. När vi närmade oss huset (ja det var inget hotell) säger hon med ett leende: Look, you got the best! En tvåvånigs lägenhet med xtra allt. Nytt, fräscht, stort med en jättefin köksavdelning. Spishäll, ugn, diskmaskin, micro..fullt med husgeråd..allt från IKEA! Det fanns två badrum, det ena med tvättmaskin, strykjärn etc. Härlig sittgrupp och fina sängar. Vi hade även två stora balkonger..en från markplan och en från sovrummet uppepå.
Utsikten var fantastisk! Hela havet och Korfu stad i sikte. Glömmer aldrig detta fina boende. Bara några dagar efter hemkomst såg jag programmet " A place in the sun" på TV. Ett engelskt par tittade på just detta boende för ev. köp!! Stället heter La Riviera Barbati.
/ Kajja
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-09-27, 15:16
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Vi som åker charter

Vi tar charter. Bekvämt bli skjutsade till dörren, sen tryggt om nåt händer med hemresan. Dock hoppar vi infomötet samt bokar utflykter självs, ibland gör vi det dock hemma visa resebolaget för att få plats. När krisen var som värst ville jag undvika Aten, var där 2008 och det var inte kul. Charter passade bra samt man kan boka tvårummare samt pool o nära restauranger. Öluffare på 90 talet o dealade om rum i hamnen när färjan lagt till. Var underbart, men allt har sin tid. Ospec skulle jag inte åka på.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-09-27, 21:42
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 179
Standard Sv: Vi som åker charter

Charter är inte fel för vår del! Vi tillhör de lite lata......
Man blir "forslad" från punkt A till punkt B med ett minimum av besvär, bara att åka med. Nackdelen är att utbudet av hotell t.ex. är något begränsat och så även resmål. Vi gillar små hotell och kanske även resmål något vid sidan av "allfarvägen" och det finns det inte så mycket av. Mycket är numera "nedsprunget" som Chania t.ex. Men fortfarande, om man väljer noga finns pärlor kvar även i charterkatalogerna. Sen är flygtiderna för charter ofta väldigt tidiga vilket innebär att man för gå upp 02:30 på morgonen för att hinna i tid men man kan inte få allt........
Fördelen med charter är ju också att du inte blir lurad lika lätt! Du har någon att klaga hos om det går åt H....e. När du bokar själv via nätet finns en osäkerhet, inte alla är ärliga vare sig det är Airbnb eller direkt med ägaren. Nå, alla blir saliga på sin fason....
Catlady
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-09-30, 10:40
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vi som åker charter

Förlåt om jag "kapar" din tråd Kajja men sprang på denna roliga bok faktiskt för en billigt peng (3 böcker för 100:-).



...ett litet utplock

Till bilden med de tre bikiniklädda damerna (i mitten längst ner) står följande text: Harriet Lindbäck, Gunilla Matsson och Ginger Gustafsson på promenad inne i Las Palmas 1962, blir tillsagda av polis att omedelbart återvända till Playa Las Canteras
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-09-30, 12:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Vi som åker charter

Kul bok! Den måste jag försöka få tag i
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-09-30, 18:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Vi som åker charter

Å här finns intervju med författaren
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-09-30, 19:18
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Vi som åker charter

Simetra, jag tycker inte att du kapade tråden. Du förlängde den!
Vilken rolig bok. Den vill jag åxå ha!
/ Kajja
Svara med citat
  #19  
Gammal 2018-10-01, 08:12
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Vi som åker charter

Ja om du inte använder utresan så avbokas returen. Vi flög med Finnair till Rhodos och upptäckte att vi hade kunnat ta en sista minuten jättebillig flygstol här hemifrån några dagar tidigare så jag kollade med Finnair och ville avboka utresan .Det var inte fråga om någon återbetalning men då fick jag svaret att då avbokar de returen också så det var bara att ta det vi bokat från början
Svara med citat
  #20  
Gammal 2018-10-01, 08:56
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Vi som åker charter

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Förlåt om jag "kapar" din tråd Kajja men sprang på denna roliga bok faktiskt för en billigt peng (3 böcker för 100:-).



...ett litet utplock

Till bilden med de tre bikiniklädda damerna (i mitten längst ner) står följande text: Harriet Lindbäck, Gunilla Matsson och Ginger Gustafsson på promenad inne i Las Palmas 1962, blir tillsagda av polis att omedelbart återvända till Playa Las Canteras
Hej,
Vilket fynd, 33kr bara!
Boken kostar annars 226 kr hos bokförsäljarna på nätet.

https://www.pricerunner.se/pl/802-78...2014%29-priser

//Conny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT