Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-09-24, 10:28
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Vad händer med allt man lämnar kvar?

Vad händer med allt man lämnar kvar

Detta har jag ofta undrat…

Säkert har ni fått boende där det fattats ett och annat som ni själva kompletterat med genom diverse inköp eller haft med er och inte velat släpa hem igen.

Som exempel har jag lämnat kvar åtskilliga frukt-/grönsak-/potatisskalare, sax, vass kniv, osthyvel (men numera köper jag färdigskivad ost), visp, porslinsmuggar (modell större), klädnypor, nästan fulla saltkar, diskborste, universalpropp till diskho och tvättställ (som faktiskt fungerar), fräscha galgar, diskmedel, och säkert mycket annat jag inte kommer på just nu.
Ofta har jag tänkt att nästkommande gäst kanske skulle kunna vara i behov av något av detta. Ska tillägga att det ofta då rört sig om lite längre vistelser på ca 2-3 veckor.

Hur gör ni? Brukar ni ta med er något som oftast saknas, eller kanske köper ni på plats och brukar ni sedan lämna kvar det eller tar ni med er det hem igen?

Och vad har hotellen för policy tro, tar de bort allt som föregående gäst kompletterat med?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-09-24, 16:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Vad händer med allt man lämnar kvar?

En sak jag funderat över är när det inte finns diskmedel. Ibland finns det, ibland inte. Jag tror att de allra flesta lämnar diskmedel kvar när de lämnar rummet, men var tar det vägen sen? Tar den som städar med sig det hem? Låter inte heller troligt för då skulle det personen ha väldigt mycket diskmedel hemma efter ett tag.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-09-24, 20:09
Kajjas avatar
Kajja Kajja är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vad händer med allt man lämnar kvar?

I vårt senaste boende fanns det en nästan oanvänd flaska diskmedel och en disktrasa. Eftersom det var väldigt skralt med husgeråd, inte ens en vattenkokare eller kaffebryggare som det skulle finnas så var det säkerligen kvarlämnat.
Vi har alltid ett kit med braåha-saker som vi inte lämnar kvar. Däremot har vi ofrivilligt lämnat myggjagare och mobilladdare i kontakterna
/ Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-09-25, 11:09
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Vad händer med allt man lämnar kvar?

Jag brukar ha en liten flaska med mig, som jag har fyllt med diskmedel, bara för säkerhets skull! Har sett hemma hos en hotellägare väldigt många halvtomma schampoflaskor, så tänker mig att dom klarar sig stora delar av året med hygienartiklar som gästerna har lämnat :-)




Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-09-25, 11:38
Kajjas avatar
Kajja Kajja är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vad händer med allt man lämnar kvar?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Har sett hemma hos en hotellägare väldigt många halvtomma schampoflaskor, så tänker mig att dom klarar sig stora delar av året med hygienartiklar som gästerna har lämnat :-)




Riitta
Gissar att det står en hel del halvfulla flaskor med annat innehåll i barskåpen åxå
Vid ett tillfälle när vi skulle byta rum slutstädades det innan vi flyttat ut allt.
Alla snacks, öl och annat drickbart var borta. När detta senare återlämnades till oss fick vi tillbaka nästan allt men även sånt som inte var vårat!!
/ Kajja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-09-26, 05:05
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vad händer med allt man lämnar kvar?

På sätt och vis är det ju bra att det tas tillvara, det man lämnar kvar. Blir lite förvånad över schampoflaskorna dock men de kan ju iof användas till skonsam tvätt av ylle och annat ömtåligt material

Men husgeråd man lämnar kvar vill man ju ändå ska komma nästa gäst till nytta eftersom man själv saknat detta.

Kommer att tänka på en hotellägare på Zakynthos för ca 10 år sedan som tog tillvara gästernas efterlämnade böcker, inget konstigt med det, men han sålde dom sedan för 1€ styck
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-09-26, 07:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Vad händer med allt man lämnar kvar?

Själv brukar jag inte lämna kvar så mycket, utan jag räknar ut innan på ett ungefär hur mkt som kommer gå åt av kaffe, kaffefilter, kryddor, diskmedel, disktrasor/svampar, schampoo, tandkräm, sololja etc etc.
Visst har man kasserat en del halvfulla flaskor, men det mesta har gått åt. Ev öl som man inte får plats med i bagaget och inte hunnit konsumerats åtnjutes strax innan säkerhetskontrollen på airport.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-09-26, 11:36
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Vad händer med allt man lämnar kvar?

På det lilla familjepensionatet där vi ofta bor på Karpathos, lämnade några turister 2 stora badmadrasser i rummet när dom lämnade! Jag tyckte inte det var bra gjort att lämna så stora saker som pensionatsägare sedan skall försöka att göra något med :-(


Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-09-27, 14:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Vad händer med allt man lämnar kvar?

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Kommer att tänka på en hotellägare på Zakynthos för ca 10 år sedan som tog tillvara gästernas efterlämnade böcker, inget konstigt med det, men han sålde dom sedan för 1€ styck
Det var fult gjort måste jag säga.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT