Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-06-06, 12:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Hyrbil på färja i Grekland

Har någon erfarenhet av att ta med hyrbilen på bilfärja? Vi tänkte åka till Ithaca t o r fr fastlandet och vissa bolag tillåter och andra inte. Testade lite snabbt och hittade Green Motion (någon som testat dom) och i villkoren stod det att färjeresa kräver skriftligt intyg och kostar €30 extra per resa. Dvs 60 € för oss isf. Sen tar dom extra betalt på 24 € vid trafikförseelser???

Gärna tips om ngn vet ngt bra bolag runt Preveza, Lefkada.

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-06-06, 13:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Hyrbil på färja i Grekland

Vi har tagit med oss bil från Paros över till Antiparos, och från Nidri till Meganisi. Dock frågade vi inte om vi fick göra så. Vilket vi egentligen borde ha gjort, för försäkringen gäller oftast bara på den ö man hyr bilen.

När jag var på Antiparos för några år sedan hyrde jag moppe där. Jag frågade uthyraren om jag fick ta med den över till Paros. Ja, sa han, det får du, men försäkringen gäller inte där. Jag chansade och åkte över. Som väl var hände inget.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-06-06, 15:54
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Hyrbil på färja i Grekland

Det brukar stå så i de flesta hyreskontrakt, men svårt att tänka mig att inte försäkringen gäller
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-06-06, 21:02
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Hyrbil på färja i Grekland

Tänk på att om du får fel på bilen och är på "fel ö" så kan det vara svårt att få hjälp, förmodligen kan det gå lättare om du väljer en uthyrare som är med i någon av de stora kedjorna.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-06-06, 21:15
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Hyrbil på färja i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Tänk på att om du får fel på bilen och är på "fel ö" så kan det vara svårt att få hjälp, förmodligen kan det gå lättare om du väljer en uthyrare som är med i någon av de stora kedjorna.

Mvh Janérik
För ett antal år sedan vi just till Itacha, o hittade ingen av de större som tillät öresor.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-06-07, 14:25
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Hyrbil på färja i Grekland

Hyr du i Aten finns en firma som heter ACR som tillåter man tar bilen på färja inkluderat, har för mig autounion tillåter också mot en avgift.

Jepp bryter man mot villkoren gäller inte försäkringen, står klar o tydligt, lite synd jag inte får ta min hyrbil på färja, man spar ju halva kostnaden tex om man tar bilen på färjan Rio-antiro mot bron,

Och ja man får betala för förseelser de behöver administrera, samt vid skada oavsett vems fel, ganska standard,

Se till o ha ett bra kreditkort o betala resa o hyrbil med, mitt täcker självrisk och övr upp till 10.000, så behöver man inte ta den dyra fullförsäkringen utna kan nöja mig med CDW och självrisk på ett par hundra euro
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-06-07, 15:13
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Hyrbil på färja i Grekland

Föreslår att du ställer frågan till ett företag som ex.vis Autoeurope.se, de representerar många hyrbilsfirmor o bör kunna ge svar i frågan
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-07-17, 10:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Hyrbil på färja i Grekland

Kan meddela att det var så krångligt och struligt med ev tillstånd att vi hyrde två olika bilar. Visserligen dyrare, men betydligt lättare.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-07-17, 18:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Hyrbil på färja i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kan meddela att det var så krångligt och struligt med ev tillstånd att vi hyrde två olika bilar. Visserligen dyrare, men betydligt lättare.
Klokt!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT