Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-02, 19:57
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 77
Standard Äntligen hem

Nu har vi äntligen bokat en vecka på Kipriotis hotell i början på augusti. Efter ett tråkigt Karpathos, ett Naxos som var okej men inte mer och ett Kreta som enkelt tog förstaplatsen på öar vi aldrig mer kommer besöka så ska det bli skönt att få åka "hem". Längtar efter att få gå till margaritis, hyra bil, styra mot alla stränderna och en tur runt ön
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-03, 11:41
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Äntligen hem

Citat:
Ursprungligen postat av Peter å Stina Visa inlägg
Nu har vi äntligen bokat en vecka på Kipriotis hotell i början på augusti. Efter ett tråkigt Karpathos, ett Naxos som var okej men inte mer och ett Kreta som enkelt tog förstaplatsen på öar vi aldrig mer kommer besöka så ska det bli skönt att få åka "hem". Längtar efter att få gå till margaritis, hyra bil, styra mot alla stränderna och en tur runt ön
Vad härligt att ni har hittat det ni trivs med! Finns inget tristare än när man åker på resa och hela tiden jämför med det "andra stället", där man trivdes. Där allt var rätt för just mig. Jag har också känt så, fast inte kunnat riktigt bena ur, vad är set som inte är bra, utan det har bara inte stämt. Även om det har passat andra, men för mig var det fel!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-04, 00:27
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Äntligen hem

Har bara varit på Kreta tidigare när det gäller Grekland annars är vårt favoritresmål Mallorca. I år var vi på Rhodos och vi gillade det verkligen. Så lätt att ta sig runt på och samtidigt som det så olikt Mallorca så fanns det ändå vissa likheter på något vis. Förstår att ni känner er hemma där för det gjorde vi också direkt!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-04, 20:28
Uffex Uffex är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 11
Standard Sv: Äntligen hem

Får man fråga vart ni var någonstans?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-04, 21:55
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Äntligen hem

Äntligen hem, ja det låter som ljuv musik i mina öron då det gäller gamla kära Rhodos.
Roligt att du Nikki73 kände dig hemma på ön vid ditt första besök eftersom du var så tveksam till Rhodos men trots allt åkte dit. Det finns så otroligt mycket att se och göra där, ön har allt för alla och solen tar nästan aldrig semester.

Margaretha
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-05, 00:56
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Äntligen hem

Citat:
Ursprungligen postat av Margaretha Visa inlägg
Äntligen hem, ja det låter som ljuv musik i mina öron då det gäller gamla kära Rhodos.
Roligt att du Nikki73 kände dig hemma på ön vid ditt första besök eftersom du var så tveksam till Rhodos men trots allt åkte dit. Det finns så otroligt mycket att se och göra där, ön har allt för alla och solen tar nästan aldrig semester.

Margaretha
Ja, vi blev glatt överraskade! Inte gjorde det saken sämre att vi inte såg ett enda moln på två veckor!!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-05, 16:29
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 77
Standard Sv: Äntligen hem

På Karpathos så bodde vi i Pigadia.Visst, ön är fin med sin natur, bra stränder och trevliga människor, men den är enligt oss för liten och riktigt tråkig på kvällarna. På Naxos så bodde vi i Naxos stad,har varit på ön flera gånger förut och den är som sagt helt okej, bara själva staden som kanske är lite liten för vår smak, men dit kommer vi säkert åka fler gånger. Vart börjar man på Kreta? bodde iaf i Hersonissos, men jag vet inte om det spelat någon roll vart vi bott, tyckte lika illa om ön från Elafonissi till Vai. Stränderna är övereklamerade och packade som en sardinburk, till det kommer girigheten att ta betalt för parkering. Körkort är nånting som förmodligen bara delas ut utan några som helst krav på kunskap till befolkningen om man ska döma av mängden dårar vi sett på vägarna( inte turister alltså, dom skötte sig utmärkt) sen gillade vi inte riktigt själva attityden på människorna heller.Undantaget heter Heraklion som vi märkligt nog tyckte bra om. Allt det här slipper vi på Rhodos nu kan vi istället lägga energi på en bra semestervecka med allt som vi gillar
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-05, 21:54
Uffex Uffex är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 11
Standard Sv: Äntligen hem

Det som ni inte gillade på Kreta är precis det som jag är rädd för på Rhodos..skönt att höra att ni inte alls upplever ön så!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-06, 22:18
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Äntligen hem

Vad olika man kan tycka och bra är väl det.
När vi började åka till Grekland på 80-talet var det Kreta som gällde de 4-5 första gångerna.
Efter det har vi besökt drygt 30 andra grekiska öar, inklusive Rhodos.
För några år sedan hittade vi tillbaka till Kreta och åker nu dit varje år.
Tycker Kreta är outstanding av grekiska öar förutsatt att man undviker en handfull tuiristgetton, typ Hersonissos.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-07-06, 22:30
Uffex Uffex är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 11
Standard Sv: Äntligen hem

Ja visst är det väl bra att man har olika tycke o smak. Kreta var ett av mina första öar. Sedan har jag återvänt i flera omgångar o med olika behov: Som tonåring, som småbarnsförälder, med egna tonåringar o även på tu man hand. Oftast har det varit bra. Stället jag inte längtar tillbaks till är Rethymnion-tycker verkligen illa om att bli ryckt i av inkastare o butiksfolk. Dit for jag på en restresa o det är verkligen inte något jag tänker göra om.
Våran favorit är Samos. O speciellt staden Pythagorion.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-07-11, 19:31
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 77
Standard Sv: Äntligen hem

Blir lika förundrad varje gång "turistghetto" kommer på tal. Ok, vi prövar väl att undvika dom, men hur? Alla populära stränder går ju bort direkt, fler turister på samma ställe än Vai och Elafonissi lär man knappast hitta med undantag kanske för Elli på Rhodos. Likaså med dom flesta sevärdheterna, massor av turister där osså. Käka är väl kanske lite enklare men kräver ändå att man knallar runt en bra stund alternativt tar bilen ut till någon liten by och tar någon form av översättning med sig. Boende då? ja man får väl leta reda på nåt litet hotell utanför alla större byar och därmed försvinner ju dom flesta charterresor antar jag. Det börjar kännas som ganska besvärligt det här, man får nog inse att hur man än vänder på saken så är större delen av grekiska övärlden turistghetton, och turligt nog för oss så trivs vi utmärkt med det
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-07-19, 13:20
malmen8 malmen8 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Hofors
Inlägg: 20
Standard Sv: Äntligen hem

Iår ska vi till Rhodos för första gången, vi har varit på många grekiska öar, första ggr var vi på Kreta, dit kommer vi alltid tillbaka, men alltid olika by ar vi undviker d stora turistorterna,´vi har alltid blivit bra bemött av kretensarna som har väldigt mycket att berätta.Men som sagt i år blir de ett nytt spännande resmål som vi ser fram emot.D är väl bra att vi upplever allt så olika, och att alla hittar sitt paradis.. vårt har blivit KRETA
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-07-19, 13:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äntligen hem

Om man redan har sitt paradis tror jag det kan vara svårt att ta till sig en ny ö eller plats. Då gäller det att inte jämföra utan försöka se det positiva där man är. Har själv falltit i jämförelsefällan någon gång men när man tittar i backspegeln brukar det jämna ut sig.

Det viktigaste är nog att veta vad man vill undvika. Det finns många fantastiska platser i Grekland som även om där finns turister inte alls är exploaterade på det sätt som många charterorter är.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-07-19, 14:27
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Äntligen hem

Hej
Vad olika man kan uppleva öar. Vi har rest runt en hel del och då speciellt i Dodekaneserna och vi har alltid varit "livrädda" för Rhodos och Kreta. För två år sedan åkte vi till Kreta och blev blixtförälskade. Nu har vi varit där tre gånger och är fortfarande stormförtjusta. Vi har iofs inte varit där under högsäsong och det kanske är det som är skillnaden.
För några år sedan åkte vi till Sifnos och Serifos som så många andra talat så gott om men där trivdes vi inte alls. Därför är jag rädd för att åka till t.ex. Amorgos eftersom alla talar så gott om den ön. Tänk om jag inte kommer gilla den.
Rhodos har vi bara varit max 2 nätter på men vi kan tänka oss att bila runt ön någon gång.

Nä allt beror på hur man upplever ön första gången man besöker den.

Åse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-07-19, 17:13
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Äntligen hem

Alla som åker till Grekland på sin semester är väl turister och om man åker med charterpaket eller inte, men dit alla andra turister åker så har man ju själv hjälpt till att bygga upp turistgettot! Någon kallade Rethymno för turistgetto men kom till Kreta i november och åk runt till olika orter så lär du upptäcka vilka orter som är turistgetton och vilka som lever ett liv även när turisterna är borta...är säker på att Elafonissi är underbart då och att Rethymno är det, det vet jag ju redan. Då är alla inkastare borta, ingen försöker locka in en i en affär och alla turistiga restauranger o butiker är STÄNGDA. Antar att turister skulle tycka det var dött...och klaga på det istället...

Yanna - som trivs utan solstolar på stranden..
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-07-19, 17:57
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Äntligen hem

Visst är det en härlig paradox, att alla turister ogillar turister...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-07-19, 18:00
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Äntligen hem

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Visst är det en härlig paradox, att alla turister ogillar turister...
Ja, inte sant!?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-07-19, 18:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Äntligen hem

Äntligen hem...

Jag har också varit på säkert 30-talet öar och även en del på fastlandet och när vi åkte charter så var det 14 dagar som gällde på varje ställe. Under den tiden så hinner man se det mesta av den ö man åker till med moppe, vespa eller bil. Vi har alltid varit väldigt nöjda med våra resmål och ofta tänkt att "hit ska vi tillbaka", men så har ju nya öar hela tiden poppat upp och vi har nyfiket rest till dessa....Rhodos var den första grekiska ön jag var på när barnen var små, en regnig påsklovsvecka...Vackert? JAAA!!!

Patmos och Samos, bedårande öar, Lefkas med fantastiska stränder som minne...Kefalonia med otroliga naturfenomen och otroligt vacker natur, Paros med sina vitkalkade hus och slingriga gränder, så som många älskar i Grekland, Skopelos med sin vackra huvudby, med skiffertaken och underbara stränder..delfiner också, Parga under sammanlagt 5 veckor med besök i Zagoria och Meteora,fantastisk natur som främsta minne och fina stränder och Angistri i 14 dagar inte att förglömma....LUGN och RO var minnet därifrån...Kalymnos med sin tvättsvampshistoria och makalösa citronlundar...Så här kan jag rabbla många öar till, Kreta inte att förglömma.
ALLA öar/platser/städer med SIN särprägel! De går ju inte att jämföra med varandra alls. Alla har gett fantastiska upplevelser och att sen vissa platser "tagit tag" mer än andra är ju naturligt...
Vissa vill ha sandstränder speciellt, men öar med bara det åker vi inte till eftersom just vi vill ha småsten....Hotell med pool och bar vill vi heller inte betala för eftersom vi inte nyttjar detta osv.
Till slut blir det ju så att alla efter att ha besökt olika öar blir återvändare till favoriterna, just för att det på dessa platser finns mest av det man njutit av och uppskattat...

Mina favoriter efter alla resor har blivit Peloponessos med Nafplio som en pärla, Aten, Evia, Kreta samt TINOS, ön jag upptäckte 2008 och nu ska till igen för sjunde gången....Där finns ALLT av det jag vill ha då det gäller lugn, ro och vila och fantastiska byar samt avsaknad av mycket som finns på stora turisttäta öar, men i Aten finns pulsen när jag vill ha det. På Kreta finns naturen mäktig och stolt, samma med Peloponessos...Södra Evia är också härligt med staden Karystos som favorit, för oss en bra avslutning innan hemresan.

Många andra öar skulle jag vilja till men inser att bland dessa jag varit på finns allt jag vill ha så jag blir nog återvändare istället för "nyupptäckare" och jag missar säkert massor av pärlor med detta

Att jämföra öar blir aldrig rättvist för vi vill ha så olika saker och även olika saker i olika skeden av våra liv..Hade jag tagit mina tre barn till Tinos istället för Rhodos då 1986 så hade ingen av dem velat tillbaks till Grekland, det är jag övertygad om

Lissi - nyss hemkommen från stranden.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-07-19, 23:31
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Äntligen hem

Ja jag är ju en Kretafantast men nu ska vi dra iväg en vecka till Rhodos och det känns jättespännande. Var där för 28 år sen och då i Rhodos stad, nu ska vi till västkusten (Tholos ). Inte planerat på något vis men vädret verkar ju lite vanskligt sista veckan nu i Juli gär hemma. Nu vet vi att vi får det hett! Åker med öppna sinnen och är ganska säker på att vi kommer att få det alldeles förträffligt!

/Kerstin
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-07-20, 12:07
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Äntligen hem

Jag har varit på lite över 40 öar, men Kreta gillar jag inte så mycket.
Turistghetton passar inte för mig, det vet jag.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT