Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-19, 11:00
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Norge
Inlägg: 98
Standard Hyggelige ting å gjøre på Naxos

Så er årets tur over for denne gangen. 14 dager går så altfor fort, men det er bare å begynne å spare til neste års tur.

Tenkte jeg ville tipse om noen hyggelige ting man kan gjøre på Naxos utenom å sole seg og bade...
Hvert år i august holdes en festival på Kastro, som kalles Domus-festival. Det er ulik musikk, bl.a. jazz, klassisk, tradisjonell gresk musikk, ballader - i det hele tatt veldig variert og noe for enhver smak. Festivalen har eksistert i 10 år.Utenom dette finnes det selvsagt også Sunset-Consertene på Kastro med tradisjonell gresk sang og musikk.

I år forsøkte vi for første gang utendørskinoen. Det var en utrolig fin opplevelse. Selvfølgelig skulle vi se Mamma Mia i riktige omgivelser. Det ble bare så flott - nesten som å være på konsert.

Prøv også en busstur, enten nordover til Apollonas eller sørover så langt veien er kjørbar for buss på Naxos. Vi valgte å reise med et lokalt reisebyrå og synes det ga veldig god valuta for pengene. Dyktig og kunnskapsrik guide (en greker i 60-årene) gjorde turen veldig interessant og spennende. Vi har reist samme ruten flere ganger før, men hadde stort utbytte av å delta også i år. Klart du kan gjøre samme reisen selv med kart og guidebok, men personlig synes jeg man får vite mer hvis det er lokalkjente folk som deltar.

Man må også spise når man er på tur... Vi besøkte mange hyggelige restauranter, noen helt ok, mens andre hadde veldig god mat og var steder man gjerne vil komme tilbake til, for eksempel Meltemi og EastWest, som er plassert ikke langt fra hverandre i Naxos by. Meltemi serverer tradisjonell gresk mat, mens EastWest har asiatisk, noe som kan være en deilig avveksling. Begge stedene har veldig god mat og strålende service. Det var en fornøyelse å besøke begge stedene.

Vi ville oppleve tradisjonell gresk musikk, og Restaurant Flamingo i Naxos by kan tilby dette. Vi gikk der en kveld og havnet midt inni et bryllup - et norsk et, til og med!. Til ære for bryllupsgjestene (og litt alle oss andre, tillater jeg meg å tro...) oppførte eieren en utrolig dans - gjennom flammer. Det ble satt fyr på gulvet (jada, det var stengulv..), og der danset han. En av bryllupsgjestene ble også utfordret til å danse sammen med ham - og han tok utfordringen på strak arm - bokstavlig talt - armhevinger var en del av dansen...Vi fikk også se en flott dans utført av en dame og en liten pike. Jeg trodde ellers de fleste dansene var for menn, men her fikk vi en flott forestilling av de to jentene (enten mor og datter eller to søstre, umulig å vite sikkert). Flere av kelnerne var med og danset etterpå, noe som gjorde at matservering kom i annen rekke. Vi så at flere av gjestene ikke ville vente, og gikk før maten kom på bordet. Synd. De fikk glipp av mye spennende. Man kan ikke forvente skandinavisk effektivitet alle steder man kommer, og personlig synes jeg det er en del av sjarmen å ta skikkene slik de er der man kommer. Vi fikk oppleve noe vi aldri ville fått med oss i Norge, så om vi måtte vente litt på maten hadde liten betydning.


Nå skal alle bildene sorteres. Det ble mange, så vi har mange hyggelige timer foran oss... Oppsummeringen av årets tur kan egentlig beskrives i ett eneste ord: PERFEKT!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-19, 11:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hyggelige ting å gjøre på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosNille Visa inlägg
Oppsummeringen av årets tur kan egentlig beskrives i ett eneste ord: PERFEKT!
Härligt! Välkommen tillbaka!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-21, 18:31
jørns avatar
jørn jørn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: råholt
Inlägg: 22
Standard Sv: Hyggelige ting å gjøre på Naxos

Hei NaxosNille, så koselig at det var andre kalimera folk i bryllupet vårt på Naxos og det var jeg (brudgommen) som måtte danse og ta armhevninger. ble en dag vi aldri glemmer for å si det sånn. kunne tenkt meg og legge ut noen bilder fra bryllupet, men skjønner ikke hvordan jeg gjør det. noen som kan forklare meg det?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-21, 20:51
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Hyggelige ting å gjøre på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av jørn Visa inlägg
kunne tenkt meg og legge ut noen bilder fra bryllupet, men skjønner ikke hvordan jeg gjør det. noen som kan forklare meg det?
GRATTIS i efterskott! Det skulle vara kul att se bilder från erat bröllop på Naxos. Du kan läsa här hur du gör för att lägga in bilder i forumet:
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=6100

Ann-Kristin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT