Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-10, 17:35
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Äldre foto

Eftersom någon efterlyste gamla bilder från Grekland har jag nu kommit ner till början av mitt arkiv av grekiska bilder. På min hemsida (onslundafoto.se) finns nu ett litet antal bilder från Rhodos från 1982. Det är bara att kolla. Hoppas att det kan vara någon till glädje. Nästa objekt blir nog Kos från 1984.
Häls Chras
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-10, 23:59
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Äldre foto

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Nästa objekt blir nog Kos från 1984.
Hej Chras, kul med bilder från förr också!
Jag har diabilder från bl.a Kos 1977. Det skulle vara SÅ roligt att "scanna" dom eller vad man nu gör.

Vad köper man för Scanner. Är det dyra grejer? Du verkar så kunnig inom området så jag passar på att fråga. Hoppas det är Ok?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-11, 10:12
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Äldre foto

Hej och tack för kommentarerna.
Dessa bilder från Rhodos har jag fixat på ett enkelt sätt. fram med duk och diaprojekter.
Ställ kameran på stativ precis över och bakom projektorn. Stäng av blixten och börja fotografera bild för bild. Eftersom jag har en systemkamera använder jag ett objektiv på 70 mm samt kör med bländare 8 och sedan får kameran bestämma tiden. det största problemet är att filmen börja få fläckar så det är mycket jobb med att redigera bilderna bakefter. men som sagt, det är bara att prova sig fram.
Häls Chras
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-11, 10:21
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Äldre foto

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Ställ kameran på stativ precis över och bakom projektorn.
Det var ju en bra ide'. Det har jag inte tänkt på.
Tack!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-11, 16:13
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Äldre foto

Bra idé Chras, men jag hakar ändå på Liselottis fråga om diabildsscanner eftersom jag också har väldigt många diabilder från den grekiska övärlden, från 1979 och framåt.
Finns det någon som har erfarenhet av en sådan och kan berätta lite? Vad man ska tänka på vid ev. köp, priser etc.
Det skulle vara så roligt att få ned dem på en cd.

Och Chras....det var roligt att se dina bilder från Grekland, tack för tipset!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-11, 18:45
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Äldre foto

Hej
Har kollat litet på diascanner och kan konstatera att priset ligger mellan 3.000 - 25.000:- kronor. det är så att man får vad man betalar för. sedan tar det litet tid att scanna varje dia. Ska det göra ordentligt måste varje dia tas ur sina ramar och göras rent innan scanningen. Har själv en flatbäddsscanner med möjlighet att scanna dia. Tyvärr blir resultatet sämre än att använda kameran. Man kan även lämna in dia till fotohandlare som scanner bilderna men detta blir fort dyrt. ca 1.000:- för hundra foto. Föredrar själv stativ och dia. Snabbare och enklare men kanske inte så proffsiga bilder som med diascanner. men har man ca 15.000 bilder som ska gås i genom tar man det enklaste sättet.
Häls Chras
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-11, 21:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Äldre foto

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Hej
Har kollat litet på diascanner och kan konstatera att priset ligger mellan 3.000 - 25.000:- kronor...
Ett annat "tips", är att köpa en exklusiv scanner på öppet köp. Gå hem och scanna utav tusan och sen lämna tillbaka den. Inget snyggt sätt, men det funkar. Se bara till att du lämnar tillbaka grejorna i befintligt skick.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-11, 22:09
Antouans avatar
Antouan Antouan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Mellanskåne
Inlägg: 114
Standard Sv: Äldre foto

Jätteskoj med dessa gamla bilder från Rhodos, var på ön första gången 1974 och nu blir jag mer än lite nostalgisk när jag ser dessa bilder, härligt.. Tack!

//Antouan
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-12, 14:27
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Äldre foto

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ett annat "tips", är att köpa en exklusiv scanner på öppet köp. Gå hem och scanna utav tusan och sen lämna tillbaka den. Inget snyggt sätt, men det funkar. Se bara till att du lämnar tillbaka grejorna i befintligt skick.

/Netwolf
Och hur länge gäller öppet köp? Du får räkna med max 10 foto/timmen. Tipset är bra men tror inte så mycket på den.
Chras
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-01-12, 15:52
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Äldre foto

Jag köpte en Canon CanoScan 8800F scanner i höstas. Priset strax under 2000 kr. Scannar 4 diabilder åt gången. Går o scanna vanliga negativ också, men det har jag inte testat ännu.

Barbro
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-01-12, 17:44
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Äldre foto

Hej igen.
Har själv en scanner HP 5470C. kan scanna både dia och negativ samt vanligt upp til A4. Den kan scanna upp till 4 st neg eller dia men men. Det blir inte så bra resultat som med stativ och projekter. dessutom tar det en j-a massa tid att scanna med någorlunda upplösning.
Chras
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-01-21, 15:43
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Äldre foto

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Nästa objekt blir nog Kos från 1984.
Häls Chras
Hej Chras!

Jaaaa... Snälla du! Lägg ut bilder från ditt tidiga Kos. Eftersom vi började åka -88 så vore det roligt att få jämföra våra minnen och dina bilder. (vi fotade inte så mycket som vi önskar att vi hade gjort)
Jag ääälskar att titta på fotgrafier från ställen jag själv har varit.

Ha det gott!
//Annika
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-01-22, 13:32
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Äldre foto

hej
Hoppas att under nästa vecka kunna lägga upp litet bilder från Kos på min hemsida. Tyvärr gick min mor bort för en vecka sedan så detta har tagit tid från bilderna.
Häls/Chras
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-01-22, 14:39
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Äldre foto

Hej Chras!
Bra tips det här med att fotografera av diabild på duk. Har scannat en massa med en HP scanjet 4470c, men kvalitén blir inte den man förväntat sig. Det storslagna projektet avbröts av den anledningen.
Skall omedelbart testa din modell!
Alltså - tack för tips!
/Anders
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT