Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2006-06-23, 14:37
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Og man trenger ikke være belest og lærd økonom for å forstå at når et lokalsamfunn blir avhengig av én stor og mektig arbeidsgiver, er det en uheldig utvikling. For når trenden snur (og det gjør den, det ligger i trenders natur), så mister samfunnet den eneste foten det hadde å stå på.
Det är helt rätt Admirala. I teorin. Men nu pratar vi om öar som Korfu, Kreta och Rhodos. Och dessa Öar/orter är så stora att det ska till en riktigt mäktig anläggning för att den ska kunna vara så dominerande över den lokala ekonomin. Och den dag A-I trenden avmattas måste ju hotellet anpassa sig till ny krav och kanske bara hyra ut rum, som de flesta gör idag. Hotellet läggs ju inte ner över en natt!

Men visst. Bygger man en jätteanläggning på en liten ort och den sedan försvinner så påverkar det naturligtvis den lokala ekonomin oerhört mycket.

Men man kan inte bara se A-I:s påverkan lokalt. Man måste se det i ett större perpektiv och på längre sikt. Naturligtvis blir vissa lidande på kort sikt, medan andra, och då också ett störra antal, kommer att tjäna på A-I. Det är samma pengar, och i stort sett samma mängd, men de flyter andra vägar. Och gör mer nytta totalt sett.

Att de som förlorar på detta i dagsläget protesterar är helt naturligt. Men det förändrar inte verkligheten.

Peter
Svara med citat
  #42  
Gammal 2006-06-23, 21:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snobbete?

Jag vet inte om jag misstolkar dig Peter men tycker att du antyder att endast sakkunniga bör yttra sig och då har vi väl förlorat hela poängen med forumet. När vi är experter eller på jobbet skriver vi väl i andra sammanhang. Här är det väl fritt fram för alla. Även många experter har säkert ingen gemensam syn på all-inclusive eller turistpolitik för övrigt, det är knappast ett område där det råder konsensus vilket det ganska sällan gör inom nationalekonomin.
Själv har jag bara futtiga 20 poäng i ämnet så jag kan ju ha fel.

Eva
Svara med citat
  #43  
Gammal 2006-06-24, 01:20
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Snobbete?

Enten vi liker det eller ei, kanskje ting må 'løftes' over den hverdagen som er synlig og åpenbar for oss turister. Ingen ekspert på politikk og økonomi, men har etterhvert kommet til erkjennelse av at nettopp der ligger vektige forhold. Som ikke tar så mye hensyn til følelsene våre. Mitt opprinnelige smultringssted, i et annet land enn Hellas, var lenge preget av det som ote kalles det 'genuine, det opprinnelige'. Som mange så gjerne vil ha del i. Idag er forholdene annerledes.

Turismen har gjort sitt inntog de siste tiårene, kafeene er mange og internasjonalt orientert (før var de få og fornemme, ikke for almuen), Dykkerskoler og diverse har etablert seg, man betaler sogar for å gå tur i fjellet på bestemte områder. Men i motsetning til 'før' - å møte mennesker uten tenner er sjeldent, de gamle konene bærer ikke nødvendigvis sorte klesforklær, husene er rehabilitert og nå faktisk malt i vakre farger, kloakken er regulert, (den føres ikke ut på stranden) sykehus er nytt og i høyeste grad i tiden, vinmannen og slakteren på hjørnet fins (men supermarkedet har overtatt mye), sogar fins det nå buss! i området. I det minste noen ganger pr. dag. - Dels ser endringene ut til å bunne i at regionen har vært kommuniststyrt i en lengre periode, dels EU-tilknytning etterhvert. Trist kanskje for oss som vil at alt skal være som før. Trolig fint på en del områder for lokalbefolkningen. - De voksne barna mine sier at jeg ikke ville kjenne meg igjen etter flere åra fravær. Selv om urtehagen og utsikten og soloppgangen er den samme. Og at den unge delen av befolkningen er mer utadvendt og internasjonalt orientert, har høyere utdanning og nå opptatt av forhold utover hva en parasoll kan bety i inntekt. Så får jeg heller lengte etter det som var - men som et sandkorn og trygt forvart i eget velstandsland gjør utviklingen egentlig ikke noe...

Absolutt ikke arrogant, håper jeg, bare gammel og mer reflektert enn før. Og smultringsstedet fins jo fortsatt, på sett og vis. Men endret av tidens tann og nye måter å styre 'verden' på.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2006-06-24, 05:24
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag vet inte om jag misstolkar dig Peter men tycker att du antyder att endast sakkunniga bör yttra sig...

Då har du tyvärr misstolkat mig totalt Eva. Alla här på Forumet ska, om de vill, göra sin stämma hörd. Det enda jag hoppas på är att det finns lite substans i inläggen när det gäller rena faktafrågor som denna, och att det tillför något till diskutionen. Man kan inte bara "tycka" i en sådan här fråga. Det finns vissa "verkligheter" också...

I frågan om vilken som är ”Greklands bästa by” så är det enbart det egna subjektiva tyckandet som gäller och där finns inga sanningar. Men i den här frågan så finns det vissa faktiska grunder och ekonomiska verkligheter som egentligen inte är så svåra att se och förstå. Och när jag läser att pengarna stannar i avreselandet och att A-I konceptet är så farligt för Grekland så vill jag motsäga dessa påståenden eftersom de är totalt felaktiga. Bl a för att det kan ge läsare av Forumet ett felaktigt intryck av just A-I. Vi ska väl inte ge felaktig information på Forumet?

Det enda jag vill är att förklara att A-I konceptet inte alls är så negativt för Grekland som görs gällande. Visst blir vissa lidande initialt, medan andra tjänar på A-I konceptet. Att de som förlorar protesterar är naturligt. Det är därför jag försöker få alla att se "hela bilden". Att se bortom Taverna-ägaren som skriker och är förbannad för att han förlorar gäster. FÖR DET ÄR INTE HELA SANNINGEN! Pengarna hamnar i någon annans ficka och det är därför är han förbannad. Naturligtvis. Han hörs, de som tjänar på A-I hörs inte. Så enkelt är det. Det viktiga är att förstå att pengarna trots allt hamnar i Grekland, om än i andra "fickor".

Citat:
Själv har jag bara futtiga 20 poäng i ämnet så jag kan ju ha fel.
Då ska jag i ärlighetens namn erkänna att du har några poäng mer än jag! Det du!!! Fast jag läste ekonomi före universitetet... Och en del efter också... Jag har genom åren i jobbet mest jobbat med micro-ekonomi men även "snuddat" vid macro. Så det har väl hållit de gamla kunskaperna vid liv... Anledningen att jag skrev att jag läst ekonomi var enbart för att förklara att jag har ett hum om vad jag pratar om.

Jag är extrem logiker. Det är konstaterat efter ett antal tester. Men jag har aldrig fått något grepp om pedagogik. Jag är helkass på den punkten tyvärr. Och jag har uppenbarligen inte på ett pedagogiskt sätt lyckats förklara varför A-I inte är så negativt för Grekland som det påstås. Jag trodde att kunskap parad med lite logik skulle räcka. Men som så många gånger tidigare hade jag tydligen fel igen och får väl kanske tänka om på den punkten. För det verkar inte fungera...

Det har aldrig varit min avsikt att skapa osämja eller problem utan jag har bara försökt förklara hur ekonomi fungerar och att en åsikt, eller tyckande, inte alltid stämmer med verkligheten...

Så nu lägger jag ner vidare engagemang i denna tråd såvida det inte kommer något inlägg riktat direkt till mig. Jag ger upp helt enkelt...

I resignation...

Peter
Svara med citat
  #45  
Gammal 2006-06-25, 00:19
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Snobbete?

[quote=Peter]
Så nu lägger jag ner vidare engagemang i denna tråd såvida det inte kommer något inlägg riktat direkt till mig. Jag ger upp helt enkelt...

I resignation..

Neimen, Peter. Mener du dette? Ikke alle ser verden i micro- og macro-perspektiv. Gi da ikke opp - noen hører jo argumentasjonen din...
Svara med citat
  #46  
Gammal 2006-06-25, 02:42
Lakis Lakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 39
Standard Sv: Snobbete?

Pengarna du pratar om peter går istället för utspridet helt o hållet till hotellen nu, du pratar om att kyckling och lamm slaktaren får mer att göra nu? fick han inte det förut när restaurangerna köpte direkt från slaktaren?

Vet du vad som krävs för att driva en restaurang och ha nöjda kunder?
Har du råd att ha 2 kockar och 3 servitörer (minimum) på stand by ? i fall det skulle komma folk?
Hur ska man ha kvar dessa ?

Vi pratar om en hög fast kostnad på att bara driva en restaurang.
En vän till mig som är slaktare tjänar flera tusen euro och jobbar helt själv, så räkna inte med anställning hos honom, för han behöver det helt enkelt inte. Men för att en restaurang ägare ska tjäna 2000 euro så behöver han väldigt mycket folk.. Så välj vilket som är viktigast.

Men som vanligt kommer dom rika i Grekland bli rikare och de fattiga ännu fattigare.

Men du har rätt att pengarna stannar i Grekland. men dom går nu istället för 100 fickor till 10 fickor.

Grekland kommer förlora turismen och Turisterna kommer förlora Grekland.


Säg nej till All Inclusive, Varför ska du resa utomlands om du ej lämnar hotellet för något annat än en promenad ?

Senast redigerad av Lakis den 2006-06-25 klockan 02:47.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2006-06-25, 21:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Snobbete?

Om den som reser tycker att resan är semester, så är den det.

Inget är bättre eller sämre, vi är alla olika och vill ha olika upplevelser och en greklandsresa kan se ut på många olika sätt. Varje sätt är precis så värdefullt och äkta som den som gör resan tycker.

Det enda som är svårt att tolerera är när någon ger sig själv rätt att bedöma och värdera andras upplevelser.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2006-06-25, 21:12
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Om den som reser tycker att resan är semester, så är den det.

Inget är bättre eller sämre, vi är alla olika och vill ha olika upplevelser och en greklandsresa kan se ut på många olika sätt. Varje sätt är precis så värdefullt och äkta som den som gör resan tycker.

Det enda som är svårt att tolerera är när någon ger sig själv rätt att bedöma och värdera andras upplevelser.

Precis så tycker jag också, speciellt det sista raderna.

Monica
Svara med citat
  #49  
Gammal 2006-06-25, 22:18
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Om den som reser tycker att resan är semester, så är den det.

Inget är bättre eller sämre, vi är alla olika och vill ha olika upplevelser och en greklandsresa kan se ut på många olika sätt. Varje sätt är precis så värdefullt och äkta som den som gör resan tycker.

Det enda som är svårt att tolerera är när någon ger sig själv rätt att bedöma och värdera andras upplevelser.
Även jag instämmer till fullo.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT