Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-05, 10:35
Vendela Vendela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 35
Standard Prisbild

Läste i Apollokatalogen lite och såg att det verkade ganska mycket dyrare att äta middag i Rethymnon jämfört med i stort sett alla andra ställen i Grekland som Apollo presenterar, stämmer det?
Några rekomendationer på prisvärda grekrestauranger, inga turistfällor?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-05, 21:50
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Prisbild

Hej!
Nu kan jag ju inte jämföra priset med andra öar, men jag som bor här permanent går ut och äter 5 av 7 dagar i veckan. Budget är Gyroshaken där jag äter för 5 euro inkl en halv liter vin (2.50 för gyros o 2 för vinet + 10%= 50 cent i dricks). Annrs brukar det kosta ungefär 10 euro på en del andra restauranger och då ingår en karaff av husets vin. Jag tycker det är överkomligt! Men det är klart...en middag kan kosta vad som helst uppåt, det beror ju på vad man väljer för restaurang/taverna. Jag inser att det kanske är skillnad på att vara här som turist och att bo här permanent, man gör av med mer pengar som turist...kostar på sig, men man kan...om man vill...även leva mycket billigt.

Yanna
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-06, 00:10
Vendela Vendela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Prisbild

Yanna, du som bor där har du några bra tips på härliga matställen. Inget turistiskt utan där grekerna själva äter. Skulle vara kul att ha något bra ställe första kvällen så vi slipper gå och leta. Vi är inte ute efter flotta resaturanger utan ställen med härlig grekkänsla.
Finns det utomhusbio i Retymnon, vart i sådana fall?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-06, 12:55
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Prisbild

Hej!

Om du promenerar runt i gränderna runt Rimondifontänen i gamla stan så kommer du att hitta en massa härliga restauranger/tavernor som är jättemysiga. För att hitta de som grekerna äter på ska du ta en promis i dessa gränder runt 23-tiden på kvällen. Vissa tavernor tar bort de vita dukarna efter ett visst klockslag ungefär den tiden som grekerna själva äter...det är så tydligt!

Om jag nu ska namnge någon taverna för er första kväll får det bli Akri...googla på Akri Rethymno och välj sidor skrivna på svenska, akri ligger då först bland sökträffarna. Jag har varit där flera gånger och de har god grekisk mat och är mycket trevliga. Tavernan är också riktigt romantisk.
Du hittar den nära Odos Souliou där Olgas Pension och Stellas Kitchen ligger.

Tydligen ska det finnas en utomhusbio nedanför Fortessan, men jag har inte varit där, kanske andra kan svara bättre på det?

Yanna
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-06, 14:24
Vendela Vendela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Prisbild

Det får nog bli till att testa den första kvällen, tack för hjälpen!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-15, 10:06
Vendela Vendela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Prisbild

Hemma igen efter en härlig och varm vecka i Rethymnon. Vi var på Akri som vi hittade efter mycket letande, det roliga var att vi sedan gick förbi det stället varje kväll under veckan, utan att leta. Vi fick mycket tevligt bemötande och de flesta tyckte att maten var jättegod, dock inte alla. Vi hittade ett annat fantastiskt ställe där vi tyckte att det var det godaste vi någonsin ätit i Grekland (och då har vi varit runt MYCKET...) Det hette Loggis eller Loggi och låg in en liten gränd i gamla stan, men som sagt det finns en uppsjö av restauranger att välja på som alla ser myga ut.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT