Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-16, 12:53
SaramedH SaramedH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 6
Standard Är i behov av tips inför öluffning i Kykladerna

Hejsan!

Det är så att jag och min sambo har tänkt oss att öluffa under tre veckors tid i sommar, 27/6-16/7 närmare bestämt, och har hört att Kykladerna ska vara bra för oss nybörjare. Har kikat lite på flygstolar till både Aten och Santorini (där vi tänkte börja våran tripp och sedan besöka de öar som faller oss in) och undrar ifall det är värt att lägga ut närmare 11 000:- på två flygstolar, tur och retur, till Santorini istället för att flyga till Aten och ta färja från Pireus? Såväl tidsmässigt som pengamässigt? Undrar även om ni har några tips på öar som vi bara måste se, då vi vill uppleva allt från fantastisk natur och turkost vatten till möjligheten att kunna snorkla och vandra?

Är väldigt tacksam för alla tips och idéer
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-16, 13:12
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Är i behov av tips inför öluffning i Kykladerna

11.ooo låter som mycket pengar! Har ni kollat med Airtours?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-16, 14:12
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Är i behov av tips inför öluffning i Kykladerna

Tycker definitivt inte det är värt så mycket pengar att komma direkt till Santorini. Ni flyger till Aten för 2-3000:-/person och når därifrån de centrala delarna av Kykladerna (Paros, Naxos) på några timmar med båt.
Vill ni nå dessa öar snabbt så kan ni ta inrikesflyget dit och det kostar runt 1000:- enkelresa. Återresan innebär i många fall en övernattning i Aten, vilket ger er möjligheter att se Akropolis och annat intressant. Har ni inte gjort det så är det ett måste.

Tobbe
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-16, 14:20
Karin_E Karin_E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 17
Standard Sv: Är i behov av tips inför öluffning i Kykladerna

Har inga tips att ge, vi ska själva båtluffa för första gången i år.

Men 11000kr för två personer ToR till Santorini låter väldigt dyrt.
Vi har köpt biljetter ToR till Santorini för 13800kr men då är vi 5 personer ( 3vuxna och 2 barn) vilket blir ca 2700kr/person. Men då är barnen något billigare och vuxna något dyrare. Vi ska flyga med Norwegian.

Vi har sen bestämmt oss för Naxos och Antiparos förutom Santorini. Och hoppas på en skön semester.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-04-17, 14:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Är i behov av tips inför öluffning i Kykladerna

Jag tycker också att 11 000 låter lite väl mycket. Det tar inte så lång tid att åka båt från Pireus (Aten) ut till Kykladerna. Räkna med cirka 5 timmar till Naxos. Från Santorini till Naxos tar det cirka 2 timmar.

Mina favoritöar när det gäller snorkling och vandring är Amorgos och Sifnos. Amorgos måste ni till, där finns allt ni söker.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-04-18, 13:59
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Är i behov av tips inför öluffning i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av SaramedH Visa inlägg
Hejsan!

Det är så att jag och min sambo har tänkt oss att öluffa under tre veckors tid i sommar, 27/6-16/7 närmare bestämt, och har hört att Kykladerna ska vara bra för oss nybörjare. Har kikat lite på flygstolar till både Aten och Santorini (där vi tänkte börja våran tripp och sedan besöka de öar som faller oss in) och undrar ifall det är värt att lägga ut närmare 11 000:- på två flygstolar, tur och retur, till Santorini istället för att flyga till Aten och ta färja från Pireus? Såväl tidsmässigt som pengamässigt? Undrar även om ni har några tips på öar som vi bara måste se, då vi vill uppleva allt från fantastisk natur och turkost vatten till möjligheten att kunna snorkla och vandra?

Är väldigt tacksam för alla tips och idéer
Jag är också ute och kollar resor till santorini vs aten för att sen ta mig till naxos. Men jag har dock inte kommit upp till flygbilj på 5-6000 kr för en person. Så jag tycker också att 11000 kr låter väldigt mycket. Det finns flygstolar för bara 2-3000 kr per person tor. Nu har ju norweigan också flygningar till santorini, kolla upp det. kanske mer prisvärt. Själv försöker jag hitta flygbiljetter för billig peng, vilket alla gör ifs.

Jag hoppas ni hittar er resa ner till kykladerna och att ni får en fantastisk härlig öluffning.

Hälsningar Carina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-04-18, 20:56
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Är i behov av tips inför öluffning i Kykladerna

Tycker det är helt klart bäst att starta på Santorini, men det låter som mycket pengar.
Om man åker till Aten
kostar flyg runt 1500 enkel för 2 personer till Naxos/paros vad jag har sett och måste man ha övernattning i Athen/Pireus el dy och inte är intresserad av det så försvinner ju en dag lätt.

Räkna och jämför och kolla tiderna...

Lycka till!

//Ingrid
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-04-19, 07:59
avdpeos avdpeos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 6
Standard Sv: Är i behov av tips inför öluffning i Kykladerna

Vi bokade biljetter igår, en vecka innan dig, tid lite innan dig, 14/6-6/7 Stockholm Athen ner och flyg från santorini via Athen hem och det gick på 6300 för två. Kolla flyg som inte går på helgen... skulle kostat oss 1500-2000 mer att åka på lördagen istället för måndagen...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-04-20, 13:54
Sporaderna08 Sporaderna08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 25
Standard Sv: Är i behov av tips inför öluffning i Kykladerna

Vi har bokat sthlm-Santorini 7-22/7 och fick betala ca 9000kr för dom för 2 personer. Det är betydligt billigare att flyga till Athen.
Men, vi tyckte vi att det priset var ok eftersom vi ska hålla oss till öarna närmast Santorini. Tid är också pengar och båtbiljetterna är ju inte heller gratis..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-04-20, 18:19
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Är i behov av tips inför öluffning i Kykladerna

Rekommenderar också Sifnos som är en av mina absoluta favoritöar. En lugn och trivsam ö med fina vandrings- och snorkelmöjligheter och en vacker natur. Ön är inte så stor och därmed lätt att ta sig runt på, till exempel med buss.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT