Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #401  
Gammal 2020-04-08, 15:34
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tack för ditt snabba svar Spizeman. Man funderar endel på såna som ni som är på plats. Vi kvinnor åker ingenstans utan spackel i väskan så det var väl kanon att det kom till användning
Njut som bara den av tillvaron. Det är nu man har tid att se om sitt hus! I Jönköping har vi sol o 16 grader. Kaffedax på uteplatsen i stugan. Badet i sjön hoppar vi åxå över
/ Kajja
Svara med citat
  #402  
Gammal 2020-04-08, 20:43
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Grekland har rapporterat 1 832 konstaterade coronasmittade. Grekland har till och med igår testat 28 584 personer. Antal dödsfall i Grekland är uppe i 81.

Som det ser ut just nu har Grekland klarat sig bättre än många andra länder, inklusive Sverige. Vi får se vad som händer efter den grekisk påsken, då jag tror att många (trots förbud) kommer att resa ”hem”.
Nej de flesta greker kommer stanna där de bor under påsken. De har haft samma "kampanj" här som de har i Sverige, att "res inte till era landställen/byar under påsken". De som funderar på att åka anses rätt och slätt som dumma i huvudet och blir oerhört kritiserade. De pratar hela tiden på nyheterna om att polisen kommer stå vid alla tuller som leder ut från Aten och kolla alla som försöker åka ut. Man måste ha ett mycket viktigt skäl för att komma förbi.

Till råga på det så har alla gudstjänster som brukar hållas under påsken ställts in. "Xristos Anesti", det som brukar ske vid midnatt där man tar det heliga ljuset, kommer inte heller bli av. Till och med jag som inte är troende tycker det är lite trist. Får en känsla av vemod...

Mina fyraåringar är just nu med sin pappa i byn då förskolan är stängd, och de har det bättre där, de har trädgård och större plats att röra sig på än i vår lägenhet i Aten (Grekland är ju i karantän nu och alla lekparker är stängda och man ska ju bara gå ut för nödvändiga ärenden så barn är hemma mycket). Jag själv är i Aten och jobbar! Skulle väldigt gärna vilja åka ner och träffa dom i påsk då jag är ledig, men vet inte om det är skäl nog för polisen. Är lite rädd att riskera...annars kommer de tillbaka sista veckan i april så jag får väl vänta tills dess. Men trist är det.
Svara med citat
  #403  
Gammal 2020-04-08, 21:21
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Nej de flesta greker kommer stanna där de bor under påsken. De som funderar på att åka anses rätt och slätt som dumma i huvudet och blir.
Bästa Louisa,
Så bra du beskriver din situation och verkligheten idag i Grekland. I Sverige verkar det som om folk tror att det är en svårare förkylning
Vi som bor i Grekland förstår alvaret, men gör man det i Sverige ?
Svara med citat
  #404  
Gammal 2020-04-09, 11:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Nej de flesta greker kommer stanna där de bor under påsken.
Det låter jättebra!
Svara med citat
  #405  
Gammal 2020-04-09, 11:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Vi som bor i Grekland förstår alvaret, men gör man det i Sverige ?
De allra flesta gör det, men det finns som alltid folk som inte fattar. Tyvärr.

Tack för att du rapporterar!
Svara med citat
  #406  
Gammal 2020-04-09, 12:11
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

En uppdatering. Igår införde regeringen nya striktare bestämmelser som ska gälla under påsken. Ingen får åka utanför Aten förutom de som kan uppvisa att de bor och är registrerade på platsen de ska till. Och sen finns det vissa få kategorier som också har rätt, som sjukvårdspersonal, militär osv.
Svara med citat
  #407  
Gammal 2020-04-09, 12:15
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
En uppdatering. Igår införde regeringen nya striktare bestämmelser som ska gälla under påsken. Ingen får åka utanför Aten förutom de som kan uppvisa att de bor och är registrerade på platsen de ska till. Och sen finns det vissa få kategorier som också har rätt, som sjukvårdspersonal, militär osv.
De höjer även böterna till €300, och bilister som bryter mot reglerna blir av med sina nummerplåtar i 60 dagar.
Svara med citat
  #408  
Gammal 2020-04-09, 12:59
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Bästa Louisa,
Så bra du beskriver din situation och verkligheten idag i Grekland. I Sverige verkar det som om folk tror att det är en svårare förkylning
Vi som bor i Grekland förstår alvaret, men gör man det i Sverige ?

Tack så jättemycket för dina fina ord!


Jag vet inte om jag ska ge mig in på här vad jag tycker om Sveriges agerande...många tar illa upp.


Jag känner att den här krisen lyfte upp en sanning till ytan om Sverige som land, som jag vetat innerst inne också innan men blev så påtaglig nu. I slutändan handlar det om prioriteringar...jag är djupt besviken på Sverige även fast jag egentligen inte förväntat mig en annan typ av agerande.


Men jag klandrar de styrande mer än folket. Folket i varje land gör det som de styrande säger. De styrande bedömer hur allvarligt de tycker att läget är, och det visar sig genom deras gärningar. I Sverige har de inte stängt någonting, hur ska folket få samma känsla av allvar som i de andra länderna? Ja det är färre som går ut och äter och shoppar och träffas. Men de kan ju om de vill. Till skillnad från Grekland där det ser mycket mer skräckinjagande ut för att allt är stängt, igenbommat, klockan 9 på kvällen ser det ut som en spökstad. Klart man förstår allvaret mer då.



Svenskar litar mycket på sin regering och sina experter. Många är nästan lite stolta över att de valt en annan väg. Alla upprepar saker som just deras experter har sagt (läs Tegnell). Men hur mycket vet man egentligen om flockimmunitet till exempel? De flesta verkar tro att det är så lätt att bara uppnå. Om vi tittar på Italien, det verkar ju inte direkt som att de uppnått nån flockimmunitet där än. Är Sverige verkligen beredda på att förlora så många liv för att uppnå flockimmunitet? Jag är alltså väldigt rädd att ledningen i Sverige kommer leda folket in i en katastrof.



Sanningen är väl den att ingen vet vad som är rätt. Men min personliga åsikt är såhär: om man nu inte vet, varför chansa? Varför inte göra allt man kan och sen får man se om det har nån effekt? Grekland kan mycket väl få en peak nu när restriktionerna tas bort eller i höst. Å andra sidan vet man inte det heller. Just nu iallafall är dödsfallen mycket högre i Sverige än på många håll. Och nej det räcker inte att bara jämföra med Italien, Spanien, USA och Storbritannien. Dessa länder är också väldigt bra exempel på länder som införde restriktioner alldeles för sent.


Hur många argument Sverige än har för att följa sin egen metod, så låter det mest bara som bortförklaringar i mina öron. Som jag skrev ovan, varför chansa? I slutändan tror jag att det har att göra med prioriteringar. Så fort Grekland fick utbrott, så var regeringens första tanke att stänga ner allt för att skydda dom äldre. Sveriges första tanke var antagligen hur de ska skydda ekonomin. Det har egentligen alltid varit en sån skillnad mellan Sverige och Grekland, och ett stort skäl till varför jag föredrar att bo i ett sånt samhälle som Grekland. De är kass på ekonomi, men när det väl kommer till kritan, så har de ett hjärta av guld och tänker på sina äldre. Och då menar jag också ur ett samhällsperspektiv, jag menar inte på något sätt att man inte skulle älska sin mamma eller pappa i Sverige eller så. Andra föredrar ett samhälle som Sverige, och det är egentligen en smaksak. Där får vi alla tycka olika. Men den här krisen för mig visar verkligen dessa skillnader.



En annan aspekt i det hela är att jag tror att Sverige har en oförmåga att se kriser i början. Och det är förståeligt. Det är inte ofta Sverige har varit i kris de senaste 200 åren. Det är ju anmärkningsvärt att till och med Norge och Finland som annars är så lika Sverige, har tagit till tuffare metoder. Vad är skillnaden mellan oss och de andra nordiska länderna? Jo de var alla med i andra världskriget och har kanske någon reflex kvar när det kommer till att skydda sig från fara utifrån. Men Sverige liksom...


Hur som helst så tycker jag siffrorna i Sverige är förödande. Inte minst för att jag tror att Sverige egentligen hade alla förutsättningar att lyckas väldigt bra. Många äldre bor ensamma och därför väldigt lätt att isolera sig, nästan inga röker, många jobbade hemifrån även innan, och att samhället i princip är kontantfritt. Grekland däremot, borde det egentligen ha gått jättedåligt för, eftersom allt det ovannämnda i princip är tvärtemot. Därför att dödssiffrorna i Grekland faktiskt oerhört bra efter att ha tittat på förutsättningarna. Jag skulle nästan vilja berömma Grekland för att de klarat sig så bra och verkligen tagit väldigt mycket ansvar under den här krisen. Nästan ingen går ut om man inte måste, handlar en gång i veckan, håller barnen hemma, många företag har börjat jobba hemifrån (en stor grej i Grekland då de flesta inte gjort det tidigare och i princip fick fixa ett system över en natt för att det skulle funka) och alla håller avstånd och många har på sig handskar och munskydd när de går ut. Ja det är verkligen en teameffort, det är inte bara lagarna som gjort att Grekland fått såna bra resultat. Och jag vill verkligen poängtera detta, då Grekland oftast annars bara är i rampljuset för dåliga saker.



Förlåt för långt inlägg. När jag väl börjar kan jag inte sluta...
Svara med citat
  #409  
Gammal 2020-04-09, 14:46
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Louisa
Kan bara instämma i det du beskriver och känslan att leva i Grekland just nu.

Har 3 vuxna döttrar i Sverige som nu förbereder påskens firande med vänner, för alla 3 är det inte något större bekymmer, barnbarnen är ju i skola o på fritis som vanligt.

Jag är imponerad av grekiska åtgärder, hur snabbt det kom upp avskiljande glasväggar runt kassor i matbutikerna och hur snabbt apoteken fick upp mikrofoner, högtalare, olika typer av luckor och slussar för att expiera o ta betalt.

Och nu påsken som tas på stort alvar av myndigheterna som förstår hur man måste göra allt för att inte sprida smitta.
Svara med citat
  #410  
Gammal 2020-04-09, 20:16
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Louisa
Kan bara instämma i det du beskriver och känslan att leva i Grekland just nu.

Har 3 vuxna döttrar i Sverige som nu förbereder påskens firande med vänner, för alla 3 är det inte något större bekymmer, barnbarnen är ju i skola o på fritis som vanligt.

Jag är imponerad av grekiska åtgärder, hur snabbt det kom upp avskiljande glasväggar runt kassor i matbutikerna och hur snabbt apoteken fick upp mikrofoner, högtalare, olika typer av luckor och slussar för att expiera o ta betalt.

Och nu påsken som tas på stort alvar av myndigheterna som förstår hur man måste göra allt för att inte sprida smitta.
Ja men precis. En annan grej som jag är imponerad av är alla små "uppmanings-spottar" som de visar på tv. Först är det de vanliga, som att man ska tvätta händerna och liknande. Inget speciellt. Men de slänger också in nya när situationen kräver det har jag märkt. Till exempel för tre veckor sen när Grekland införde ännu strängare regler, så satt "Greklands Tegnell" på presskonferens några dagar efter och var så irriterad på att alla gamlingar fortfarande stod och köade utanför bankomaterna. Oacceptabel syn, sa han. Här i Grekland är det ju inte så många äldre som har lärt sig internetbanking och använder inte det systemet, utan det vanligaste är fortfarande att man går till banken och ta ut pengar och betala sina räkningar. Men han tyckte liksom att nu får det vara slut med det här. Jag noterade sen att dagarna efter dök det upp en helt ny spot som tog upp just det här. Man sa att äldre inte bör gå till banken utan man får ta hjälp av en yngre familjemedlem för att lära sig att göra sin business via internet. Och så uppmanade man unga att hjälpa dom äldre i sin släkt och lära dom hur det funkar. Eller i värsta fall gå till banken åt dom.

Vet inte hur mycket ändring det har blivit dock. Ser fortfarande väldigt många äldre som står och väntar vid bankomaterna. Det roliga var att när jag pratade med min man för några dagar sen så sa han att han var på väg till banken för att göra lite ärenden för sin pappa. Jag frågade honom om han inte kunde lära sin pappa e-banking istället. Han suckade och sa, "ja jag föreslog det. Men pappa är rädd att någon kommer ta hans pengar på det sättet...". Systemet är väl för nytt och skrämmande för många äldre. När det kommer till pengar är äldre ytterst aktsamma. Inte ens banker litar de ju på. Det är väldigt vanligt att äldre gömmer sina pengar nånstans i huset eller under madrassen här, fortfarande. Jag skulle kalla det mindre säkert, men men...de har varit med om mycket under sina år, jag förstår att de har svårt att lita på folk och system.

Så i överlag så är alla väldigt nöjda med den nuvarande regeringen och hur de har hanterat allt det här. Det är inte ofta greker talar gott om politiker, det ska gudarna veta. Men nu är första gången som jag har hört goda ord från i princip alla. Från de som stödjer partiet sen innan, från de som stödjer andra partier annars, från de som skiter i politik och inte röstar och annars är helt anti. Alla säger att det här, det här har de hanterat bra. De är också nöjda med hur de har hanterat det ekonomiska, då det har beslutats att alla som varit tvungna att stänga och inte kan jobba under den här tiden ska få ersättning för det och de som bor i hyresrätter har rätten att betala 40% mindre.

Å andra sidan vet jag att det här är en trend man ser i alla länder just nu, inklusive Sverige, att man backar upp sin regering. Så det är inget speciellt för Grekland egentligen. Men det är iallafall kul omväxling att just greker pratar så varmt om sin regering, plus att jag är glad för att det verkar som att Grekland verkar få seriösare och seriösare politiker ju mer tiden går. Det verkar bli bättre för varje regering helt enkelt. Även med ekonomin är de mycket seriösa nuförtiden. Allt blir effektivare och effektivare i Grekland. Nya system införs överallt. Det är mycket trevligt att se att Grekland sakta kliver in i 2000 talet. Lite sent, men det kommer ta sig. Och den här krisen har redan hjälpt till att öka takten med tusen och moderniseringen av samhället har nog aldrig gått i sån fart som under den här senaste månaden. Det var nåt som jag tänkte på häromdagen. Som jag sa i mitt tidigare inlägg, så många har börjat jobba hemifrån nu, som aldrig jobbade hemifrån innan. Det sker distansundervisning just nu i ett land som mycket sällan använde sig av såna metoder innan och står helt ny inför det här. Äldre lär sig internetbanking. Många lär sig att beställa mat på nätet. Ja jag känner nästan att det här var bra för Grekland, de behövde en boost på dessa områden. Grekland kommer aldrig vara densamma efter att allt det här är över.
Svara med citat
  #411  
Gammal 2020-04-09, 21:46
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Bästa/Dear Louisa
Så fantastiskt positiv människa du är !
De flesta berättar om avbokningar o eländes elende.
Du är så konstruktiv o faktainfirmerande.
Vi som är här i Grekland behöver all positiv energi ! Och du sprider din kraft

Vi planerade hemresa i slutet av maj, nu har vi insett verkligheten i att det kanske blir i mitten av juli, o eftersom vi ska tillbaka i aug så kanske vi stannar till dec, vem vet ?

Fortsätt o rapportera vardagen o berätta gärna var i Grekland du bor
Svara med citat
  #412  
Gammal 2020-04-09, 22:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Självklart har jag liksom alla andra lite tankar och uppfattningar om det som sker och hur olika länder och politiker/myndigheter beslutar och agerar. Tills vidare vidhåller jag det jag tidigare har sagt att jag har stort förtroende för hur det sköts här i Sverige, och väljer att försöka att efter bästa förmåga leva efter de anvisningar som ges.

Men jag inser att vi i alla länder har ännu en ganska lång väg att vandra innan vi kan utvärdera och bedöma vad som har gjorts och inte gjorts. Det handlar om att värdera många faktorer. Att stänga ner allt eller att välja en mera målinriktad metod.

Det gäller dels alla som har direkt blivit drabbade i kraft av smittade, sjuka och döda. Men också de samhällsekonomiska och privatekonomiska och därmed sociala effekterna. De saknar inte betydelse för medborgarnas framtida hälsa, liv och död.

Så därför tycker jag att det är alldeles för tidigt att utropa vinnare och förlorare eller utse vem som gjort rätt och fel.

Masse
Svara med citat
  #413  
Gammal 2020-04-10, 06:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tack för dina intressanta inlägg, Louisa. Som svensk har du ju en helt annan synvinkel eftersom du bor i Grekland. Jag som bor i Finland känner nog lite på samma sätt som du angående Sveriges reagerande på saken. I synnerhet när det gäller avsaknaden av det politiska ansvaret. Jag har förstått att det på det juridiska planet är svårare att "stänga" ett land som Sverige. Men restriktionerna här i Finland har inte varit lätta att genomföra heller. Man har granskat grundlagen för att allt skall gå rätt till, tagit i bruk beredskapslagen (som tidigare bara gjorts under krigstid). Men alla restriktioner har trots allt röstats igenom i riksdagen så man har inte kunnat göra allt över en natt. Men oppositionen går ju med på allting nu så det har inte varit något problem. Men vem som gör rätt eller fel är ju svårt att avgöra. Personligen tycker jag att dödsiffrorna i Sverige är ganska höga och trycket på sjukvården är väl hårt? Ett land som Sverige borde kunna klara av att vårda alla som har behov av intesivvård, men jag tyckte att jag läste någonstans att t.ex Karolinska sjukhuset i Stockholm inte längre tar emot patienter till intensvvården om de är över 80 år eller över 60 och har underliggande sjukdomar. Stämmer det? Eller betyder det bara att de kan få vård någon annanstans? Jag hoppas att det är så i alla fall.

Det är verkligen en ovanlig tid vi lever i och jag tror nog att världen kommer att se lite annorlunda ut efter det här. Inte bara för att många har lidit och förlorat sina närmaste och inte bara för att ekonomin inte blir något att hurra för även om allt sen kommer igång igen. Kanske kommer vi att se på världen på ett annat sätt? Fundera på vad som egentligen är viktigt här i livet? Och de flesta länder kommer nog att rusta för bättre beredskap när det gäller eventuella kriser.

/ Anne
Svara med citat
  #414  
Gammal 2020-04-10, 09:41
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Men vem som gör rätt eller fel är ju svårt att avgöra. Personligen tycker jag att dödsiffrorna i Sverige är ganska höga och trycket på sjukvården är väl hårt? Ett land som Sverige borde kunna klara av att vårda alla som har behov av intesivvård, men jag tyckte att jag läste någonstans att t.ex Karolinska sjukhuset i Stockholm inte längre tar emot patienter till intensvvården om de är över 80 år eller över 60 och har underliggande sjukdomar. Stämmer det? Eller betyder det bara att de kan få vård någon annanstans? Jag hoppas att det är så i alla fall.

/ Anne
Naturligtvis är trycket på sjukvården i Sverige hårt men ännu finns intensivvårdsplatser över. Det råder alltså ingen brist på platser.

Sen tycker jag det är olyckligt att sprida det man tror sig ha läst, som t ex det med Karolinska, det påståendet är helt felaktigt! I dessa tider måste man vara väldigt källkritisk. Många medier vill förstås sälja på sina rubriker, där budskapet egentligen är något helt annat.

Maria
Svara med citat
  #415  
Gammal 2020-04-10, 10:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Intressant inlägg, Louisa. Grekland gör säkert vad de kan och det är imponerande att ett samhälle som deras kan ställa om till distansarbete med så kort varsel.

Alla diskuterar rätt tillvägagångssätt, men ingen vet ju i nuläget vem som har rätt. Själv vet jag allt för lite om smittspridning och virus, för att kunna ha en relevant insikt i frågan.

Personligen litar jag på Tegnell & Co och köper deras förklaring om varför vi har högre dödstal än våra grannländer. Jag ska inte gå in mer på det, men den dagen detta blåst över, får vi facit på vem som hade rätt.

Dock. Av vad jag hört så leder en totalstängning till att man bara får notan senare.





/Netwolf
Svara med citat
  #416  
Gammal 2020-04-10, 11:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tack för att du skriver om dina funderingar Louisa! Du får skriva hur långt som helst, det är jätteintressant.

Jag är imponerad av Grekland som har så få dödsfall, där befolkningen i stora drag lyder myndigheterna, och jag är också imponerad av att viruset inte har spridit sig så mycket till öarna. Det är lite samma här, där Gotland har väldigt på konstaterade fall.

Vem som gör rätt eller fel vet ingen. Det kan ta flera år innan vi har facit. En fråga är vad som händer när restriktionerna släpps i exempelvis Grekland? Kommer det en andra våg? Vi får se.
Svara med citat
  #417  
Gammal 2020-04-10, 11:10
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Intressant inlägg, Louisa. Grekland gör säkert vad de kan och det är imponerande att ett samhälle som deras kan ställa om till distansarbete med så kort varsel.

Alla diskuterar rätt tillvägagångssätt, men ingen vet ju i nuläget vem som har rätt. Själv vet jag allt för lite om smittspridning och virus, för att kunna ha en relevant insikt i frågan.

Personligen litar jag på Tegnell & Co och köper deras förklaring om varför vi har högre dödstal än våra grannländer. Jag ska inte gå in mer på det, men den dagen detta blåst över, får vi facit på vem som hade rätt.

Dock. Av vad jag hört så leder en totalstängning till att man bara får notan senare.





/Netwolf


Bra där!
Ulla
Svara med citat
  #418  
Gammal 2020-04-10, 11:34
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Så därför tycker jag att det är alldeles för tidigt att utropa vinnare och förlorare eller utse vem som gjort rätt och fel.


Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Sen tycker jag det är olyckligt att sprida det man tror sig ha läst, som t ex det med Karolinska, det påståendet är helt felaktigt! I dessa tider måste man vara väldigt källkritisk.
Ja, det här med "...läst någonstans" är farligt!


Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vem som gör rätt eller fel vet ingen. Det kan ta flera år innan vi har facit. En fråga är vad som händer när restriktionerna släpps i exempelvis Grekland? Kommer det en andra våg? Vi får se.
Många av experterna - både inom och utom Sverige - tror ju att det kommer en andra våg i höst.


/kimmen
Svara med citat
  #419  
Gammal 2020-04-10, 11:44
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag håller helt och hållet med dig, Masse, förutom det du nämner i sista meningen. Vinnare och förlorare eller den som gjort rätt eller fel är ju - som alla förstår oerhört komplicerat att komma fram till. Det blir som om vi på ”läktaren” under pågående tid och efter slutsignal ska sitta och avgöra en djupt allvarligt spel mellan en allvarlig sjukdom och dess påverkan på människan. Och vi som inte besitter något djupare kunskap om allt det som i varje skede pågår och varför.

På sätt och vis är det en ovärdig att ställa det ena mot det andra i ett skede då jag är helt övertygad om att alla länders regeringar, myndigheter, sjukvårdsorganisationer, polis - ja, hela samhället gör sitt absolut bästa för vårt bästa och utifrån sitt lands förutsättningar. Misstanken om det motsatta måste minst sagt bevisas.

Det är också ovärdigt mot alla som drabbats eller drabbas; de som dött en för tidig död, de som flämtar efter luft, anhöriga, personer i karantän, osäkra företagare som bl.a. tvingats permittera och/eller varsla personal, arbetstagare med oviss framtid, människor som redan tidigare levde under knappa ekonomiska förhållanden, barn och unga som undrar och skräms över ovissheter - för att nämna några berörda.

Påtagligt är att min bild av vad som händer i många delar inte överensstämmer med det som uttrycks i massmedia. Dess sökande efter avvikelser från det normala känns olustigt och fyllt av sensationslängta. Jag upplever i min omgivning istället en mycket hög grad av lojalitet och givetvis ett antal djupt olyckliga undantag - något evigt och oavsett landsgränser förekommande. Här har valet fallit på att hantera dessa i ”normal” ordning och undvika att bli styrande.

Jag vi inte att detta ska uppfattas som något nedsättande gentemot tidigare inlägg. Däremot en vädjan om att vi alla behåller vår vanliga sans och balans under en svår tid och då vi verkligen behöver varandra.
Svara med citat
  #420  
Gammal 2020-04-10, 14:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg

Sen tycker jag det är olyckligt att sprida det man tror sig ha läst, som t ex det med Karolinska, det påståendet är helt felaktigt! I dessa tider måste man vara väldigt källkritisk. Många medier vill förstås sälja på sina rubriker, där budskapet egentligen är något helt annat.

Maria
Jag frågade ju om påståendet stämmer så det var verkligen ingenting jag ville "sprida". Men om det inte stämmer är det ju bra.

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT