Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #361  
Gammal 2020-03-29, 14:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja, vid den här tiden på året brukar man vara i full färd med att planera Grekland, men icke så i år. För att glömma eländet en stund, ägnar vi tiden till att tömma och röja. Öppnar en låda och hittar en gammal börs och vad tror ni fanns däri?

Nu saknar man VERKLIGEN Grekland!



/Netwolf
Svara med citat
  #362  
Gammal 2020-03-29, 15:18
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Trots karantän o besvär med det, så är vi glada att vara på plats.
Våren är på gång, o vi planerar påskfesten med vännerna.
Minst av allt så vill vi till Sverige, vi känner oss både trygga o lyckliga i vårt Grekland.
Perfekt ? Nej !
Men ändå ok tycker vi.
Nu väntar vi på om vi kan få tillåtelse att åka till stranden, vilket blir ett lyft.
Svara med citat
  #363  
Gammal 2020-03-29, 15:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nu saknar man VERKLIGEN Grekland!

Jag går ännu längre tillbaka.



På tal om färjebiljetter så finns det nu konstaterade fall av covi-19 på Karpathos, Evia, Kreta, Lesbos, Rhodos, Kefalonia och Zakynthos.
Svara med citat
  #364  
Gammal 2020-03-29, 15:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Häromdagen lyssnade ja på radion där en psykolog förklarade varför man blir så "fientlig" mot andra i dessa tider! Det är tydligen något man har av naturen, att när det upplevs farliga tider så upplevs alla som kommer ifrån utanför ens "eget område, eller revir " som hot mot tryggheten. Låter bekant i många sammanhang.
Får mig också tänka på att när vi till slut någon gång kan åka till Grekland, så kanske vi mötts av misstänksamhet också av många människor. Inte lätt och hantera osynliga hot!

Riitta
Svara med citat
  #365  
Gammal 2020-03-29, 15:51
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Häromdagen lyssnade ja på radion där en psykolog förklarade varför man blir så "fientlig" mot andra i dessa tider! Det är tydligen något man har av naturen, att när det upplevs farliga tider så upplevs alla som kommer ifrån utanför ens "eget område, eller revir " som hot mot tryggheten. Låter bekant i många sammanhang.
Får mig också tänka på att när vi till slut någon gång kan åka till Grekland, så kanske vi mötts av misstänksamhet också av många människor. Inte lätt och hantera osynliga hot!

Riitta
Men lille vän, uppfinner du inte nu något som aldrig ska ske ?
I Grekland är alla tom vänligare än tidigare !
Avstånd i affärer hålls mellan människor av respekt.
Går man in i en gång i mataffären så väntar den som nyss kom, tills den andra plockat sina varor.
Svara med citat
  #366  
Gammal 2020-03-29, 16:00
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag menar inte att Greker är otrevliga, men skulle inte bli förvånad om någon skulle vara orolig att vi turister kommer med viruset! Det visar ju sig. Och hoppas verkligen att vi turister inte åker innan det känns säkert för alla!

Riitta
Svara med citat
  #367  
Gammal 2020-03-30, 10:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Häromdagen lyssnade ja på radion där en psykolog förklarade varför man blir så "fientlig" mot andra i dessa tider!
Jag upplever det som helt tvärtom, alla är mer vänliga och mer omtänksamma. Nu bor jag på en liten ö där många känner varandra, men även när jag är på andra ställen i kommunen möter jag bara vänlighet. Har aldrig pratat (vi håller så klart avstånd) med så många människor under så kort tid. Alla har ett behov av att prata verkar det som.
Svara med citat
  #368  
Gammal 2020-03-30, 14:35
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Vad jag har lyssnat på lokalradion och läst tidningen här så är det väldigt upprörande för många, att folk kommer hit till Bohuslän och stannar i sina sommarstugor.

Riitta
Svara med citat
  #369  
Gammal 2020-03-30, 21:31
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag bor i Karlstad och jobbar som Undersköterska på Centralsjukhuset här. Vi har stängt alla ingångar till Sjukhuset och har vakter som stoppar alla som försöker ta sig in. Man får bara komma in om man jobbar här eller kan bevisa att man har ett Läkarbesök.

Hela sjukhuset är stängt för allmänheten. Apotek, Restauranger, ja allt.

Vi har tält vid akut mottagningen som tar emot akut sjuka.

Är det så över hela Sverige?

När jag ser på tv så ser det ut som att ytterdörrarna är öppna!

Någon som vet?
Svara med citat
  #370  
Gammal 2020-03-30, 22:17
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

På Sundsvalls sjukhus har dom byggt upp fem rum vid ambulansintaget på akuten
Inte meningen att nån ska bli liggande där utan man frigjort två avdelningar uppe
i huset för fortsatt vård,om allting är låst och stängt det vet jag inte.
Vart det många sjuka så skulle dom tydligen öppna Härnösands sjukhus igen!
Ett tält är uppsatt utanför akuten,där dom har vakter för det har varit
lite oroligt.

Senast redigerad av piam den 2020-03-30 klockan 22:30.
Svara med citat
  #371  
Gammal 2020-03-30, 22:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Jag bor i Karlstad och jobbar som Undersköterska på Centralsjukhuset här. Vi har stängt alla ingångar till Sjukhuset och har vakter som stoppar alla som försöker ta sig in. Man får bara komma in om man jobbar här eller kan bevisa att man har ett Läkarbesök.

Hela sjukhuset är stängt för allmänheten. Apotek, Restauranger, ja allt.

Vi har tält vid akut mottagningen som tar emot akut sjuka.

Är det så över hela Sverige?

När jag ser på tv så ser det ut som att ytterdörrarna är öppna!

Någon som vet?
Skulle aldrig våga närma mig ett sjukhus nu. Möjligen ett friskhus..
Svara med citat
  #372  
Gammal 2020-03-30, 23:11
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Den var bra Netwolf....Ett friskhus.... men tyvärr intre svar på min fråga....när jag går till jobbet nu så känner jag mig som en fånge....vi har även Gul och svart tejp på ytterdörrarna såna man har vid en "Crime Seen" på Tv...känns obehagligt att vara på jobbet nu
Svara med citat
  #373  
Gammal 2020-03-31, 09:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Vad jag har lyssnat på lokalradion och läst tidningen här så är det väldigt upprörande för många, att folk kommer hit till Bohuslän och stannar i sina sommarstugor.
Vi håller oss i alla fall därifrån. Brukar ju åka till Malö så här års, och skulle säkert åka dit för att fira påsk, men så blir det inte i år.
Svara med citat
  #374  
Gammal 2020-03-31, 09:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

jag jobbade med AIDS-patienter i tre år och vet vilken press det är för all sjukvårdspersonal nu.
Svara med citat
  #375  
Gammal 2020-03-31, 11:52
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Vi har stängt alla ingångar till Sjukhuset och har vakter som stoppar alla som försöker ta sig in. Man får bara komma in om man jobbar här eller kan bevisa att man har ett Läkarbesök.

Hela sjukhuset är stängt för allmänheten. Apotek, Restauranger, ja allt.
Ja, och det är väl bra, eller...
Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
...när jag går till jobbet nu så känner jag mig som en fånge....vi har även Gul och svart tejp på ytterdörrarna såna man har vid en "Crime Seen" på Tv...känns obehagligt att vara på jobbet nu
Förlåt, men förstår inte riktigt, detta skyddar ju bara mot att ev. smittade obehöriga kommer in.
Svara med citat
  #376  
Gammal 2020-03-31, 14:43
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
jag jobbade med AIDS-patienter i tre år och vet vilken press det är för all sjukvårdspersonal nu.
Da vet du jo mye om hvordan ‘hysteriet’ helt tok av. Innen egen krets diskuterte leger seriøst o m de skulle/ville ta hånd om hivsmittede på sykehus. Redselen for smitte var stor. Man visste for lite. Selv om det ikke kan sammenlignes med corona, det er en del her hos oss som pga alder eller underliggende kroniske sykdommer frykter at de ikke vil få hjelp. Isolasjon, selvvalgt karantene, er manges løsning.
Svara med citat
  #377  
Gammal 2020-04-01, 11:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Läste just en bedömning om att halva Sveriges befolkning kommer att vara smittad i slutet av april. Så håll er hemma och isolerade så mycket som möjligt, kära svenska kalimerianer! Eftersom ni inte har lika strikta restriktioner som andra länder hoppas jag verkligen att ni svenskar följer alla råd ni får. T.ex att inte resa till landet nu när påsken är på väg osv. Det här är nog ingen sjukdom som man vill ha och det kan ju drabba även unga och friska som kanske liksom lite har trott att "om jag får den är den nog lindrig".

Själv var jag just till butiken och handlade för oss och svärföräldrarna. Trots att jag tvättade händerna "en miljon gånger" känns det som om jag måste göra det om och om igen. Fy corona!

/ Anne
Svara med citat
  #378  
Gammal 2020-04-01, 12:29
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja det är bra att det är stängt...menar bara att det känns lite ovanligt och obehagligt att allt är stängt. Tycker inte om känslan på jobbet längre...svårt att förklara vad jag menar. Men Ja det bra att det är stängt.
Svara med citat
  #379  
Gammal 2020-04-01, 15:01
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Läste just en bedömning om att halva Sveriges befolkning kommer att vara smittad i slutet av april. Så håll er hemma och isolerade så mycket som möjligt, kära svenska kalimerianer!

/ Anne

Den bedömningen gjordes av en person som inte jobbar inom sjukvården. Han som meddelade sina teorier (Ted Britton) är matematiker och gör sina uttalanden efter matematiska och statistiska beräkningar. Visserligen inom det område där smittor, pandemier mm. ingår så vad är rätt och/eller fel i det han meddelar?

Men visst ska man hålla sig hemma men Sverige kan inte stänga och jag är en av dem som jobbar, åker kollektivtrafik, är inte sjuk, har inga symptomer och tillhör ingen riskgrupp. Jag har inte rätt att bara utebli från jobbet men ska få lite ledigt några sporadiska dagar snart. Så länge jag tar mitt ansvar på alla sätt som myndigheterna stadgar så kan jag inte göra mer och drabbar heller ingen annan och håller behörigt avstånd från alla personer jag ser runt mig.


/ Hasse
Svara med citat
  #380  
Gammal 2020-04-01, 15:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja, det ser ut som man snart kommer bli permitterad. Å när man för en gångs skull blir ledig med lön, ja då har Grekland stängt...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT