Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-24, 16:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Dag 30. Paros. Paros Park. Kolymbithres.

Vädret är bättre idag igen. Vinden har lagt sig nästa helt och värmen är tillbaka. Det känns som ett bedrägligt lugn före stormen. Luften är fuktig och i fjärran syns svarta elaka moln. Theo – som vi bor hos – säger att det ska bli tyskt väder i morgon. Vad det innebär får vi se då.

Idag har vi tagit om alla bilder som raderades från minneskortet igår. Efter det har vi koncentrerat oss på Naoussa och dess omgivningar. En stor del av dagen har vi lagt på något som kallas Paros Park, som ligger bortanför Kolymbithres, ungefär där Monastiri beach ligger.

Paros Park är ett 80 hektar stort område beläget i ett mycket vackert landskap. Kommunen (eller om det är EU) har satsat mycket för att skapa ett slags kulturellt center, vilket inkluderar en teater- och konsertscen samt ett nätverk av sju kilometer väl utmärkta vandringsleder. Längs vandringslederna finns flera stränder och klippbad. Vi har idag gått cirka sex av de sju kilometrarna. Här kommer några bilder från Paros Park.





(Hainides spelade här den 27/8.)

















Efter vandringen åt vi en sen lunch på en av Kykladernas bästa lunchtavernor – Taverna Vigla ovanför Kolymbithres beach. Första gången jag var här var 1988, och jag har ätit på denna taverna fler gånger än jag kan räkna till. Fortfarande lika bra som 1988, och samma personal som förr: Nikos, Maria och Stelios. Missa inte om du är i krokarna!



Ur högtalarna hördes underbar grekisk musik, och jag tänkte att det kan bara vara en röst som låter så bra. Jag bad att få se skivan, och visst hade jag rätt!



Efter lunch tog vi ett välförtjänt dopp vid Kolymbithres beach.



När vi badat – och hoppat – färdigt körde vi vidare...



... för att leta efter ett Mykenskt akropolis. Men där gick vi bet.

Nu är vi hemma igen. Det är varmt och fuktigt och vi undrar hur länge det dröjer innan ovädrat kommer. Om en stund ska vi gå ner till byn för att köpa båtbiljetter till nästa ö.

Senast redigerad av Kalimera den 2010-09-24 klockan 17:09.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-24, 16:40
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Dag 30. Paros. Paros Park. Kolymbithres.

Kolympithres se lika fint ut som för 15 år sedan Det är nog lite ostadigt på gång på dom flesta öar. Fick rapporter från Karpathos nyss och dom trodde att det första regnet på 6 månader faller snart
Bra för oliverna

ha de så gott!
Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-24, 17:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dag 30. Paros. Paros Park. Kolymbithres.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nu är vi hemma igen. Det är varmt och fuktigt och vi undrar hur länge det dröjer innan ovädrat kommer. Om en stund ska vi gå ner till byn för att köpa båtbiljetter till nästa ö.

...som ju blir Kreta då

Bilderna väcker minnen från 1995 då vi var på Paros.....och tavernan måste ju vara den vi åt på också Vi var flera gånger vid Kolymbithres.

Ha det fortsatt gott!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-24, 17:19
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dag 30. Paros. Paros Park. Kolymbithres.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...som ju blir Kreta då

Lissi
...funderar på om dom inte mellanlandar på Santorini och stannar ett antal dagar. Går ju båtar till Kreta därifrån.

Yanna
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-24, 20:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dag 30. Paros. Paros Park. Kolymbithres.

På Vigla satt jag i flera timmar och åt lunch två dagar i rad vid mitt senaste Parosbesök. Fantastiskt god mat och en härlig strand.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-24, 22:49
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Dag 30. Paros. Paros Park. Kolymbithres.

Ser ikke noe svarte, elaka moln på bildene dine, Janne, og lurer på om dere har sett, eller merket, noe mer til dem?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-25, 08:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Dag 30. Paros. Paros Park. Kolymbithres.

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Visa inlägg
Ser ikke noe svarte, elaka moln på bildene dine, Janne, og lurer på om dere har sett, eller merket, noe mer til dem?
Det var mycket moln åt andra hållet.



Det såg ut så här över Naoussa.



Idag är det väldigt fint väder så det kanske inte blir något oväder. Bilden ovan tog jag när jag gick till bagaren i morse. Fint, inte sant.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-09-25, 09:40
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Dag 30. Paros. Paros Park. Kolymbithres.

Även här på Naxos har vi fint väder med 25 grader och sol. Några vita molntussar, men de giva oss icke harm.
Enligt den tveksamma vädersajten Yr.No skulle vi idag ha regn och rusk här på Naxos. Den vädersajten är enligt vårt förmenande ett skämt.

Arne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-09-25, 18:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dag 30. Paros. Paros Park. Kolymbithres.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det var mycket moln åt andra hållet.



Det såg ut så här över Naoussa.



Idag är det väldigt fint väder så det kanske inte blir något oväder. Bilden ovan tog jag när jag gick till bagaren i morse. Fint, inte sant.
Visst är det fint.

Det som syns i bakgrunden på översta bilden, vad är det? Naxos?

Mats
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-09-24, 23:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dag 30. Paros. Paros Park. Kolymbithres.

Janne o Camilla!

Vilka vackra bilder. När jag sitter och njuter av dem så kommer tankarna om hur väldigt varierat och omväxlande landskap (och "havsskap") man kan uppleva i Grekland. Det är långtifrån alla länder som kan erbjuda något liknande, och definitivt inte många länder i samma storlek.

Mats
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT