Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2022-10-10, 13:28
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 510
Standard Sv: Att dela ett krus.

Tack för dina fina bilder och din berättelse . Önskar jag kunde få komma tillbaka till Amorgos någon gång. Var där 2001 på vår första öluff.
En fantastiskt vacker ö.
Kerstin
Svara med citat
  #22  
Gammal 2022-10-10, 14:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Att dela ett krus.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag reser numera med en käpp, som är lite speciell för den är verkligt synlig för andra. Men vilken hjälp jag får överallt! Bland bybor, på färjor, flyg m.m. Jag blir så glad och jag vill säga till alla som har lite krämpor: Dra er inte för att åka till Grekland! Alla är så hjälpsamma! Grekerna behandlar oss som har kommit över medelåldern som dom behandlar barn. Dom tar verkligen hand om oss!
Ja, det är fantastiskt! Jag minns när vi reste med mamma som hade rollator hur alla greker ville hjälpa till. Inte minst när vi åkte färjor.

Tack för bilder! Den där gyrosen ser galet god ut!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2022-10-10, 23:59
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Att dela ett krus.

Tack än en gång Birgitta, för bilder och text från kära Amorgos!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2022-10-12, 08:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Att dela ett krus.

Nu är det väl dags att skriva dom sista raderna från min förra resa, det vill säga mina dagar på Naxos.
Jag välkomnades av Vaggelis familj på Agios Prokopios hotell. Så trevligt att återse dom igen. Vaggelis och Effie har nu två döttrar ch troligen blir det inga flera. Vaggelis mamma och pappa är fortfarande vitala och pigga och det gladde mig mycket.

Sen var jag tvungen att gå tilltaverna Colosseo där jag har vänner. Kramkalas blev det också där! Varje dag träffade jag deras musikanter, Dimitris och Kostas, men spelsäsongen var slut och domspelade inne i Chora.
Men så många solstolar som fanns där nedanför!!! Inte var det lågsäsong här inte. Jag har hört talas om att i högsäsong kostade 2 solstolar och parasoll, längst ner vid stranden hade kostat 60 euro!

Jag åt middag dels på takterassen till Vaggelis andra hotell samt på Spiros, där granntavernan hade kö för insläpp redan klockan 19. Aldrig att jag står imkö för att äta! Dom i kön gavs någon form av dryckjom för att stilla sin hunger. Uppe på Vaggelis taverna var det lugn och ro. Man fick bra service och inte dyrare än andra ställen. Så jag älskade tystnaden parat med klassisk musik i bakgrunden,

Jag har läst att världsföretaget ska gå in i Naxos företagssamhet. Det kallas för "Naxos Smart Project". Handlar om smarta infrastrukturs hanteringssystem, småbåtshamnar, vägnät, parkeringsområden, avfallssystem, leveranser via drönare och mycket mer. Jag vägrar handla på Amazon, så jag är mycket skeptiskt till projektet. VAD KOMMER ATT HÄNDA MED NAXOS!
För övrigt var det grymt mycket med turister, så jag längtade tillbaks till Amorgos!




"Hemma" hos Vaggelis.




Kön utanför tavernan vid 7-tiden.




Utsikt från taverna-tak-terassen.



En annan bild från takterassen







Vaggelis stjärnkikare.




Pappas vindruvsskörd i trädgården på Agios Prokopios hotell.

Nu sitter jag på ett hotell strax utanför Arlanda. Om några timmarkommer Agean Airlines att föra mig till Chania på Kreta. Då blir det en ny reseberättelse om inte Kalimeraforumet åter trasslar!

Birgitta
Svara med citat
  #25  
Gammal 2022-10-12, 10:02
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 349
Standard Sv: Att dela ett krus.

Tack Birgitta för dina fina rapporter. Jag önskar dig god tur till Kreta och hoppas att vi får följa med dig ännu en gång.

Marilene
Svara med citat
  #26  
Gammal 2022-10-12, 21:45
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Att dela ett krus.

Ja, Tack Birgitta för allt du skriver o fotar här!

Maria
Svara med citat
  #27  
Gammal 2022-10-13, 05:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Att dela ett krus.

Tack så väldigt mycket för rapport och bilder Birgitta! Lite tråkigt det där med Naxos, men det lär ju ha varit mycket folk på många ställen i Grekland i år. Framtiden visar hur utvecklingen går framåt. En del förändringar kan ju vara positiva också, kan man hoppas.

Hoppas din resa till Kreta gick bra! Längtar redan efter din första rapport.

/ Anne
Svara med citat
  #28  
Gammal 2022-10-13, 11:57
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Att dela ett krus.

Jag väntar åxå otåligt på rapporter från Birgitta!
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT