Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Agdas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-06-12, 14:49
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Ett år har gått......


....sedan flyttlasset rullade in över Sveriges gränser.
Hur har det då varit att flytta "hem"?
Det är lite svårt att svara på det och förklara det. Jag flyttade ju till en ort och ett landskap som jag inte kände till eller har varit i tidigare. Allt var ju därför nytt för mig här i Sverige också. Därför känns det ungefär som när jag flyttade till Grekland.Skillnaden är igentligen bara att jag kan riksspråket.Absolut inte dialekten där har jag lika "noll koll" som på grekiskan!
Skulle jag flytta tillbaka till Sverige så skulle det finnas snö, och det kom det massor! Det var skönt att slippa regnet. Visst var det kallt här men jag frös inte hälften så mycket som under vintrarna i Grekland! Troligen är det mycket psykologiskt. För om man som svensk (eller annan nordbo) tittar på termometern och ser att det är +15 grader så är det i våra hjärnor inte kallt. Men har kroppen varit i +35-40 grader under 3-4 månader är +15 kallt och vi nordbor fryser! Inte klär vi på oss en täckjacka,mössa och vantar då inte.
Våren, sommaren och ljuset är ju underbart i Sverige! Jag har verkligen njutit! Tycker att det är en behaglig trädgårdspåtartemperatur ute. Okej det kunde vara lite varmare för växternas skull men jag kan vara ute hur länge som helst.Dessa ljusa kvällar helt fantastiskt, utom när det är dax att sova.Det är mörkläggningsgardiner som gäller!

Det var ju saker som jag tyckte skulle bli skönt att slippa. Små vardagsproblem som i mitt minne inte förkom i Sverige. Som att det inte fanns mjölk på måndagarna före 12 och slut på hundmaten i affären. Hahaha.......inget ovanligt i svenska affärer heller!
Inget vatten kommer ur kran: Jag var utan vatten i kran i 5 veckor nu i våras pga ett läckage på en ledning någonstans!
Byråkratin: är minst lika krånglig i Sverige, tro inget annat! Jag finns fortfarande inte fullt ut med i alla register. Det gick lätt/fort att plockas bort vid utflyttning (utom hos skatteverket) men att komma in, går inte lika smidigt trots att politiker säger att man skall finnas och ha tillgång till vårt socialaskyddsnät från dag 1.
Skatteverkets nycker orkar jag inte ens gå in på!

Mycket små detaljer som har med vardagen att göra har ju förändrats i Sverige under mina år borta. Säkert sådant som man inte reflekterar över när man "går i det". Mycket har ju med nedkärningar och omorganisationer att göra.

Att flytta "hem" är inte att bara ta vid där man lämna!
Jag saknar inte torka/värmeböljor,jordbävningar, bränder, myggor och flugor (de bits)! Jag saknar maten, enkelheten "det vi inte hinner idag gör vi i morgon eller någon annan dag",att kunna odla ute åretom och mina vänner förstås!Tackvare internet så går det ju lätt att hålla daglig kontakt med Grekland,vilket jag också gör.

Djuren har anpassat sig mycket bra också och alla har överlevt flytten. Jag tror att de tycker att det är ett bättre klimat här. Hundarna älskade snön!

Jag (vi) trivs och ångrar inte återflytten men jag kan inte säga att jag(vi) aldrig kommer att flytta tillbaka till Grekland.
Agda
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-06-12, 15:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Ett år har gått......

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Jag (vi) trivs och ångrar inte återflytten men jag kan inte säga att jag(vi) aldrig kommer att flytta tillbaka till Grekland.
Agda
Härligt att höra av dig igen Agda, och att du trots vissa mindre bra saker är så säker på din sak - att det var rätt att flytta hem. Berätta gärna mer senare, det är himla kul att läsa om jämförelser mellan Grekland och Sverige.

Ett år har gått. Jisses vad det året gick fort.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-06-12, 18:12
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Ett år har gått......

TACK Agda, så kul att höra av dig och att ni alla (djur förståss ) mår bra! Jag kan mycket bra förstå att hundarna har älskat snö. Så gör ju vår Rambo också!!
De första skogsbränderna har ju redan härskat på Peleponnessos och Evia, så sorgligt och vädret syns vara mycket hett.

Jag hoppas att du ska ha en fin, trevlig sommar och att vi får höra av dig också i framtiden.
Ingen Greklandsresa för mig i sommar; jag vill vara hoppfull att kanske på hösten
mvh/eija
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-06-12, 20:14
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Ett år har gått......

Roligt att läsa hur livet för en "återvändare" kan te sig, Vi tänker ju inte på alla dessa saker varje dag, men du har fräscha ögon.

Inte är allt perfekt här (heller), man får ta det onda med det goda!

Skriv gärna mer!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT