Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2011-09-24, 00:48
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...en lunch pa Marathia.... Solen skiner och skiner men blasten tar i och jag har magiskt mysiga dagar!!! 3 dagar kvar nu. Ingen strejk har pa Tinos i alla fall men alla TV nyheter visar strejk, strejk, strejk!!
Ja, Marathia längtar vi ju tillbaka till... och Malamaténia... och Ag. Kyriaki... och ... och ... härliga Tinos.
Tack för sist förresten, hoppas du får många härliga dagar nu också, blåsten blåser bort den fuktiga värmen som var i början på veckan, skönt!
Och nyheterna, ja inte sa de något som helst om strejk när vi tittade i alla fall, det var däremot ekonomi för hela slanten.
Vi får hålla alla tummar vi har för att det kommer att gå så bra som möjligt för grekerna framöver!
Svara med citat
  #102  
Gammal 2011-09-24, 07:09
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Fredag var det inte strejk, men flygledarna arbetade "efter reglerna" eller vad de kallar det när de plötsligt utsätter avgång efter avgång i flera timmar.
Det betyr at de jobber i henhold til gjeldende avtaler mht arbeidstid, hviletid osv og ikke tar på seg overtid som de ikke er pålagt å måtte gjøre. Er nok ikke værre enn det!

Nå skal det jo ikke bli noen streik på søndag, muligens 5. oktober, men den blir trolig erklært ulovlig.
Svara med citat
  #103  
Gammal 2011-09-24, 15:13
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Tja, strejk eller inte, men vi sitter här på Arlanda i väntan på Norwegians flight till Chania som skulle ha lyft för en halvtimme sedan. Senaste budet är 16.40 men det återstår att se......
Som vanligt får man ju inte särskild mycket information, bara att det är problem att få landa i Chania. Maskning, eller kanske bara att de "följer reglerna".

BoCina
Svara med citat
  #104  
Gammal 2011-09-24, 16:47
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Bekanta på väg hem från Skiathos skulle landat 16.00 i Köpenhamn. 18.45 är nu satt som landningstid!!
Svara med citat
  #105  
Gammal 2011-09-24, 17:19
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Flygledarstrejk?

och 19.54 är senaste budet för SAS från Skiathos till Cph
Svara med citat
  #106  
Gammal 2011-09-24, 19:16
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Strejkerna synes vara, om än ett utslag för desperation, ett ytterst säkert sätt att skjuta sig i foten.
Hoppas ni som ska iväg kommer iväg och ni som ska hem kommer hem på ett rimligt sätt.
/Magnus (som undrar om det blir drachmer nästa sommar...)
Svara med citat
  #107  
Gammal 2011-09-24, 22:05
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Tyvärr tror jag att du har helt rätt, lemon.

Marianne - bekymrad!
Svara med citat
  #108  
Gammal 2011-09-25, 00:36
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Citat:
Ursprungligen postat av bocina Visa inlägg
Tja, strejk eller inte, men vi sitter här på Arlanda i väntan på Norwegians flight till Chania som skulle ha lyft för en halvtimme sedan. Senaste budet är 16.40 men det återstår att se.....
BoCina
Vi kom iväg och sen gick det som det skulle. Dessutom var de sen ovanligt snabba ut med bagaget i Chania.

Däremot rörigt i och utanför terminalen, det är ju lördagkväll med många "byten". Blev knappast bättre av att det var förseningar. Enligt vissa uppgifter var det även någon form strejk som gjorde det svårt med hyrbilar. Vi hade dock vår bil på långtidsparkeringen strax utanför, så vi var snabbt iväg. Anlände Plakias ca 23.45 vilket inte var mer än 2 timmar senare än planerat. Får betraktas som godkänt i tider som dessa.

BoCina
Svara med citat
  #109  
Gammal 2011-09-27, 15:43
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Det var nån slags partiell flygledarstrejk i söndags (Atén). Vårt Malevplan fick avgången drygt en timme försenad, med följd att anslutningen till Stockholm från Budapest missades. Malev skötte sej dock perfekt direkt efter landningen utanför Budapest. Transport till flyghotellet (fyrstjärnigt!) tio minuter från flygplatsen, middag och frukost och sen transport ut till flygplatsen och morgonflyget till Stockholm. Tror INTE att typ Ryan hade ställt upp på samma sätt...
Svara med citat
  #110  
Gammal 2011-09-27, 17:58
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Förra lördagen blev vi försenade ner och även hem nu i lördags Betalade dyrt för hotellrum på arlanda som vi sen bara kunde utnyttja i 4 timmar surt.Tyvärr så lutar det nog åt att nästa år (fast jag vill till Parga)blir nåt annat land än Grekland. Var även i juni i grekland som dagarna före haft strejk så det var med andan i halsen vi kom ner.
Svara med citat
  #111  
Gammal 2011-09-27, 18:38
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Jag har kollat med SAS idag och fått besked om att vi får ersättning för extrautgifter i förbindelse med extra övernattning pga flygledarstrejken. Bra att spara kvitton som ska skickas in.
Svara med citat
  #112  
Gammal 2011-09-27, 23:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Flygledarstrejk?

..och jag har kommit hem efter att ha klarat mig från alla slags strejker....busstrejken i går gällde inte Rafina utan jag kom direkt till Peris hotel efter att ha anlänt Rafina.

..men Grekland ÄR inte detsamma. Jag har många många tankar med mig hem efter samtal med många Tinosbor. Jag kan bara känna en stor sorg och bekymran för hur det ska gå för Grekland. Jag vill dock tillbaks igen nästa år.

Lissi - som dock hade problem med SJ och trasigt tåg och försening hem
Svara med citat
  #113  
Gammal 2011-09-28, 08:26
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Och vi ar pa hotel Kimon i Aten, vart plan ska ga 14:15 till kopenhamn.
Har strejkar alla taxibilar, alla bussar och aven tunnelbanan. Snart ska enligt hotellet en bil komma o hamta oss for transport till flygplatsen.
Aven flygledarna ska strejka mellan kl 12-16. Just nu verkar det otroligt att komma hem till Kalmar ikvall.
Svara med citat
  #114  
Gammal 2011-09-28, 09:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Åh så tråkig avslutning på er semester! Jag får vara glad att jag inte bodde i Aten där allt verkar vara fullständig kaos!
Hoppas det löser sig så ni kommer hem utan allt för mycket besvär...

Det var kul att ses!!!

Lisa
Svara med citat
  #115  
Gammal 2011-09-28, 09:15
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Citat:
Ursprungligen postat av Assar Visa inlägg
Aven flygledarna ska strejka mellan kl 12-16. Just nu verkar det otroligt att komma hem till Kalmar ikvall.
Den streiken er vel erklært ulovlig og blir ikke noe av?
Svara med citat
  #116  
Gammal 2011-09-28, 09:43
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Jag har kollat med SAS idag och fått besked om att vi får ersättning för extrautgifter i förbindelse med extra övernattning pga flygledarstrejken
Så bra
Svara med citat
  #117  
Gammal 2011-09-28, 12:25
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Den streiken er vel erklært ulovlig og blir ikke noe av?
Tyvärr kan det säkert bli fler strejker, olovliga eller inte. Just idag noterades att taxibilarna i Rethymno strejkade. Oklart om den är "lovlig" eller ej. Stilla stod de emellertid.

BoCina
Svara med citat
  #118  
Gammal 2011-09-28, 13:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Citat:
Ursprungligen postat av bocina Visa inlägg
bara att det är problem att få landa i Chania. Maskning, eller kanske bara att de "följer reglerna".

BoCina
Förseningar i Chania har det varit hela sommaren flera timmar båda vägarna i alla fall för charterflygen till o från Kalmar...Man har skyllt på militärflygen till Libanon.

Kanske sant, kanske inte

Lissi
Svara med citat
  #119  
Gammal 2011-09-28, 14:33
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Citat:
Ursprungligen postat av bocina Visa inlägg
Tyvärr kan det säkert bli fler strejker, olovliga eller inte. Just idag noterades att taxibilarna i Rethymno strejkade. Oklart om den är "lovlig" eller ej. Stilla stod de emellertid.

BoCina
Ville tro det er en stor forskjell for air traffic controllerere er vel offentlig ansatte mens taxisjåfører er private næringgsdrivende?

ATC'erne holder seg nå til regelverket etter det jeg forstår og nekter overtid hvis reglementet gir dem slik rett. Dette medfører en god del forsinkelser, men har sett noen dager nå hvor flyene har vært i rute.

Neste varslede streik fra ATC'erene er 5.oktober, men også denne blir trolig erklært ulovlig.
Svara med citat
  #120  
Gammal 2011-09-28, 22:50
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Mot alla odds kom vi hem från Aten idag. Grekerna är otroliga på att lösa problem måste jag säga. Runt 10-tiden idag kom en "kompis" till nattportiern på det hotel vi bodde på inatt och fixade transporten till flygplatsen.
Tillsammans med ett par från Jerusalem och vi snirklade sig "kompisen" fram bland alla bilköer och stillastående bussar på en timme ut till flyget. Otroligt många resenärer var där - hur kom alla fram? - när samtliga kommunala transporter och taxibilar strejkade?

Flyget landade i tid på Kastrup, strjeken för flygledarna verkade ha avblåsts.
Vi lyckades på minuten komma med rätt tåg och jag kom till Kalmar kl 21, faktiskt mindre än 8 timmar sedan planet lyfte från Aten. Tom SJ skötte sig idag.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT