Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-25, 09:13
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Det blev Kreta

Efter många funderingar hit o dit, och tips här på Kalimera, så gör jag nåt helt annat än tänkt: Vi åker till Kreta med vår lilla ettåring. Kreta kan ju liksom inte bli fel

Men, jag har fortfarande funderingar. Vi vill gärna bo på nåt mysigt ställe. Vi flyger till Chania i början av september och tänkte tillbringa två veckor på stranden och med små utflykter. Vi vill INTE bo längs turiststråket väster om Chania, utan funderar på Almyrida eller Kalives. Två små byar jag bara passerat med buss.

Ni som varit där: Vilken av dessa byar passar bäst för en liten familj på tre pers, där den yngsta förhoppningsvis inte går än? Vad är fördelarna/nackdelarna med respektive by? Har ni tips på nåt mysigt boende nära stranden som passar oss?

Tycker Kalives verkar trevligt, men kanske Almyrida är barnvänligare? Eller är det för litet där? Hur är stränderna? Hur mycket turister brukar det vara de två första veckorna i september?

Många frågor. Tipsa mig gärna här i forumet, eller via personligt meddelande!

/Anna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-25, 13:59
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Det blev Kreta

Almerida & Kalives inga turiststråk haha.. det stämmer till en del, om man tänker på Skandinavier.

Almerida kallas för "little britain" = turiststråk för engelsmän.
Kalives lika så.

Stränder är fina men trånga

Tror för er del att det kan vara bättre med Georgopolis, Agii Apostoli, Panormo (väster om Rethymnon)

/Nico
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-25, 15:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 352
Standard Sv: Det blev Kreta

Jag har inte bott i någon av byarna, men har varit där flera gånger. Om jag skulle välja att bo i någon av turistorterna på norra Kreta skulle jag utan att blinka valt Almyrida eller Kalives. Jag kan inte säga exakt varför, det är kanske känslan av småskalighet. Jag skulle nog valt Almyrida som jag tror är mer barnvänlig än Kalives.



Almyrida i oktober.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-25, 16:12
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Det blev Kreta

Vi har bott i båda.

I Almyrida bodde vi när bus var nästan två. Perfekt. Nästan inga bilar. Jättefina stränder (finns en liiiten vik där det aldrig gick vågor ifall man tyckte det gick för stora vågor vid den långa stranden). Få men mycket, mycket bra tavernor. Inte så väldigt bra bussförbindelser med "stora vägen". Tror det gick tre per dag. NÄr vi var där (2005) fanns det ingen bankomat eller växlingskontor utan man fick åka till Kalives.

I Kalives var vi ifjol.
Då hade bus hunnit bli nästan fyra. Också mycket bra. Betydligt mer trafik. Trång gata så man fick ha lite kolla på unge herrn. Fler tavernor, men många var "för stora" för vår smak. Men vi hittade flera mindre som föll oss i smaken. Jättefina badmöjligheter även här. Bättre bussförbindelser med "stora vägen" även om det inte går en gång i timmen som om man bor närmare vägen mellan Chania-Rethymnon.

Kan även tipsa om Geo om man har barn.
Lite trafik i själva "byn". toppenstränder och fina tavernor. Där finns även ett Childrens World med hoppborgar, rutchkanonr och sånt som uppskattats av vår bus. (han har varit två gånger i Geo)

Trots att Almyrida var mindre än Kalives upplevde vi att Almyrida var mer "turistiskt". Mycket engelskmän. I Kalives var det mycket greker.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-26, 12:32
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Det blev Kreta

Kanske Almirida är ett bättre alternativ, med en ettåring då?
Jag vill iofs ha liiiite turister, men känner att i år får jag tänka mer bekvämt. Hoppar dock hotell med pool...

Precis som med Kalives och Almirida, så har jag bara passerat Geo med buss, men fått intrycket att byn ser platt och tråkig ut. Får lite samma känsla som av Kamari och Perissa på Rodos. Stämmer det?

Men, Nico, du gör mig nyfiken på Panormo. Har sett att du skrivit om detta tidigare. Jag har aldrig hört talas om byn, ändå har jag passerat vägen mellan Rethymnon och Heraklion många gånger... Byn verkar mysig, men surfning har gett mig intrycket att vattnet inte är så klart (rent?) där? Har också sett att det finns stora Iberostar-hotell där. Hur är det med turist-strömmen?


/anna
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-26, 13:36
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Det blev Kreta

Hej,

Panormo är fortfrande ett ställe där många greker boende i Rethymnon området åker till för att äta gott. Finns mycket bra tavernor.

När det gäller bad så hittar man en liten badstrand (långgrund / sand) i hamnen. (Hamnen bestå av max 10 båtar, mest lokala fiskare)
Det finns även en liten sandstrand nedanför Grecotel i Panormo.

Det finns dom stora hotell som Inberostar & Grecotel (skulle rekomendera sistnämnda) eller några små pensionat.

Sammanfattning: Små skyddade sandstränder, bra tavernor, hotell stora komplex.

Almerida / Kalives => tror inte på att det är vad ni letar efter, kan tänka mig att det kan bli en hel del flygbuller.

Om du har andra förslag på orter på Kreta, hör gärna av dig.

/Nico
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-26, 13:47
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Det blev Kreta

Jag känner inte alls igen den bild av Almerida som ges härVar där 2005 och upplevde inte alls att det bara var engelsmän där... Barnvänligare strand får man verkligen leta efter. Vi var där i juni och det var inte mycket mer folk på stranden då än vad det är på Jannes bild. Hur lungt o skönt som helst. Eftersom de flesta verkade ha hel och halvpension på sina hotell så var det nästan bara vi och grekerna ute på restaurangerna. Flygen störde inte särskilt mycket om något alls. Har så mycket ändrats sen 2005???

Malin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-26, 14:15
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Det blev Kreta

Malin... vi kanske var där under olika tider. Jag var där 2007 under den engelska semestern, dvs slutet juli början av augusti.
Det är ju faktiskt så att det har byggts många privata hus i området kring kalives, almerida, dom flesta av dessa har köpts av engelska familjer / par.


Jag kan hålla med dig om att stränderna är mycket trevliga för barn.

/Nico
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-02-28, 20:29
Ingela_H Ingela_H är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Mariefred
Inlägg: 10
Standard Sv: Det blev Kreta

Vi bodde i Kalives förra sommaren och det var super mysigt! Inte alls trångt på stranden och en mysig by att strosa runt i. Ett hett tips på ett mycket prisvärt familje hotell är Karoline Apartments. Vi bode på detta hotell med tre barn och det var riktigt rymliga lägenheter. Hotellet ligger endast ett stenkast från stranden.
Du hittar hotellet om du söker på google.

/Ingela
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-03-28, 13:22
Sessans avatar
Sessan Sessan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Järna
Inlägg: 48
Standard Sv: Det blev Kreta

Jag skulle rekomendera Almyrida.
Vi var där första veckan i september 2006 & jag älskade stället.
Nu har vi iofs inga barn, men det var en hel del barnfamiljer där. Stranden & vattnet är perfekt, barnen verkade gilla det.
Jag skulle gärna vilja åka tillbaks dit igen, men nästa resa går till Karpathos

Sessan
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT