Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #121  
Gammal 2015-06-25, 18:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Jag är i obygden sedan några dagar och har inte kunnat följa utvecklingen. Har snabbspolat vad som skrivits i The Guardian och så vitt jag förstår så är alla beslut uppskjutna till på lördag. Stämmer det?
  #122  
Gammal 2015-06-25, 18:59
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Ja,fortsätta förhandlingar på lördag!
  #123  
Gammal 2015-06-25, 19:00
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

...alltså jag ger mig... ...läs tråden tillbaka... är det verkligen någon här som på allvar anser att alla dessa "stödpengar" till landet Grekland är det bästa för folket? Tala med folket...det gör jag...Alltså...njä...här handlar det inte om "vänskap"...



/ Maggy
  #124  
Gammal 2015-06-25, 19:02
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Där sa du ett sanningens ord!
  #125  
Gammal 2015-06-25, 19:06
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Där sa du ett sanningens ord!

  #126  
Gammal 2015-06-25, 19:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag är i obygden sedan några dagar och har inte kunnat följa utvecklingen. Har snabbspolat vad som skrivits i The Guardian och så vitt jag förstår så är alla beslut uppskjutna till på lördag. Stämmer det?
Ja, finansministrarna sätter sig igen då. EU:s ledare ska ägna toppmötet åt till exempel den lilla bifrågan migrantkrisen på Medelhavet imorgon, såvitt jag förstått.

Det spekuleras om att om man når ett avtal på lördag så kan grekiska parlamentet rösta om det på söndag och sedan ska det tydligen igenom tyska Bundestag också, vilket skulle kunna ske på måndag ...

Guardians liverapportering som du kollat är skitbra, det har varit enkelt att följa dramatiken via den.
  #127  
Gammal 2015-06-25, 19:14
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
...alltså jag ger mig... ...läs tråden tillbaka... är det verkligen någon här som på allvar anser att alla dessa "stödpengar" till landet Grekland är det bästa för folket?



/ Maggy
Menar du mig? För om det är mig du menar så vet jag inte vad som är bäst. Men hur som helst så behöver ju Grekland pengar?

Men, det är ju bra att vi här på Kalimera inte behöver på riktigt reda ut den här härvan. Ju fler kockar, desto sämre soppa brukar man ju säga.

/ Anne
  #128  
Gammal 2015-06-25, 20:22
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

[QUOTE=Alala;366282]Menar du mig? För om det är mig du menar så vet jag inte vad som är bäst. Men hur som helst så behöver ju Grekland pengar?

Men, det är ju bra att vi här på Kalimera inte behöver på riktigt reda ut den här härvan. Ju fler kockar, desto sämre soppa brukar man ju säga.

Anne, jag menar inte dig specifikt!! Jag tycker bara att det blir så "absurt" när "vi" här på forumet vet i stort sett exakt vad som är bäst för det grekiska folket... Det jag menar är...Grekland kan ju rimligtvis inte "leva" på stödpengar...Skulderna ökar enormt efter varje "bailout". Grekerna tänker längre än vi gör...De tänker på sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn... Vad är det de efterlämnar? Det finns redan en "tappad" generation... Vi ska vara medvetna om att de stödpengar som nu finns kvar, för tillfället, 7,2 miljarder Euro är för att betala tillbaka lån...nästa lån-återbetalning på än större summa kommer redan i slutet på juli... Det är orimligt att tro att Grekland ska klara ut detta... Ni som har läst den länk, intervjun med Tsipras, jag lade ut tidigare ser att Tsipras har följt en konsekvent linje från april 2014...
  #129  
Gammal 2015-06-25, 20:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Fast här är väl ingen som förespråkat att Grekland ska försörjas med stödpengar från övriga Europa? Tvärtom har nog jag tolkat det mesta i de här trådarna.
  #130  
Gammal 2015-06-25, 21:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Apropå kvitton och skattesmitning som diskuterades tidigare - i en dagsfärsk artikel berättar Reuters om den fina restaurangen i Aten som avslöjades med dubbla kassaregister och avancerad utrustning som framställt 15000 falska kvitton.

http://www.reuters.com/article/2015/...0P520820150625

I artikeln säger en grekisk professor i ekonomi och juridik att greken smiter från skatt för att hen tjänar på det, för att hen inte åker dit och för att det är socialt accepterat.

Artikeln tar också upp att den "informella" ekonomin motsvarar en fjärdedel av BNP, högsta andelen inom EU. Intressant läsning.
  #131  
Gammal 2015-06-25, 21:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
...och för att det är socialt accepterat.
Exakt! Det måste man komma till rätta med.

För inte så många år sen,skröt man i Sverige över att man hade anlitat svart arbetskraft, men det hör jag inte längre från någon. Jag skulle sjäv reagera negativt på det. Likväl har jag själv förr i tiden anlitat sv arbkraft.

/Netwolf
  #132  
Gammal 2015-06-25, 21:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Jag tror att det sitter så djupt, och är en så gammal tradition, att det kommer att ta enorm tid att komma tillrätta med det.

Och om du jämför med oss, vi får ju något för våra skattepengar. Men om jag, trots att jag betalade skatt, tvingades ge läkaren ett extra kuvert för att få min operation. Eller betala för kvällslektioner med privatlärare till barnen för att skolundervisningen var för dålig. Då vete katten ...
  #133  
Gammal 2015-06-25, 21:55
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Ja men vilka är de största skattesmitarna tro?
Och då kan man ju inte låta bli att undra en extra sväng över varför motparten motsätter sig Syrizas punkt om höjda skatter för rika?
Tidigare regeringar har inte gjort något särskilt åt storföretagens skatteflykt.
Syriza har infört en "skattmas", försöker komma åt, åtminstone de största skattesmitarna. Skatterna har dessutom ökat för medelinkomsttagarna och det samtidigt som hushållens inkomst har minskat som sagt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6094392


Sen vet jag inte om vi i Sverige direkt ska slå oss alltför sstolt på bröstet heller. Arbetsgivaravgifter och skattesmitning har ju varit ett relativt vanligt problem inom vår egen restaurangbransch också.
Och ja, jag hävdar fortfarande envist att det ändå är på väg åt rätt håll ute på öarna. Kvitton är betydligt vanligare idag än vad de var för fem år sedan.
  #134  
Gammal 2015-06-25, 21:58
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
För inte så många år sen,skröt man i Sverige över att man hade anlitat svart arbetskraft, men det hör jag inte längre från någon. Jag skulle sjäv reagera negativt på det. Likväl har jag själv förr i tiden anlitat sv arbkraft.

/Netwolf
Visst är det väl så, att vi inte längre kan(?) skryta över att ha kommit undan skatt? Kanske på grund av att skatterna sänkts och att det skulle anses "sniket"? Ju fler som betalar sin skatt desto lägre kan den vara..!
  #135  
Gammal 2015-06-25, 21:58
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Artikeln är från 15 februari i år.
  #136  
Gammal 2015-06-25, 22:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

5 prosent av grekerne er ansvarlige for 85 prosent av den ubetalte skatten. Snyterne er altså i all hovedsak en steinrik elite.
Som Syriza nå vil kreve mer skatt av. Det får de ikke medhold i. Forstå det den som kan. (Ja, vi venter fremdeles på informasjon fra dere som har skjønt de store linjene.)
  #137  
Gammal 2015-06-25, 22:14
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
5 prosent av grekerne er ansvarlige for 85 prosent av den ubetalte skatten. Snyterne er altså i all hovedsak en steinrik elite.
Som Syriza nå vil kreve mer skatt av. Det får de ikke medhold i. Forstå det den som kan. (Ja, vi venter fremdeles på informasjon fra dere som har skjønt de store linjene.)
  #138  
Gammal 2015-06-25, 22:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Thira - Men nu handlar det ju om Grekland. Som artikeln säger, en informell ekonomi på 25 procent av BNP är högst andel inom EU. Skatter står dessutom i fokus i förhandlingarna i Bryssel eftersom de ingår i Tsipras förhandlingsbud, han lovar öka skatteintäkterna. Detta har t ex IMF redan ställt sig rätt kallsinniga till, det räcker inte.

Du får ursäkta men huruvida är svenskarna är lika goda kålsupare är rätt så beside the point när det gäller hur grekiska krisen ska lösas.

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-25 klockan 22:24.
  #139  
Gammal 2015-06-25, 22:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
5 prosent av grekerne er ansvarlige for 85 prosent av den ubetalte skatten. Snyterne er altså i all hovedsak en steinrik elite.
Som Syriza nå vil kreve mer skatt av. Det får de ikke medhold i. Forstå det den som kan. (Ja, vi venter fremdeles på informasjon fra dere som har skjønt de store linjene.)
Jag vet inte om du med "er" menar mig, men för säkerhets skull vill jag ändå påpeka att det inte var jag som efterlyste kunskaper, att jag tvärtom skrev att jag INTE gjorde det - och att det faktiskt är jag som fortfarande väntar på svar från dig på vad i NTB:s sammanställning av Tsipras förslag jag absolut borde ha kommenterat.
  #140  
Gammal 2015-06-25, 22:24
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Du får ursäkta men huruvida är svenskarna är lika goda kålsupare är rätt så beside the point när det gäller hur grekiska krisen ska lösas.
Det var något jag nämnde för att det pratades om det längre upp i tråden.
Och sen har jag aldrig påstått att det på något sätt har direkt med den grekiska krisen att göra. Men det förstår du nog.
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT