Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Halkidiki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-17, 20:24
David10 David10 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 5
Standard Tips på resmål i Halkidiki

Jag och min sambo har bokat flyg till Thessaloniki i juni. Vi tänkte åka ner en vecka till Halkidiki och bara koppla av med. Är det någon som har bra tips på vart man ska bo? Fin strand, god mat och kanske lite nattliv är ett plus. Tacksam för svar.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-19, 10:12
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Jag tycker om Neos Marmaras på Sithonia fingret, där finns det en trevlig strand och nattliv, inte alltför vilt, men lagom för par eller familjer och det är dessutom nära till många jättefina stränder om ni har bil.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-19, 12:02
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Jag gillar också Neos Marmaras, men även Pefkochori är att rekommendera.

Yvonne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-25, 22:33
David10 David10 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Vad tycker ni om Hanioti?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-04-26, 21:37
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Där har jag inte varit, men det är väl på Kassandra, det första fingret som ju är lite mer exploaterat än Sithonia, men det är säker fint där med. Nån annan som vet mer?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-04-26, 23:10
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Jeg har vært i Hanioti for en del år siden, og det er ett av de to eller tre steder i Hellas jeg er sikker på at jeg aldri kommer til å reise tilbake til igjen, uten at jeg helt kan definere hvorfor. Det var et rent turiststed, og hadde absolutt ingenting annet å by på, slik jeg opplevde det.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-04-29, 16:50
katerina katerina är inte uppkopplad
Ej medlem längre
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 65
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Hanioti är en av mina favoritbyar på första "benet" i Halkidiki men när jag var där för två år sedan så var havet fortfarande grumligt och fullt av aska i havsbotten efter bränderna. Skulle nog rekommendera att man åker till Pefkohori istället.

Väldigt fint är det även i Fourka som ligger nära Kalandra och inte lika exploaterat som Kallithea eller Hanioti. Från Fourka kan man åka till Sani Beach och drömma sig bort. Sani Beach är ett område med lyxhotell, bungalows, boutiquer och annat och även om det är svindyrt att bo där kan man alltid åka dit på kvällen och titta på lyxbåtarna, gå på galleri, ta en fika etc. De brukar även ha konserter där på sommaren så har man tur kan man lyssna på levande Grekisk musik gratis eller till en billig peng.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-04-29, 17:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Jag var 2 veckor i Neos Marmaras för 13-14 år sen och stortrivdes. Vi hade bil hela tiden och gjorde många dagsturer runt om, bla till Thessaloniki flera ggr och även bort till Athoshalvön, där vi gjorde en båttur runt halvön för att se alla fantastiska kloster. Sithoniahalvön är VÄLDIGT vacker och baden var fina. Då var Neos Marmaras väldigt genuint och vi var inte alls många turister.

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-04-30, 14:17
Izabella Izabella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Sverige-Kenya-Halkidiki
Inlägg: 11
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Varför inte bo i Pefkohori och ändå ha nära till nattlivet och myllret av folk i Hanioti?
Pefkohori med sin härliga, långa strandpromenad som passar alla är min favorit. dock närmare till golf i sithonia om ni vill sånt...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-06, 21:28
David10 David10 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Hur är det i Pekhfori? Är det ett pensionärsställe? Vi vill inte ha det för lugnt.
Vi vill ha fina stränder, mysiga tavernor, trevliga barer och lite liv och rörelse.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-08, 20:24
David10 David10 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Förresten är det någon som kan tipsa om bra hotell i Hanioti eller Pefkochori. Vi vill gärna ha ett 4 stjärnigt hotell.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-05-20, 18:30
David10 David10 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Hej,

Är det någon som har bott på Alia Palace hotel på Pefkochori eller på Renaissance Hanioti Resort?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-05-26, 19:11
Petridis Petridis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 31
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Hanitoi är helt klart ett ställe jag rekomenderar, åker ner i juni för 15 gången!!
Där finns kanonfina stränder, bra restauranger, otroligt trevliga människor.
Åker ni till Hanioti så missa inte att ta en coctail på Horsshoebar!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-05-26, 20:16
Lakis Lakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 39
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

rennaisance resort har jag bott på, det är bra klass på stället, det var en del år sedan dock, men kändes som det var för långt till stranden, var lite yngre då så det kanske bara var jag som var lat och gå 2-300 meter
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-05-01, 09:37
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Nu har vi siktet inställt på en resa till Halkidiki i sommar efter vårens Lefkas tripp. Efter att ha läst igenom några trådar här på Kalimera så har jag fastnat för Hanioti, dessvärre så har jag problem med att hitta hotell där. När jag använder hotels.com så får jag ingen träff alls, däremot om jag söker på ett specificerat hotell som nämndes i en av trådarna så finns hotellet att boka i Hanioti .
Så jag mottager gärna både tips på specifika hotell, 2-3 stjärniga är vad vi är ute efter, och bra söktips på att hitta hotell.
Pefkochori är även av intresse.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-05-01, 09:53
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Jag svarar mig själv på söktips, booking.com verkar hitta många hotel i regionen
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-05-01, 10:18
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

En till fråga, enligt beskrivningarna här på Kalimera verkar det som om att det är Hanioti som har mest puls, men om man tittar på satelitbilder så ser Pefkochori betydligt större ut. Stämmer min uppfattning ovan? Vad vi egentligen vill ha är bra urval av restauranger och lite gator att strosa på på kvällen. Då kanske det inte spelar någon roll i valet av dessa två byar?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-05-01, 16:35
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Hej David.
Vi reste till Sarti förra året vilket jag varmt rekommenderar, se mitt inlägg http://www.kalimera.nu/forums/showth...445#post214445

Finns anslutning med buss från flygplatsen om ni inte vill ta hyrbil en vecka...

Göran
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-05-07, 08:20
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Tack, men det slutade med att jag bokade ett hotell på Sitonia/Neos Marmaras. Hotellet heter Meliton In. Bra pris tyckte jag för ett hotell precis ovanför stranden. Nu hoppas vi bara på att det är rent och välstädat
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-05-07, 10:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips på resmål i Halkidiki

Citat:
Ursprungligen postat av Stomatol Visa inlägg
Tack, men det slutade med att jag bokade ett hotell på Sitonia/Neos Marmaras. Hotellet heter Meliton In. Bra pris tyckte jag för ett hotell precis ovanför stranden. Nu hoppas vi bara på att det är rent och välstädat
Då blir ni nöjda tror jag bestämt. När vi var i Neos Marmaras i 1997 var det en mysig by. Hoppas det inte blivit förändrat till det sämre.

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT