Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-11-21, 15:35
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Elektriska fordon på Astypalea

Biljätten Volkswagen har fått i uppdrag av grekiska staten att "upprätta ett modernt och klimatneutralt mobilitetssystem" på Astypalea. Det här innebär att samtliga fossildrivna (enl. uppgift, c:a 1500 st) på ön ska ersättas med allt från elsparkcyklar från Seat till andra fordon från Volkswagen. Hur fördelningen kommer att se ut är beroende av vilka val innevånarna på Astypalea gör, säger Volkswagen. Det är biträdande utrikesministern Konstantinos Fragogiannis som har undertecknat avtalet med Volkswagen.

Det här läste jag i tidningen Dagens Industri från den 9/11 (jag sparar gamla tidningar som helglektyr). Det handlar om ett omfattande avtal där invånarna kommer att erbjudas mycket attraktiva priser på fordonen, stöd från den grekiska regeringen med inköpen, inbyten av befintliga fordon (de fossildrivna), skrotningspremier och laddningsplatser.

Som om det inte var nog med detta så kommer öns c:a 72.000 turister (framgår inte varifrån den siffran kommer) att erbjudas vad man kallar "delad mobilitet, lösa förflyttningsbehovet med elsparkcyklar, cyklar och bilar". Även lokala nyttotransportfordon såsom polis och räddningstjänst ska också elektrifieras.

Laddningsinfrastrukturen ska drivas av förnybar el från sol och vind (grattis, det finns det ju gott om där) och enligt uppgift ska de uppgå till 230 st. privata samt flera offentliga dito.

Jag har ingen länk till artikeln jag tar uppgifterna ifrån eftersom jag endast har papperstidningen.

Trevlig nyhet hur som helst, hoppas detta sprider sig och att andra bilmärken kan ta efter, inte bara Volkswagen.


/ Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-11-21, 15:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Elektriska fordon på Astypalea

Jag såg detta på nån grekisk site. Ska se om jag hittar den igen. Men kul att det händer grejer
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-11-22, 00:49
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Elektriska fordon på Astypalea

Här är en länk till Allt Om Elbil som också skriver om det.
https://alltomelbil.se/volkswagen-sk...hdKrAyWQEmILdU
/Thoper
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-11-23, 10:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Elektriska fordon på Astypalea

Det är spännande förstås. Jag undrar varför de valde just Astypalea där det knappast finns några väger. De flesta kör bara den mycket korta sträckan Pera Gilaos till Chora (max 2 minuter) och sedan vidare till Livadia (max 3 minuter).
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-11-23, 10:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Elektriska fordon på Astypalea

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är spännande förstås. Jag undrar varför de valde just Astypalea där det knappast finns några väger. De flesta kör bara den mycket korta sträckan Pera Gilaos till Chora (max 2 minuter) och sedan vidare till Livadia (max 3 minuter).
Batterierna håller väl inte längre...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-11-23, 15:48
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Elektriska fordon på Astypalea

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är spännande förstås. Jag undrar varför de valde just Astypalea där det knappast finns några väger. De flesta kör bara den mycket korta sträckan Pera Gilaos till Chora (max 2 minuter) och sedan vidare till Livadia (max 3 minuter).
Jag reagerade också på att dom hade valt Astypalea. Dom gånger vi har varit på ön fanns det 2 taxibilar. Vid ett besök var en av bilarna på reparation i Aten och det var inga problem.
Tidtabellen för bussen kunde man inte lita på, den ändrades var och varannan dag. Då var det bättre att sätta sig på en taverna vid (dåvarande) hamnen och invänta bussen.
Jag tyckte det var minimal trafik på ön.

Birgitta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-11-24, 09:34
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Elektriska fordon på Astypalea

Leste en artikkel om dette. Stiller meg noe undrende til ‘gavepakken’ fra et gigantfirma til en øy som Astypalea. Disse små ordene; vindkraft, solkraft, fremfor alt ordet GRATIS...’There is no such thing as free lunch’.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-11-24, 10:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Elektriska fordon på Astypalea

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Batterierna håller väl inte längre...
Så kanske det är.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT