Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-10-30, 13:50
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Höst-blomma


(Gardenian blomstrar efter att den fått regnvatten.)


Katastrof och chock-tillstånd .

Jag hade precis kört iväg den vita han-katten med sopborsten, och ångrat mig och tänkt att den kunde väl få äta sig mätt den också, som allting började att gunga, och sedan att ruskas omkring.

Det var lördag eftermiddag och alla vara hemma. Det hördes en del skrik och vi var alla ute ur huset utan att tänka. (Jordbävningen på 6,4 på västra Kreta. )

Vid en hotell-pool började vattnet att skvätta upp, och några reagerade med att springa iväg från poolen i panik. En svensk kvinna från Kalmar kom ut ur en affär med två mat-kassar och såg hur bilarna tvärstannade. Någon stod i duschen. Några satt och åt.


Ögonen öppnas.

Dottern , Maria, i lägenheten ovanpå, hade skrikit och var i chock-tillstånd. Hon kan skrika en del, men mest är det av lycka. I början kunde jag inte fatta var dom där skrikena kom ifrån . Ett tag lät dom dämpat, och jag såg framför mig ett barn som satt fast-bunden vid en stol i sitt rum och skrek hysterikt på hjälp,men det visade sig att barnen bara var med sin mamma i ett hus längre bort, så att lycko-skrikena lät mera avlägset. På kvällen var det tyst, och barnen lagda, tänkte jag.
I köket finns ett fönster mot ett hörn av trädgården där det är en stor hundbur, som är tom. Då jag reste blicken från köksbordet, står en flicka alldeles utanför fönstret, med uppspärrade ögon, och allvarlig blick, och stirrade rakt in, och länge:
Bus-fröet nummer Ett ! (Maria!)


Ögonöppning kan också vara när man ser eller inser något för första gången: Efter att i nästan två år bara hört ljudet av turtur-duvor, visar den sig för första gången. Det var vid fornstaden Elefterna , i år, öster om Rethymno. Ljudet låter verkligen "turr-turr", och hörs på landsbygden på högsommaren, t.ex. inne i en olivlund, men är mycket svårlokaliserat, och jag kunde inte förstå att det verkligen var en turtur-duva, förrän den visade sig tydligt och satte sig uppe i ett träd.

En annan gång ögonen öppnade sig var för den grekiska gästfriheten och acceptansen. Jag hade nämligen på ett större sjukhus i Herakleon bokstavligen fått ett öga öppnat, och efter att ha blivit utsläppt efter två nätter, kom jag till den gamla basaren med ett illrött öga och tre sorters ögondroppar, och satte mig på "Kalogero", där allting släppte, och inga ögon droppar behövdes, dom kom naturligt. Jag hade avböjt en lapp för ögat, och det såg säkert hemskt ut. Men jag firade verkligen och gick från ställe till ställe, och hade inga problem att komma in. Det slutade med levande kretensisk folkmusik , med en stor grupp, bl.a. lira och säckpipa, och det var alldeles fullt, och servitrisen kom med ett glas rött vin från huset. Det var en helkväll, och tror jag aldrig skulle kunna ha varit möjligt i Stockholm, med detta illröda öga.

En grekisk man som söker kontakt kommer och sätter sig framför och ställer några frågor och knackar otåligt i bordet.

När man ser en grekisk kvinna för första gången i ögonen är det som om någon står med ett stopp-ur och räknar tiondels sekunder. Det gäller att snabbt få ur sig ärendet, och understödja talet med gester och mimik. Det kan vara svårt men genom vanlig medmänsklig förståelse brukar det gå bra i fortsättningen , då har kvinnan förstått att jag inte är så bra på levande och känslosam gestik, och jag kan få leenden, och även lite mer...
  #2  
Gammal 2013-10-31, 08:43
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Kreta/ Norrköping
Inlägg: 105
Standard Sv: Höst-blomma

Tack Stefan, du skriver så bra! Tyvärr så sällan nu för tiden.
Dettis
  #3  
Gammal 2013-10-31, 11:16
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Höst-blomma

Vi har väntat på nya inlägg. Nu kom det. Tack från oss i öster.
/ Jannis
  #4  
Gammal 2013-10-31, 16:50
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Höst-blomma

Jag har från grekiska underrätelsetjänsten nåtts av kunskap om orsaken till Stefans fåordighet. Hans dator fungerar bara ibland.
Då kom jag på att vi beundrare samlar ihop till en ny dator eller en renovering av den har. Genialt, xenos!
Vem vill ha hålla i insamlamdet? Någon på Kreta_elx
  #5  
Gammal 2013-11-01, 05:47
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Höst-blomma

Mina ögon öppnas alltid när jag ser en blomma. (Även när jag ser på min man)
Birgitta (blomälskare).
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT