Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-10-15, 16:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Öppen brasa i Tzermiado på Lasithiplatån

Jag befinner mig sedan några dagar på en liten ö i vackra Bohuslän. Det blåser och vågorna går höga utanför fönstret, och jag bara älskar det! Ruggväder betyder att brasan är tänd, och att rödvinet är upphällt. Något som får mig att tänka på Grekland, närmare bestämt en kall kväll på Lasithiplatån på Kreta.

Så här skrev jag i dagboken om denna annorlunda kväll:

”Vi kom fram till Tzermiado på Lasithiplatån vid sextiden på kvällen, det var kallt, bara tio grader. Efter att vi gått en runda i den lilla byn återvände vi till pensionatet. Värdinnan bjöd in oss till tavernan som fanns i samma byggnad. Hon sa att det skulle bli fest på tavernan senare. Vi tog en varm dusch, klädde oss i jeans och fleecejacka och gick ner till tavernan.

Tre bord av femtio var upptagna. Fler turister än så var det inte i Tzermiado. Kylan var märkbar även fast vi befann oss inomhus. Men kylan försvann i ett nafs när värdinnan tände en brasa och gav oss varsitt glas "rosévin", som bestod av en mix av vitt och rött vin. Det här var första gången vi suttit framför en öppen brasa i Grekland, och vi gör gärna om det.”

Bilden är från Taverna Kourites i Tzermiado på Lasithiplatån.



Är det någon er som har suttit framför en brinnande brasa på en taverna i Grekland?

Här kan ni läsa om denna fantastiska dag, och kväll.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-10-15, 16:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Öppen brasa i Tzermiado på Lasithiplatån

Nej, inte framför tänd brasa iaf. Vi har flera ggr bott på ställen med fungerande öppen spis, men det är ju på sommaren, så då behöver vi ingen brasa.
Däremot kan jag hålla med om myskänslan framför brasan, när det är ruggväder ute. En skön filt och ett glas med lite starkt i. Inte mycket som slår det!

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT