Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-03, 20:07
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Samos Spirit

Efter ännu okänd anledning till exil i Perama, har idag Samos Spirit anlänt till Fourni.
Vi får se när hon sätts i trafik igen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-04, 07:52
Maeta Maeta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 51
Standard Sv: Samos Spirit

Åh, det var goda nyheter! Vet du vilken rutt hon går på?

Maeta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-04, 08:06
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Samos Spirit

Nej det vet jag inte ännu.
Men hon kan spåras här: http://www.marinetraffic.com/ais/se/...x?language=_EN
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-04, 09:32
Maeta Maeta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 51
Standard Sv: Samos Spirit

Tack för länken, den kände jag inte till. Här kan jag lätt bli sittande en timme...

Kommer till Samos om precis en vecka med morgonplanet från Athen. Planen var att stanna ett par dagar på Fourni för att varva ner innan vi beger oss söderut. Flyg tillbaka till Athen är bokat nästan 3 veckor senare från Kos.

Kommer till Fourni på söndag em om vi åker från Vathi. Känns dock inte som så lockande att ta sig tillbaka samma väg, buss över Samos till Pythagorio för att senare åka med Nissos Kalymnos mot Patmos/Lipsi.

Funderar nu på Agathonissi som start istället. Är i stort behov av ett par dagars absolut lugn med en god bok.

Maeta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-04, 13:52
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Sv: Samos Spirit

Hej

Vi landar på Samos måndagen den 19 juli och ska ta oss vidare till Ikaria...har ju hört att båten dit inte går på måndagar så vi har fixat boende en natt i Vathy...kommer vi att kunna ta oss dit på tisdagen...blir lite orolig när jag läser detta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-04, 14:53
Maeta Maeta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 51
Standard Sv: Samos Spirit

Men den 19:e ser det ut att vara Nissos Mykonos som går från Vathi via Fourni och Ikaria (Ag Kirykos) vidare mot Pireus. Du behöver nog inte vara orolig. Den linjen kan vi också åka med i riktning MOT Fourni, det är vägen IFRÅN som ställer till problem för oss då vi vill vidare söderut mot Dodekanserna.

Tidigare år har det funnits förbindelser från Pythagorio på södra sidan av Samos vidare söderut. Där är det nu Nissos Kalymnos (mindre färja) som trafikerar mot Dodekanserna och de har inte Fourni på sin rutt.

Ha en underbar semester på vackra dramatiska Ikaria och vinka till Fourni åt oss!

Maeta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-04, 15:06
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Sv: Samos Spirit

Tack så mycket för svaret

Det blir en båtresa på några timmar då om den ska till Fourni först..har jag fattat det rätt? Går den på morgonen eller eftermiddagen?? Vill ju till Ikaria så fort så möjligt Efter att ha varit på Ikaria i en vecka så ska vi vidare till Fourni där vi ska vara i 4 dagar för att avlsuta på Samos 5 dagar...men där går väl båtar i mellan eller??
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-04, 16:48
Maeta Maeta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 51
Standard Sv: Samos Spirit

Hej,
Jag använder alltid www.gtp.gr, nära avresan brukar det stämma för det mesta. Man får ta det med en liten nypa salt, vara lite flexibel och ha någon dags marginal till flyget hem...

Idag fick jag lära mig om denna länken...

http://www.marinetraffic.com/ais/

genom att kolla på aktuellt fartyg här kan man ytterligare säkerställa att det är i drift. (för tillfället...)

Ett par timmar på en båt har jag inget emot. Lite god matsäck med, en bok och det går ganska bra. Anlöper man en och annan hamn får man något att titta på också. Trevliga medpassagerare har vi mött då och då. Sonen blev inbjuden att spela schack med några greker, endast 8 år gammal, efter att nyfiket ha tittat på. Det blev väl lite tufft för honom men han var stolt!

Maeta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-04, 17:00
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Sv: Samos Spirit

Det går en båt från Vathi till Ikaria den 20 juli...men sen ska vi där ifrån till Fourni den 27 juli...o då hittade jag ingen båt som gick...vi ska ju flyga hem från Samos så det är ju inga problem men däremot har vi bokat boende i förväg vilket vi inte brukar göra...vi har ett par till med oss det är därför vi har bokat hemifrån med tanke på högsäsongen
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-04, 17:08
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Samos Spirit

Citat:
Ursprungligen postat av Ankri Visa inlägg
Det går en båt från Vathi till Ikaria den 20 juli...men sen ska vi där ifrån till Fourni den 27 juli...o då hittade jag ingen båt som gick...vi ska ju flyga hem från Samos så det är ju inga problem men däremot har vi bokat boende i förväg vilket vi inte brukar göra...vi har ett par till med oss det är därför vi har bokat hemifrån med tanke på högsäsongen
Det låter väldigt underligt att det inte skulle finnas daglig kommunikation mellan dessa öar i slutet på juli. Hur är det med den lilla båten som brukar gå mellan Ikaria och Fourni? Finns den kvar eller har den ersatts med Samos Spirit? Finns den med på GTP om den finns kvar? Det är några år sedan jag var på Fourni nu.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-04, 17:16
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Samos Spirit

Men, de små Kaikarna mellan Fourni och Ag Kirikos går var dag året runt.
De medför förnödenheter och fraktar folk som ska till sjukstugan på Ikaria.

Avresan från Fourni brukar vara runt åttatiden på morgonen.

Det är bara att fråga i Travel agency på Fourni resp Ag Kirikos.

Arne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-04, 17:53
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Sv: Samos Spirit

Tackvilken tur att Kalimera och Kalimera-anhängare finns...då kan jag pusta ut...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-09, 09:54
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Sv: Samos Spirit

Nu är vi hemkomna från en härlig öluff...som ajg skrev så hittade jag ingen båt som gick från Ikaria till Fourni den 27 juli och så var det...vi fick åka en dag tidigare och vi fick en natt extra på Fourni och denna lilla ö blev vi förälskade i....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT