Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2022-05-21, 16:06
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tycker jag också. Tack för titten, Maji!

/ Anne
Tack för att du vill titta Anne🙏

//maji
Svara med citat
  #82  
Gammal 2022-05-21, 16:15
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack snälla än en gång!

Blev lite förvånad av att se en elsparkcykel. Är de för uthyrning eller privata? Den där geten så galet god ut. Mums!

Jag ser ingen björn men väl en sphinx.

Ni bor verkligen helt fantastiskt!
Ja vi blev också förvånande över att se elsparkcyklar här Det finns vad vi förstår 2 stycken och det är 2 tonårskillar som har varsin Dom kommer alltid åkande ifrån Ano Meria och det är säkert praktiskt att ha här Dom är ju betydligt tystare än mopparna 😉

Ja man kan nog få stenen att se ut som både det ena och det andra

Ja vi bor jättefint och trivs så gott i ”vårt” lilla hus
Idag är det två veckor kvar tills vi lämnar det 🥲

//maji
Svara med citat
  #83  
Gammal 2022-05-21, 18:50
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Vilka fina bilder du tagit. Känner igen mycket av det jag ser och längtan blir inte mindre. Just nu känner jag att jag skulle kunna åka vart som helst bara jag får komma "hem" till vårt kära Grekland. Hoppas och tror på september. Men våren med all grönska och alla vackra blommor måste vara helt fantastiskt.
Kerstin
Svara med citat
  #84  
Gammal 2022-05-22, 22:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Så många fina bilder!

Ang. imam. Visste inte att det är en maträtt utan något helt annat. Men på bilden ser det ut att vara vegetariskt käk. Kan du berätta mera?

Ser ut att vara rejäl utebelysning på ert hus. Kan väl vara bra om man vill sitta ute och läsa om kvällarna.

Masse
Svara med citat
  #85  
Gammal 2022-05-23, 16:45
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Vilka fina bilder du tagit. Känner igen mycket av det jag ser och längtan blir inte mindre. Just nu känner jag att jag skulle kunna åka vart som helst bara jag får komma "hem" till vårt kära Grekland. Hoppas och tror på september. Men våren med all grönska och alla vackra blommor måste vara helt fantastiskt.
Kerstin
Tack Kerstin!
Ja det finns så många ställen i Grekland som man vill besöka Hoppas att du kan komma iväg i september

//maji
Svara med citat
  #86  
Gammal 2022-05-23, 17:22
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Så många fina bilder!

Ang. imam. Visste inte att det är en maträtt utan något helt annat. Men på bilden ser det ut att vara vegetariskt käk. Kan du berätta mera?

Ser ut att vara rejäl utebelysning på ert hus. Kan väl vara bra om man vill sitta ute och läsa om kvällarna.

Masse
Roligt att du tyckte om bilderna Masse

Om jag inte helt missminner mig så kommer rätten Imam ursprungligen från Turkiet och det kan ju förklara namnet kanske 🤔
Det är en vegetarisk rätt som säkert kan göras på många sätt Just den jag åt är inte gjord i ugnen som jag annars vet är vanligt
Här har man först mjukstekt gul lök och grön paprika Tillsatt tomater och vitlök och låtit det småputtra Under tiden halverat en aubergine och låtit den bli helt mjuk i en panna med mycket olivolja När den blivit mjuk gröper man ur innehållet och blandar det med tomatröran och kryddar med mynta Sedan fyller man den i den nu ganska platta auberginen med röran (Här kan man efter det sätta in allt i ugnen en stund) Sedan serveras den som här med fetaost men det kan också vara annan ost eller pinjenötter
Gott som tusan är det!

Angående vår belysning så har vi nu insett att vi kan inte ha lampan över dörren tänd när vi lämnar huset utan låter bara en lampa lysa Eftersom det är helmörkt runtomkring så samlas det massor av diverse flygfän runt belysningen Att sitta ute och läsa där på kvällen är inte att tänka på
Vi matar Frida vår lilla huskatt och stänger dörren för kvällen när vi väl kommer hem

//maji
Svara med citat
  #87  
Gammal 2022-05-24, 05:23
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Iman bayildi, så brukar den ju heta. Om jag minns rätt lyder historien ungefär som så att en iman blev bjuden på denna rätt och den var så god att han svimmade. En av mina favoriträtter i Grekland!

/ Anne
Svara med citat
  #88  
Gammal 2022-05-31, 10:22
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Tack Anne för din historia om Imam👍
En av mina favoriter också

//maji
Svara med citat
  #89  
Gammal 2022-05-31, 10:40
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Ja nu börjar vår långa vistelse här på Folegandros lida mot sitt slut På lördag tar vi båten till Santorini där vi skall möta upp en väninna och på söndag åker vi vidare till Amorgos
Vädret är nu på en ganska behaglig temperatur runt 25 gr Förra veckan hade vi några dagar med temperaturer på över 30 gr i skuggan och ingen vind Det var hemskt! Grekerna själva tyckte det också
I lördags var det stort bröllop i Chora och det festades till långt in på småtimmarna Det var ca 150 inbjudna gäster och man hade abonnerat en av restaurangerna och dukat upp på ett av de små torgen Så mysigt!
Senare på kvällen var alla välkomna att delta i festligheterna och vi blev bjudna på vin och glass och att delta i dansen Allt ifrån traditionella grekiska danser till rena 70-talsdiskot Jättekul!!
Idag ska vi om en stund till Ano Meria och köpa honung av vår vän Yiannis som har egna bin och nu fått honungen ”burkad”
Jag ska försöka få in lite bilder i album så småningom

//maji
Svara med citat
  #90  
Gammal 2022-05-31, 13:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Låter som härligt väder för mig! Åtminstone upp till 30.

Vilket häftigt bröllop! Det verkar som att man behöver vara rejält stadd i kassa om man har döttrar i Grekland som ska giftas bort.

Önskar er en fin avslutning på Folegandros och trevlig fortsättning på Amorgos. Hänger gärna med er dit också om jag får.

Masse
Svara med citat
  #91  
Gammal 2022-05-31, 14:58
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Välkomna till Amorgos!

Birgitta.
Svara med citat
  #92  
Gammal 2022-06-01, 11:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Senare på kvällen var alla välkomna att delta i festligheterna och vi blev bjudna på vin och glass och att delta i dansen Allt ifrån traditionella grekiska danser till rena 70-talsdiskot Jättekul!!
Det låter helt fantastiskt! Grekiska bröllop är verkligen något utöver det vanliga.

Men tänk så fort tiden går, redan på väg igen.

Ha det gott på Amorgos. Hoppas du får tid att skriva därifrån också.
Svara med citat
  #93  
Gammal 2022-06-02, 08:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Så härligt att bli inbjuden till bröllopsfestligheterna.

Faktum är att vi varit med om detta med. Vi anlände sent en kväll till Kalymnos stad. Trötta checkade in på vårt boende och gick ut för att få oss en bit mat. Som vanligt spanade man efter upplysta ställen där "grekerna äter själva". Vi såg ett sådant etablissemang, där det var fullt med folk som dansade, men dessvärre såg det ut att vara fullt.

Vi såg säkert villrådiga där vi stod, när en man kommer fram och nästan föser oss in och en annan trollar fram ett bord och två stolar. Där fick vi sen slå oss ner och det ställdes fram vin o grejer, fast vi inte hade beställt något. Sen såg vi brudparet och började sen inse att vi blivit inbjudna till festen. Vi fick smaka grillat lamm och andra godsaker och fick även trå i dansen, som fortsatte in på småtimmarna . En enormt trevlig upplevelse

/Netwolf
Svara med citat
  #94  
Gammal 2022-06-03, 05:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Tack Maji! Det har varit så trevligt att få ta del av er tid på Folegandros. Och att ni nu skall vidare till Amorgos låter ju inte alls dumt!

/ Anne
Svara med citat
  #95  
Gammal 2022-06-03, 14:41
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Låter som härligt väder för mig! Åtminstone upp till 30.

Vilket häftigt bröllop! Det verkar som att man behöver vara rejält stadd i kassa om man har döttrar i Grekland som ska giftas bort.

Önskar er en fin avslutning på Folegandros och trevlig fortsättning på Amorgos. Hänger gärna med er dit också om jag får.

Masse
Masseväder är inget för mig😅
Ja det var jättetrevligt och igår fick vi besked om att det imorgon är bröllop här igen
Du får gärna hänga med till Amorgos

//maji
Svara med citat
  #96  
Gammal 2022-06-03, 14:43
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Välkomna till Amorgos!

Birgitta.
Tack Birgitta! Hör av mig när vi har anlänt

//maji
Svara med citat
  #97  
Gammal 2022-06-03, 14:50
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det låter helt fantastiskt! Grekiska bröllop är verkligen något utöver det vanliga.

Men tänk så fort tiden går, redan på väg igen.

Ha det gott på Amorgos. Hoppas du får tid att skriva därifrån också.
Ja vi har varit här i 6 härliga veckor Lite vemodigt att lämna men hoppas komma hit nästa år igen
Amorgos skall bli roligt att komma till igen det var ett tag sedan
Nu kan vi bara stanna 5 dagar för vi har en hemresa bokad med Apollo från Santorini 11/6 Men trevligt ändå såklart
Några rader och bilder ska jag nog kunna få till från Amorgos också

//maji
Svara med citat
  #98  
Gammal 2022-06-03, 14:55
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Så härligt att bli inbjuden till bröllopsfestligheterna.

Faktum är att vi varit med om detta med. Vi anlände sent en kväll till Kalymnos stad. Trötta checkade in på vårt boende och gick ut för att få oss en bit mat. Som vanligt spanade man efter upplysta ställen där "grekerna äter själva". Vi såg ett sådant etablissemang, där det var fullt med folk som dansade, men dessvärre såg det ut att vara fullt.

Vi såg säkert villrådiga där vi stod, när en man kommer fram och nästan föser oss in och en annan trollar fram ett bord och två stolar. Där fick vi sen slå oss ner och det ställdes fram vin o grejer, fast vi inte hade beställt något. Sen såg vi brudparet och började sen inse att vi blivit inbjudna till festen. Vi fick smaka grillat lamm och andra godsaker och fick även trå i dansen, som fortsatte in på småtimmarna . En enormt trevlig upplevelse

/Netwolf
Ja det är just sådana händelser som är så underbara!! Man bär dom med sig resten av livet Grekerna det vet ju vi alla är oerhört gästvänliga

//maji
Svara med citat
  #99  
Gammal 2022-06-03, 14:57
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tack Maji! Det har varit så trevligt att få ta del av er tid på Folegandros. Och att ni nu skall vidare till Amorgos låter ju inte alls dumt!

/ Anne
Nej det är en bonusvecka vi får och det känns härligt

// maji
Svara med citat
  #100  
Gammal 2022-06-03, 15:01
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Nu svarade jag dig Anne lite underligt
Jag är glad att du har gillat att läsa och titta på mina bilder
Och bonusveckan på Amorgos känns jättebra

//maji
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT