Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-09-19, 13:05
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Plötsligt blev allt svart …

Det var igår kväll, på torget i Livadia, där vi satt i sällskap med en flaska retsina det plötsligt hände. Mindre jordskalv och kortare strömavbrott är vanligt här på Tilos, vilket gjort att vi införskaffat oss en mindre ficklampa (ryms i min kvällsväska tillsammans med mobilen glasögonen och munskyddet). Den här kvällen låg den inte i väskan. Snart lyste solcellslampor upp närliggande lekplats och inne i kaféet lyste batteridrivna lampor svagt, medan torget låg i mörker. Georgos som serverade hade inga problem där han gick mellan torget och kaféet på andra sidan gatan; balanserade den svängande brickan på vilken ouzo- och vattenglas samsades med en flaska retsina, en skål med chips samt (alltid) en flaska handsprit - fram till vårt bord.

Några minuter senare dyker det upp små lyktor på borden.

Blir plötsligt påmind om den kvällen för ett antal år sedan då hela Livadia låg i kompakt mörker. Det som hände glömmer jag aldrig och är svårt att förklara; från balkongen sågs stjärnorna plötsligt så nära och låg som ett gnistrande täcke ovanför hustaken. Vackert och magiskt på samma gång.

Strömmen kom inte tillbaka så mobilen fick leda oss från torget och hem - under natten visade ficklampan vägen. Vid några tillfällen flämtande ljuset till för att sen med en suck försvinna. Först i morse (10.00 ) återkom strömmen och min man kunde få sitt morgonkaffe.

Klockan är nu 13.40. Jag har kopierat texten och ska bara gå in på kalimera - Inte tillgängligt. Trycker på lampknappen och upptäcker att strömmen gått igen …
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-09-19, 13:42
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Plötsligt blev allt svart …

När jag var på Tilos för några år sedan var det också strömavbrott (tur man alltid har en pannlampa med). Hade precis hunnit koka upp vatten och fixa lite snabbkaffe när all el dog denna tidiga morgon. Skulle med på en båttripp runt Tilos. Besättningen fick "slanga bensin" till motorn på båten och lite försenade puttrade båten iväg...

Visst är det väl så att Tilos numera har ett eget elkraftverk?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-09-19, 15:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Plötsligt blev allt svart …

Tur dom inte hade elbilarna på laddning...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-09-19, 15:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Plötsligt blev allt svart …

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Klockan är nu 13.40. Jag har kopierat texten och ska bara gå in på kalimera - Inte tillgängligt. Trycker på lampknappen och upptäcker att strömmen gått igen …
Ojdå! Har också varit med om att strömmen gått på hela ön och det var ju helt fantastiskt!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-09-19, 15:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Plötsligt blev allt svart …

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Visst är det väl så att Tilos numera har ett eget elkraftverk?
Det sägs ju det, men jag vet inte om det är igång.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-09-19, 15:36
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Plötsligt blev allt svart …

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det sägs ju det, men jag vet inte om det är igång.
Det kanske är som på Iraklia, som fick EU-stöd för att bygga en saltvattenrenare inne i bukten. Den används inte då en pryl har gått sönder!

Birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-09-20, 10:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Plötsligt blev allt svart …

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Det kanske är som på Iraklia, som fick EU-stöd för att bygga en saltvattenrenare inne i bukten. Den används inte då en pryl har gått sönder!
Det finns ett stort vindkraftverk vid Plaka beach, och det verkar vara igång.

Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT