Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Asien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-12-11, 12:33
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Att ta sig till Koh lipe

Hur ska man enklast ta sig till Koh Lipe? flyg till hat yai och sen ut med båt eller åka båt från Pak Bara?? Ngn som vet ca tider eller antal avgångar per dag och hur lång tid båtresan tar? Gärna ca priser om ngn minns eller vet? Kanske ngn rentav vet ngt bra ställe att bo på Koh Lipe, samt tipsa om matstället man BARA MÅSTE äta på??
Hoppas på tips!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-12-11, 17:22
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Att ta sig till Koh lipe

Vi har åkt till Lipe både med slowboat från Lanta och med speedboat från Pak Barra. Då har vi flugit ner till Hat Yai från Bangkok. Det tar tid att ta sig dit hur man än åker men vi föredrar det sistnämna alternativet. Bkk - Hat Yai tar en timme, taxi till Pak Barra c :a 1,5 timmar och speedboat lika lång tid till. Kolla på kohlipeisland.com så finns där båttider. Du kan även åka till Lipe från Langkawi men nackdelen är då att du får endast 15 dagars visum eftersom du anländer till Thailand med båt. Vi har bott de flesta gångerna på Varin Beach Resort som ligger på Ao Pattaya där stranden är som finast. Matställen vill jag inte rekommendera, det ändrar sig hela tiden och vi har inte varit på Lipe sedan 2012. Mysigast är att äta nere på stranden, de gör fantastiska arrangemang med sandljuslyktor m m. Det byggs överallt och det finns mycket boende i alla prisklasser.

Celbe (inte så långt därifrån men vi ska inte dit denna gång heller)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-12-11, 19:49
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Att ta sig till Koh lipe

Tusen tack celbe, återigen bra tips från dig! Nyttig info! Mer tips någon annan?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-12-11, 21:55
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Att ta sig till Koh lipe

Måste höra, du skrev 1.5 timme med taxi från hat yai till pak bara. Jag läser på fler ställen det tar 3 timmar. Däremot 1.5 timme från Trang, kan det vara en lösning att vara i Bangkok o tar 18.35 flyget till hat yai o sen taxi o bo ii pak bara o ta båten till lipe kl 11?? Kan man ta båten från lipe sen Mot norrare delar? Typ krabi hållet? Eller är det för långt!?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-12-12, 09:34
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Att ta sig till Koh lipe

En fråga till,- även om pattaya beach är bäst- vilken är näst bäst att bo på - om man inte väljer pattaya beach- antar att det inte är så långt att gå mellan
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-12-12, 13:20
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Att ta sig till Koh lipe

Det tar max två timmar med taxi från flygplatsen till Pak Barra, beroende på trafik och hastighet. Fördelen är att man åker iväg direkt istället för att vänta, som du måste göra med minibuss. Pak Barra är i stort sett bara en liten, liten by med en pier och boende kryllar det inte av precis och det är dessutom ganska påvert. Jag skulle personligen inte välja att komma dit sent på.kvällen, hellre då en övernattning i Hat Yai. Från Trang har vi.aldrig åkt, jagar inte säker på att man kan åka direkt till Lipe därifrån. Där måste du också åka ut till en pier.

Från Lipe åker man norrut med slowboat eller speedboat till Lanta via öarna Bulone, Mook och Ngai. Tar c :a 3,5 timmar med speedboat. Kan skumpa rejält första timmen före Bulone. Från Lanta går det färjor till Phi Phi, Phuket, Ao Nang och Krabi stad. Obs att Krabi både är en provins och en stad. Från Lanta tar det c:a två timmar med slowboat till Ao Nang. Vi har åkt ända från Lipe upp till Khao Lak en gång, det tog precis en hel dag inkl båtbyte på.Lanta och taxi Phuket hamn till Nang Thong Beach.

Vilken strand som är bäst att bo på på Lipe är en smaksak men vill.man ha lite liv och rörelse samt nära till restauranger är Ao Pattaya bäst.

Celbe
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-12-12, 14:01
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Att ta sig till Koh lipe


tusen tack Celbe, för dina svar!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-12-12, 16:46
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Att ta sig till Koh lipe

Vi var och köpte båtbiljetter till Koh Jum nu ikväll och jag förhörde mig om ev förbindelse mellan Had Yao Pier (Trang) och Koh Lipe och Tigerline har tydligen en förbindelse varje dag kl 12. Om det är med sanningen överensstämmande återstår att se men om du googlar runt lite bör det finnas info på nätet.

Celbe (hur klarade man sig utan wifi)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-12-13, 15:19
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Att ta sig till Koh lipe

aha, du är i thailand nu?? är det den som går kl 12 som först är buss o sen båt o ute på koh lipe ca 15.30 ?? i så fall har jag läst om den.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-12-16, 14:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Att ta sig till Koh lipe

Celbe - du är alltså i Thailand nu? Åh!


I somras beslöt jag mig för att avstå Thailand i vinter, jag ville ha mer tid att lägga i Grekland. Det kändes som ett bra beslut DÅ. Men inte nu längre ...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-12-17, 12:42
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Att ta sig till Koh lipe

Visst är vi i Thailand ! Här laddar vi batterierna inför en ny arbetssäsong. Sittter just nu på trappan till vår bungalow på Koh Jum och njuter av ännu en varm och skön kväll. Igår vid den här tiden vräkte regnet ner i en timme, sedan upphörde det lika plötsligt som det började. Naturens ljud efter det var fantastiska och bäst av allt är paddsymfonin, som jag kallar det för. Sämst är dock de envisa myggen...

Detta är dessutom ett mycket bra ställe att börja spåna på nästa års båtluff .

Celbe
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-12-18, 04:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Att ta sig till Koh lipe

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Celbe - du är alltså i Thailand nu? Åh!


I somras beslöt jag mig för att avstå Thailand i vinter, jag ville ha mer tid att lägga i Grekland. Det kändes som ett bra beslut DÅ. Men inte nu längre ...
Oh jag lider med dig. Tackar min lyckliga stjärna för att jag bokade så tidigt. Hade jag väntat tror jag inte att det blivit av alls så mycket som jag borde göra på jobbet då. Nu är jag i Skellefteå och inte ens här är det riktig vinter med snö . Så mörkt. Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-12-18, 13:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Att ta sig till Koh lipe

Ja, att det skulle bli såhär mörkt hade man väl inte riktigt förutsett ...

Jag var så Greklandskär i somras att det kändes så rätt att lägga alla semesterveckorna där nästa år. Dessutom var ju mitt favoritboende på Lanta sålt och det nya av samma ägare är långt över min budget. Så då kändes det vettigt. Men sedan kom november ...

Hoppas du får det lika skönt som vanligt, Eva! Du får gå till Lazy days och pröva maten, på de bilder man sett har det ju sett väldigt läckert ut.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-12-18, 20:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Att ta sig till Koh lipe

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, att det skulle bli såhär mörkt hade man väl inte riktigt förutsett ...

Jag var så Greklandskär i somras att det kändes så rätt att lägga alla semesterveckorna där nästa år. Dessutom var ju mitt favoritboende på Lanta sålt och det nya av samma ägare är långt över min budget. Så då kändes det vettigt. Men sedan kom november ...

Hoppas du får det lika skönt som vanligt, Eva! Du får gå till Lazy days och pröva maten, på de bilder man sett har det ju sett väldigt läckert ut.
Det kommer att bli toppen och den här gången hoppas jag sjukdomarna håller sig borta. Funderar på att fira min födelsedag på Lazy Days är bara maten hälften så bra som bilderna blir jag nöjd. Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-02-13, 11:33
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Att ta sig till Koh lipe

Tusen tack för all hjälp och råd innan resan! Det blev en 6 veckor lång tripp. Tyvärr på bali smutsiga strand kuta. Vi hann med 3 nätter på gillis trawangan. Koh lipe bodde vi 5 nätter på- nästa gång stannar vi längre! Det blev en perfekt 50 årsdag där för gubben. Improviserad dag från morgon till kväll!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT