Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-10, 17:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Moppar

Tänk att jag skulle bli moppefrälst! Cyklat har jag ju gjort i alla dar, körkort tog jag 1960. I Jämtland var det häst och vagn hela barndomen. Svågern hade en lättviktare, syskonbarn och söner har gillat motorcyklar. Faktiskt hade vi en liten Ciao i början på 80-talet, men den körde jag aldrig.

Nu är jag lycklig Piaggiotant. Du skulle se mig komma fräsande , skinnjacka, grova skor, hjälm, man är väl svenskt ordentlig.

Här på vår bergiga ö är moppen det vettigaste fortkomstmedel man kan ha. För backigt för cykel, för trångt för bil. Med moppen tar jag mig fram överallt, parkerar utan problem. Den rymmer matinköpen under sadeln och vattendunken mellan mina fötter.

Den är trimmad, ska du tro, EU-moppe med råge. Nu finns det inte så många raksträckor precis, men på dom som finns brassar vi på i 60-70 knyck. Liten miss och vi försvinner utöver bergsbranten...Nåja, nåja. Personligen tantkör jag. Så brått har jag ju inte.

Du skulle se sortimentet av moppar som fortfarande rullar! Rätt många är hemsmidda och uråldriga. Packlåda därbak. Korg där fram. Lyse? varför då? Bromslyse? Nämen du ser väl att han saktar in. Blinkers? Dumheter. Hjälm? Skulle inte tro det.

Turisterna hyr lite modernare varianter och igenkänns på att dom har hjälm och att passageraren klamrar sig fast vid föraren, ryggsäckarna är ju självklara. Dom håller sig till europeiska trafikregler, kommer fint och försiktigt runt hörnen...betraktas med viss förundran av lokalbefolkningen.

Det är märkligt att det inte sker fler olyckor än det gör, för vissa unga tokskallar gör vad dom kan för att ställa till det. Kör på bakhjulet. Kör i snabba konvojer. Kör om på höger sida. Kör om där det inte går- egentligen. Svänger av vägen utan tecken. Åker tre på samma moppe. Åker i bredd. Åker in och ut mellan bilarna. Kör i kortbrallor och badtofflor, aldrig hjälm.

När dom blir äldre gör dom samma grejer med bamsemotorcyklar.

Sen har vi varianten nyttomoppar. Det finns massor av trehjulingar som fraktar allt tänkbart. En knippa armeringshjärn som släpar i asfalten. Vattendunkar. Kartonger. Madrasser. Masonitskivor. Turistbagage.

I de smala gränderna är dom oumbärliga. Behöver man ha något hemkört är det bara att kontakta nån av fraktarna, dom står parkerade vid rådhuset.

Till nyttomopparna får vi väl även räkna gubbe-med-gumma-varianten. Hon sitter bakpå som i damsadel. Inte sällan finns ett eller flera barnbarn inklämda också, förutom inköpen och hunden.

Det är inte alls ovanligt med kvinnor på moppe.- Vi har raffiga damen i högklackat och lilla väskan käckt över axeln. Vi har dom fnittrande tjejerna med bar midja, vanligen tre på samma hoj. Sen har vi tanterna, dit jag hör, vi som kör som man ska och inget fjant.

Polisen står ibland och försöker tillämpa trafikreglementet. Böteslappar skrivs ut på löpande band. Men det är punktinsatser och hjälper inte ett dugg. Det finns en (oskriven) särbestämmelse om att nedom en viss korsning behöver man inte ha hjälm, norr därom blir det böter.

Kanske polisen skulle göra mer nytta om dom kollade ljudnivåerna i stället.
Snart ska vi ha fordonsbesiktning här, det har vi inte nu. Då lär åtskilliga bilar och moppar komma ur bruk. Vi får väl hoppas att dom inte blir stående hur som helst då, vi behöver inte mer skrot i buskagen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-10, 18:39
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Re: Moppar

Mycket målande beskrivmimg. En sådan där trehjuling skulle vara bra för mig och balansen. En sak har jag märkt under åren, det är att grekerna är mycket rädda om armbågen här nere eller hur. Det är ju där hjälmen sitter för det mesta. Nu har de faktiskt blivit hårdare på hjälm här och framför allt inne i Xania. Det kostar 1500SEK att köra utan hjälm. En väninnas son åkte dit i förra veckan. Det var inga muntra tongångar där inte. Jag har alltid haft hjälm till alla mina motorcyklar. Den sista jag hade inköpt ny 1982 hade 105hk. det skall mycket till för att tygla den. Men jag har aldrig haft någon olycka eller ställt till det. Det har varit nära några gånger men, men. Det första man måste lära sig om Mc är att bromsa, gasa är ingen konst. Mottot brukar vara håll wiren sträckt.

Uffe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-10, 19:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Moppar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
. Åker tre på samma moppe..

TRE?? När vi var på Kalymnos sommaren -96 och satt i Pothia på en taverna precis där hamnpromenaden svänger så kom en hel familj åkande på samma moppe/vespa..Längst fram på styret en liten knatte, framför pappa på sadeln en lite äldre knatte,sen mamma bak med en baby på ena armen och en paraplyvagn fasthakad över andra armen...

DET är nog det värsta vi sett i den vägen!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-10, 20:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Moppar

Jag önskar ofta att jag kunde teckna. Det finns så festliga syner här. T.ex en pytteliten gubbe som uppenbarligen lånar sonens maxistora MC, bred som en ardennerhäst. Jag fattar inte hur han tar sig upp på den. Sen alla dessa andra kombinationer: Portföljsnubbe i kostym på världens rishög, överviktig tonåring på minihoj, liten(holländsk) tant med något som liknar beach buggy utan plåthölje. Och ingen är förvånad, här gäller normen gör som du vill. Väldigt osvenskt...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-10, 20:43
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Moppar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...Portföljsnubbe i kostym på världens rishög, överviktig tonåring på minihoj, liten(holländsk) tant med något som liknar beach buggy utan plåthölje. Och ingen är förvånad, här gäller normen gör som du vill. Väldigt osvenskt...
Det är fantastiskt Monica. Jag får minnesbilder av kvinnor med papiljotter i håret (en iförd pyjamasbyxor!) på vespor, och min förre hyresvärd med en uppbunden höna, en bunt majskolvar, en STOR flaska raki och ägg i en cykelkorg och favorithunden Mike mellan knäna på sin fina scooter och hans son med enormt vacker flickvän på den gamla skruttiga moppe han kör. Vad mycket man får se om man bara stannar till och tittar. Jag längtar hem nu

Kickie
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-10, 21:36
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Moppar

Du är en modig kvinna Monica,som vågar köra moppe på Kalymnos .Dessa små och slingriga vägarna.
När jag hör första moppen på våren här hemma så tänker jag på Kalymnos direkt
När vi bodde på Myrsina för länge sedan,så var det ett fasligt liv från mopparna sådär tidigt på morgontimmarna när discon stängde och killarna skulle hemåt. Som du vet så ligger ju Myrsina mitt i backen och dom fick gasa på ordentligt för att komma upp
Tycker att det har lugnat ner sig en del dom sista gångerna vi har varit där

Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-10, 22:53
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Moppar

Den här vackert dekorerade nyttomoppen finns på Telendos, en rätt grekisk fordonskombination, eller?




//PO
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-11, 12:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Moppar

Riitta, det är inte fråga så mycket om mod som om beslutsamhet...Jag måste ju fram! Som Uffe säger är det ingen konst att köra fort. Innan jag vågade mig ner i stan tränade jag här i Vlychadia, svängde och bromsade, körde sakta,accelerade tvärt, precis som man måste klara i trafik. Men jag var så less på att vänta på bussen eller bli skjutsad av min man, eller lifta. Moppen är toppen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT