Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-09, 10:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Våra bockar och våra getter

...och våra fyrfota fän

Nu vet jag att det finns flera slags getter på vår ö. En granne har stor "maltesiska" mjölkgetter, som skiljer sig markant från de halvvilda raggiga getterna som skuttar omkring på bergssidor och vägar.

Getterna, om de nu är från Malta eller annat håll, är tunna i raggen, släta och ganska eleganta, bruna eller beige med stora svängda horn och jättejuver. De hålls inhägnade. Mjölken kokas och dricks-inte alls dumt- och man framställer ost och smör. Smöret jag får av grannen ibland är vitt och löst, jag brukar salta det och bre på frukostmackan. Allt mitt överblivna bröd går till getterna, liksom kålblad och sånt.

Bergsgetterna kan se ut lite hur som helst, spräckliga, långraggiga,med små eller stora horn. De betar i flockar , stödfodras dessutom och hålles främst för köttproduktion. Nästan alla har bjällror och EU-örhängen, och klockklangen hörs överallt, var man än befinner sig. På vårkanten minskar antalet påfallande när årskillingarna slaktas till påskbordet.

Man kan tycka vad man vill om den hanteringen, men getterna är en del av medelhavskulturen. De har hållits halvtama i tusentals år. Det skulle säkert vara mycket grönare på bergen om inte alla plantor blev uppätna så fort de visar sig. Typiskt nog måste en växt vara giftig eller jättetaggig för att klara sig, som oleander och fikonkaktus.

Alla vettiga männniskor har stängsel runt sina hus, getterna älskar trädgårdsväxter.

Det är en festlig syn att se de pyttesmå killingarna störta fram i blixtsnabba fyrfotahopp. Ingen stig är för brant. Ingen matsäck är tillräckligt väl emballerad! Bananer är en klar favorit, men ostmackor går också bra. En parkerad bil är ett prima hjälpmedel att nå upp till trädgrenarna.

De väjer undan från vägbanan i sista stund där jag kommer med min moppe. Vissa vägar som mot Vathy och Skalia borde utfärda getvarning för turisterna.

Raggen användes förr till grova vävda mattor. Jag har videofilmat den som kan vara den siste skicklige vävaren. En tålmodig man. Först spinner han raggen i en ålderdomlig maskin, helt i trä, så sätter han upp väven i en grov vertikal ram och slutligen väver han den centimetertjocka mattan. Varpen syns mer än inslagen. Färgerna är naturligt grått, svart och vitt med någon röd rand, han färgar själv en del av raggen.

Här finns också stora fårflockar. De hålls mest för köttproduktion men även yoghurtframställning. Ullen klipps i maj, och brännes! Det finns ingen som har lust att ta hand om den! Jag måste lära mig spinna! Genast! Ylle kommer att bli en lyxartikel när som helst, för det är den sista generationen fåraherdar vi ser idag. Jag har hört att samma sak gäller i Australien, ingen vill bli fårklippare.

Herden Petros som ibland kommer ner från berget för en kopp kaffe och lite prat säger att ingen av hans söner kommer att ta över.

Påskalammet kommer att bli en jättedyr delikatess, ullsockarna ett minne blott och getraggsmattan hamnar på museum.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-09, 10:21
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Våra bockar och våra getter

Du får mig och förlytta mig till Emborios i tanken En tidig morgon,solen går upp och man hör getternas små bjällror runtomkring Och tuppen gal också förstås

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-09, 10:33
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Våra bockar och våra getter

Så sorgligt det låter att ingen vill ta över och föra traditioner vidare, vare sig det gäller vallandet eller vävandet Tyvärr är det detsamma vart än man kommer nu. Inte är det många svenskar som minns hur man kärnar smöret själv, hur man mjölkar en ko för hand eller hur man spinner ull.

I Vamos på Kreta har man under många år restaurerat en traditionell by där man bl a håller dyra, välbesökta kurser i vävning, osttillverkning och allt möjligt som hör kretensiska traditioner till. Jag har sagt att jag vid tillfälle ska gå alla de kurser som intresserar mig. Jag VILL veta hur man tillverkar fetaost hemma, hur man väver mattor i getull och hur man lagar husmanskost och bakar bröd i vedugn!

Kanske du får starta kurser för turister som vill ha en alternativ semester Monica. För traditioner och hembygdens bevarande.

Kickie
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-09, 11:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Våra bockar och våra getter

Jag har inga som helst synpunkter på gethanteringen - så länge de slipper halta omkring med hopbundna ben
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT