Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-08, 17:36
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 444
Standard "Vägen" till Olymbos

Är det någon som vet i vilket skick vägen till Olymbos nu är? Tidigare har det varit med en viss kamakasi känsla som man har givit sig ut på den. Den skulle ha varit asvalterad för några år sedan, men tiden den går och gruset består.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-12, 11:12
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Så vitt jag vet jobbar de på med den för närvarande och den lär ska vara avstängd vissa dagar, så om det stämmer lönar det sig att kolla i förväg om den är öppen den dag man tänkt åka. Iofs kommer man säkert förbi ändå Såg att någon laddat upp en ganska lång "film" på youtube som visar vägen till Olympos

Vi hade tänkt åka dit i sommar, men får nu se hur det blir med saken
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-16, 09:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Fick det här svaret från en som bor på ön:
The road to Olympos is not finished yet, as a matter of fact nobody knows how long it will take to finish.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-16, 09:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

I ett inlägg 070129 i ett annat forumet står att vägen kommer att bli färdig men att det är oklart vem som ska betala fortsättningen av projektet.

En försiktig (?) tolkning är att det lär dröja innan den blir klar...

Senast redigerad av Kalimera den 2007-04-16 klockan 15:16. Anledning: Otillåten länkhänvisning
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-18, 15:59
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Vi har de tre (3) senaste åren vi varit på K:thos kört upp till Olymbos utan några som helst problem. Det går ju inte att "bränna" på i 280, men det är väl inte med den inställningen som man åker iväg på bergsvägar heller Ta ni och åk med bil/moppe eller vad mi nu har tänkt er och njut av den underbara naturupplevelsen som ni blir bjudna på!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-18, 18:22
Dan Ss avatar
Dan S Dan S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping/Borensberg
Inlägg: 87
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Hej.
"Utan några som helst problem", ha, ha. Men vi skall väl inte låta som om det är en fin asfaltväg i Skåne? Demn är rätt rå och kan vara riktigt dålig. Det faktum att de nu jobbar på den är inte bara till dess fördel. Det kan göra saken värre. Jag tycker man behöver Jeep. Åker man med en hyrd vanlig bil gäller inte försäkringen och m ngt händer står man där med hela betalningen. Jag skulle passa mig för det... för även om Karpathosborna är mkt hyggliga (säger jag efter 8 år där, och senast i påskas) så gäller att 'business is business'...
Men sedan när man gjort sig besväret och kommer till Olympos då är det värt allt besvär. En fantastisk upplevelse. Tag även vägen vidare till Avlona och gå därifrån längs den gamla romerska vägen över berget till Vrokunda! En gammal övergiven romersk och bysantinsk by. Medtag bra skor och mycket vatten. Äventyret väntar er!!
Odyssevs
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-18, 18:32
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

[quote=Dan S;84965]Hej.
"Utan några som helst problem", ha, ha. Men vi skall väl inte låta som om det är en fin asfaltväg i Skåne?
Nej det menar jag verkligen inte!
MEN JAG ANTAR/HOPPAS att de flesta som ger sig ut på vägar i Medelhavsområdet VET OM ATT DE ÄR JUST DÄR....Och inte i Skåne!
Sans & vett!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-21, 22:02
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 444
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Tack för svaret. Skall ner dit igen (Karpathos) och ge mig ut på de underbara vägarna. Har under 28 år färdats på alla typer av vägar i Grekland, tom. ¨Skånevägar¨ till åsnestigar för vägkvaliten är mycket skiftande i detta underbara land.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-18, 01:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Visserligen vet jag inte när den här filmen är tagen - men jag väljer nog sjövägen till Olymbos nästa gång också

länk till film

Missa inte den klockrena östgötska kommentaren vid 1.50
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-18, 08:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Citat:
Visserligen vet jag inte när den här filmen är tagen - men jag väljer nog sjövägen till Olymbos nästa gång också
Samma här! Jisses vad det skumpade!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-20, 15:13
Ullis 69s avatar
Ullis 69 Ullis 69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Strängnäs
Inlägg: 65
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Snälla hjälp mig som inte varit på Karpathos att förstå....
Kan man ta båt till Olymbos? Jag trodde att det var en by uppe i bergen.

Så OM man nu får hyra en moppe kan det kanske va värt en liten spännande tur på den skumpiga vägen! Delade åsikter är det ju om man bör eller inte bör ta moppe på denna väg!!

//Ullis
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-20, 15:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Första sträckan sker med båt och den sista med buss. En mycket trevlig tur.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-05-20, 16:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Citat:
Ursprungligen postat av Ullis 69 Visa inlägg
Så OM man nu får hyra en moppe kan det kanske va värt en liten spännande tur på den skumpiga vägen!
Efter att ha sett den filmen så tycker jag snarare att det INTE kan va värt en tur på den vägen. Dessutom är det ju rätt långt, 5-6 mil tror jag. Det tar lååång tid på moppe det...
Nej, nog finns det andra spännande vägar på Karpathos som är betydligt mer värda en moppetur.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-05-20, 19:24
Ullis 69s avatar
Ullis 69 Ullis 69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Strängnäs
Inlägg: 65
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Jaha.. Tyvärrr är jag väl lite av en äventyrare som gillar lite utmaning. Detta innebär ju inte att man måste bränna på i högsta hastighet över bergen!!

Dock låter 5-6 mil lite väl långt även för mig! Men jag tror jag kan ta det beslutet på plats i sommar!


Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Efter att ha sett den filmen så tycker jag snarare att det INTE kan va värt en tur på den vägen. Dessutom är det ju rätt långt, 5-6 mil tror jag. Det tar lååång tid på moppe det...
Nej, nog finns det andra spännande vägar på Karpathos som är betydligt mer värda en moppetur.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-05-20, 19:38
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Citat:
Ursprungligen postat av Ullis 69 Visa inlägg
Tyvärrr är jag väl lite av en äventyrare som gillar lite utmaning.
Det är väl inget att säga "tyvärr" om. Tvärtom! Vad jag menar är att det inte verkar äventyrligt och spännande, bara fruktansvärt tråkigt och obekvämt. Kort sagt, inte värt det Men det är ju en smaksak som allt annat och det är klart att du bestämmer bäst på plats hur du ska göra.

Men sedan undrar jag; brukar det inte ibland stå i uthyrningskontraktet att man inte får köra på grusvägar? I så fall gäller nog inte försäkringen om något skulle skumpa sönder.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-05-20, 20:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Nog måste man vara lite av en självplågare för att ta mopeden till Olymbos speciellt när det finns så många andra fina ställen att ta den till.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-05-20, 20:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Citat:
Ursprungligen postat av Ullis 69 Visa inlägg
Kan man ta båt till Olymbos? Jag trodde att det var en by uppe i bergen.
Ska bara utveckla de svar du redan fått lite: det vanligaste sättet att ta sig till O är alltså med båt från Pigadia till Diafani. Båtbiljetten gäller sen även för en speciell buss som tar båtlasset turister upp till Olymbos, och sen kör dem tillbaka till båten igen några timmar senare.

När du hyr moppe (eller bil) så står det nästan alltid på kontraktet att du inte får köra på grusväg. Vilket alla gör ändå. Men: just till Olymbos skulle jag INTE göra det, det är den väg på Karpathos som har i särklass sämst rykte och jag tror inte att det är bara för att båtägaren ska tjäna pengar.

Händer det dig något så är du långt från ära och redlighet - plus att försäkringen kanske inte gäller för att du bröt mot det finstilta på kontraktet.

Det finns många sätt att vara äventyrlig på Karpathos, fast jag skulle inte välja att just köra moppe till Olymbos
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-05-20, 22:27
Mads Mads är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 5
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

I en jeep eller på en offroad mc er turen til Olympos helt fantastisk, spesielt om du ikke har høydeskrekk. Sørg i så fall for å komme dit ca kl 2 når bussene kjører ned til Diafani igjen, folk blir litt roligere og du får være i fred for det verste kjøpepresset.
Jeg liker turen dit langs veien bedre enn selve byen, fantastisk utsikt og muligheten til å nå lite besøkte strender. Så lenge du ikke kjører for langt ut på veiskulderen burde du være trygg nok, men veiens beskaffenhet har variert litt fra år til år, så spør en lokal sjåfør.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-05-21, 20:52
Ullis 69s avatar
Ullis 69 Ullis 69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Strängnäs
Inlägg: 65
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Det är väl som det sägs här, man får inte köra på grusvägarna men folk gör det ändå! Jag med.. Vi har haft många spännande turer men aldrig "farliga" på små grusvägar. Man kan i värsta fall gå av en sträcka! Men eftersom att jag inte sett vägen till Olymbos, mer än på filmen, så vet jag ju inte om det är speciellt kul! Om det nu är så långt å så fruktansvärt som ni säger så lutar det nog åt att ta sig dit på annat sätt! Men som sagt det skulle ju vara trevligt att kunna åka dit när man själv vill och inte med en hög andra turister! Är inte den typen..men ibland får man kanske va en vanlig turist!

Tackar för alla råd..
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-05-21, 21:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Vägen" till Olymbos

Vill du se Olymbos utan en busslast turister kan du bara hyra in dig där ett par nätter.

Jag har iofs bara varit där en gång, i början av juni förra året - och kommersen var begränsad till en enda gatsnutt och inte det minsta besvärande. Om folk i Olymbos vill dra in lite kulor på souvenirer så inte stör det mig.

Möjligen är det annorlunda/värre under högsäsong.

Olymbos är en fantastisk, svindlande upplevelse.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT