Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-08, 10:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Veterinären kommer

Det finns en djurskyddsförening här,som startats av några tyska kvinnor. Mot alla odds har de lyckats med en del riktigt bra saker.

Kategoriskt kan man säga att djurhållningen inte är bra i Grekland. Åsnor hålls bundna i solen utan mat och vatten. Hundar driver omkring och river i soptunnorna, om dom inte är bundna med en meterlång kedja. Katter får föröka sig hur som helst och när det blir för många läggs råttgift ut. Jag vet inte hur kor och grisar sköts, för det har vi knappt några här. Getter och får har det väl ganska bra, som får ströva fritt i bergen (tills man äter upp dem...)

På senare år had det tillkommit sporadiska steriliseringsprogram med pengar från europeiska djurskyddsorganisationer.

Vår lilla förening har kontakt via Internet med entusiaster i nordeuropa, och sänder hundar till Tyskland och andra länder. Resan går med flyg från Kos, och hunden steriliseras först och får alla vaccinationer som krävs. Mottagaren betalar resan o.s.v men det är ett stort jobb att få iväg hundarna.

Föreningen har en bra veterinärkontakt som kommer hit från Leros någorlunda regelbundet. I vår lokal samlas såna dagar alla som vill ha katt eller hund bedömda, vaccinerade eller kastrerade/steriliserade.

Numera kommer fler och fler med sina älsklingar, för ryktet har spridit sig. Vi turas om att assistera veterinären och jag har lärt mig en massa på det sättet.

Det kan bli ganska livliga träffar. Ibland smiter nån katt som inte gillar framtidsutsikterna. Hinner vi då stänga dörrar och fönster blir det ett himla liv i lokalen bland väntande hundar ,medan katterna i sina burar jämrar sig. Hinner katten ut blir det ett kattrakande därute, åhej och åhå, en mindre på programmet idag...

Det är inte ovanligt att folk i smyg lämnar en låda med hundvalpar hos någon av tyskorna. Om möjligt placeras de då ut hos fosterfamiljer i väntan på utvandring. Ibland blir det jättekris.

Katter klarar sig bra ute i det här klimatet, även vintertid. De tycks hitta mat så det räcker, att döma av reproduktionstakten. Däremot är det många kattungar som dör innan de blir vuxna. Enligt veterinären så mycket som 8 av 10, det är olika sjukdomar, rovfåglar, mopeder,hankatter, svält om mamman dör , råttgift och mycket annat. Jag läste någon artikel från Rom , där kattantalet är stort men tämligen konstant, så tycks det vara här också.

Jag gillar mina många katter, och de gillar mig, tacka för det alltid en skål med torrfoder under trappan och alla möjliga läckerbitar att slåss om efter våra middagar. Inga bortklemade typer här inte, de äter allt: pannkaka, makaroner, bröd-i-mjölk. De ser ut att må förträffligt av den dieten. Fisk är en läckerhet värd att slåss för, kokt muräna försvinner på direkten. Lycka är att få vara ensam om ett fat kycklingrester, kolla Bobbis där som äter och njuter så att han vibrerar!

Inga ormar eller råttor kring vårt hus!

Jag ska ta reda på webadressen om någon vill stötta föreningen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-10, 20:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Veterinären kommer

webadressen: hands_of_kalymnos.com
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-11, 08:28
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Veterinären kommer

webadressen skall vara www.hands-of-kalymnos.com
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-11, 08:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Veterinären kommer

Just det, tack för hjälpen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-11, 12:59
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Veterinären kommer

Det var roligt att höra, att det finns en hjälporganisation för djur på Kalymnos. Har faktiskt inte hört talas om det tidigare. Om det blir hund någon mer gång i vår lilla familj, ska jag klart överväga en Kalymnoshund!

Mia
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT