Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-31, 14:29
givenchy givenchy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 3
Standard Åker till Karpathos i AUGUSTI! FRÅGOR

Hej jag undrar ifall man kan hyra vespa där fast man inte har något körkort.? Behöver man det för att hyra där?

Sedan undrar jag också ni som varit där i Augusti , hur varmt på ett ungefär brukar det vara?

Vilken strand tycker ni är finast där?

Verätta gärna allt ni kan eller har erfarenhet av Karpathos : )

Detta är min 4:e Greklandsresa.

Sist var jag på Mykonos som jag tyckte var den härligaste ö jag nånsin varit på i grekland.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-31, 14:33
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Åker till Karpathos i AUGUSTI! FRÅGOR

jag tänkte hyra vespa/scooter på Milos, men vi hade inte körkort med oss. Så det blev ingen............Men hur det är på Karpathos törs jag inte svara på!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-01, 14:07
mytsberg mytsberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 12
Standard Sv: Åker till Karpathos i AUGUSTI! FRÅGOR

Heisan
Skal du leie en vespa på Karpathos må du ha körkort.
Fin strand ? Jeg anbefaler Amopi
Les litt på forumet her ang. Karpathos så finner du mange gode tips.
Men anbefaler gjerne en tur på restaurant Sokaki i Pigadia.
Skal du ha gode drinker anbefaler jeg Cafe Acropolis
Ha en god tur til Karpathos
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-01, 18:03
niraK niraK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Nynäshamn
Inlägg: 20
Standard Sv: Åker till Karpathos i AUGUSTI! FRÅGOR

Vi var på Karpathos i augusti förra året. Det var jättevarmt! Vi lyckades pricka in besöket till Olymbos en av de varmaste dagarna den 14 augusti!
Man får bada mycket. Amopi är ett bra val.

Karin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-01, 19:18
Eva.Ms avatar
Eva.M Eva.M är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Skåne
Inlägg: 27
Standard Sv: Åker till Karpathos i AUGUSTI! FRÅGOR

Av ständerna på Karpathos tycker jag Kyra Panagia (sand) och Apella (klappersten men kristallklart turkost vatten)är de bästa. För att ta sig dit behöver man antingen åka badbåt från Pigadia eller köra själv med bil eller vespa. De sista två kilometrara är vägen ganska slingrig, dock är Kyra Panagiavägen asfalterad , till Apella är den obelagd och med en del löst grus/sten. Jag är glad att vi hade bil och att min man ville köra!!

Vi var på Karpathos i juni i år och bodde då i Ammopi som har tre stränder, både sand och klappersten. Dit är det enkelt att åka buss till från Pigadia.

Det blåste ganska mycket vid de flesta stränder vi besökte under våra två badveckor så man uppfattade inte värmen som så stark. Det var lite avslaget kvällstid i Ammopi när man ätit middag så vi åkte flera kvällar till Pigadia.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-02, 12:35
Spido Spido är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 13
Standard Sv: Åker till Karpathos i AUGUSTI! FRÅGOR

Glem ikke Agios Nicolaos-stranda i Arkassa! Det er flott! Og Apella var fantastisk fin! Lefkos var bra, Ammopi OK, men hvis det blåser, fyker det sand overalt. Man kan også finne små strender man kan ha for seg selv, men ofte må man da sette fra seg bilen og gå på lykke og fromme.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-08-02, 12:54
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Åker till Karpathos i AUGUSTI! FRÅGOR

Agios Minas inte dåligt heller,utan tvärom Åkte dit med båt. Där finns träd så man kan finna skugga om så önskas och fina olivlundar att vandra i om man får lust.
En liten,liten taverna med begränsad men god tillbud
Det går åka bil dit också.

Riitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-08-02, 17:33
Eva.Ms avatar
Eva.M Eva.M är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Skåne
Inlägg: 27
Standard Sv: Åker till Karpathos i AUGUSTI! FRÅGOR

Citat:
Ursprungligen postat av Spido
Glem ikke Agios Nicolaos-stranda i Arkassa! Det er flott! Og Apella var fantastisk fin! Lefkos var bra, Ammopi OK, men hvis det blåser, fyker det sand overalt. Man kan også finne små strender man kan ha for seg selv, men ofte må man da sette fra seg bilen og gå på lykke og fromme.
Jag tyckte också att Agios Nicolaos-stranden var jättefin men tyvärr blåste det så mycket när vi var där att vi var tvungna att åka för sanden piskade runt i kastvindarna.

Innan vi åkte kom något flygande i luften emot oss på den annars folktomma stranden. Det var en 20-Euro-sedel utan synlig ägare!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-08-02, 20:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Åker till Karpathos i AUGUSTI! FRÅGOR

Citat:
Ursprungligen postat av Eva.M
Jag tyckte också att Agios Nicolaos-stranden var jättefin men tyvärr blåste det så mycket när vi var där att vi var tvungna att åka för sanden piskade runt i kastvindarna.
När jag var där var det spegelblankt. Fast jag gillar inte sand så jag gillade inte Ag Nikolaos särskilt heller, letade upp en klippa att ligga på.

Att det är spegelblankt där är dock undantag, där är oftare vågor. Det är lite synd för barnfamiljer för där är annars väldigt långgrunt och alltså barnvänligt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT