Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Zakynthos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-17, 23:41
A73H A73H är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 12
Standard Vågar vi? Zakhyntos 23/5

Som rubriken lyder - vågar vi verkligen åka till Zakhyntos med två små barn om 5 veckor med tanke på den seismiska aktivitet som varit sista veckan? Hur får man veta mer om de skador som blivit efter skalven som varit? Hur långt framskriden är forskningen om hur man förutsäger jordbävningar, nu menar jag såklart stora skalv! Det är lite svårt att få tag på aktuell info, det är ju inga förstasidenyheter direkt, men ändå...man vill ju ha liiite koll i alla fall! Någon som vet? /A
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-18, 08:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vågar vi? Zakhyntos 23/5

Jag förstår din oro, men jag tror att du ska vända dig till seismologiska institutet för att få svar på dina frågor. Här på kalimera finns nog inga experter.

De flesta av oss tror nog eller vill tro att det inte är någon större fara att resa nu än det farit förr. Själv tror jag att det kan vara så att fler skalv än vanligt har skett närmare land och därför känts mer - och därför också rapporterats om i media, medan skalv som går obemärkt förbi inte blir kända, även om det skett lika ofta och varit lika stora.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-18, 15:48
A73H A73H är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 12
Standard Sv: Vågar vi? Zakhyntos 23/5

Näe, geoglogiska experter blir nog svåra att hitta här[IMG];-)[/IMG] - dock vana Greklandsresenärer som har erfarenhet av skalv. Vi har ingen erfarenhet alls, så för oss låter bara ordet som en anledning för oss att vilja avboka liksom...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-18, 21:00
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Vågar vi? Zakhyntos 23/5

Citat:
Ursprungligen postat av A73H
Näe, geoglogiska experter blir nog svåra att hitta här[IMG];-)[/IMG] - dock vana Greklandsresenärer som har erfarenhet av skalv. Vi har ingen erfarenhet alls, så för oss låter bara ordet som en anledning för oss att vilja avboka liksom...
Gör en sökning på jordskalv här i forumet så kan du läsa om vad andra har för erfarenheter.

Ruby
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-18, 22:36
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Vågar vi? Zakhyntos 23/5

A73H

Klart att man inte kan vara nog försiktig med sin familj!
Men hur många svenskar eller turister har man egentligen hört talats om som blivit allvarligt skadade på senare år?
Jag vet inte, men kan inte påminna mig om att jag hört något om det?

Läste också att i princip allt rasade på 50-talet på Zakhyntos,
och därefter har de byggt upp allt i sk. jordskalvssäkra hus.
Läste också att de stängt skolorna för översyn eftersom där varit sprickor i väggarna. En antik kruka åkte i backen och gick itu inne på ett museum.

Du har ju lite tid på dig att kolla upp saker o ting!
Hoppas ni får en skön skakfri semester!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-19, 09:06
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Vågar vi? Zakhyntos 23/5

Citat:
Ursprungligen postat av ricky
A73H
Läste också att i princip allt rasade på 50-talet på Zakhyntos,
och därefter har de byggt upp allt i sk. jordskalvssäkra hus.
Det var inte bara Zakynthos som jämnades med marken, även ön Kefalonia fick byggas upp. Jag har en vännina som bor på Zakhynthos och enligt henne så är ju skalven i vattnet och det är inte lika farligt som de inträffar på land. Dessutom är husen väldigt säkert byggda då det förekommer skalv ofta. Efterskalv kan komma ganska lång tid efteråt men blir ganska små eftersom tiden går.

Detta har jag erfarenhet av då jag bodde här när jordbävningen 99 var. Dessutom så var våran stad Menidi epicentrum för jordbävningen. När vi byggde vårat hus skrattade alla och undrade varför vi hade så mycket armeringsjärn i vårat husskelett, men det var jag glad för när jordbävningen kom.

Vårat hus fick grönt när besiktningsgubbarna kom. Många hus fick gult alltså varning. och resten fick rött helt obeboligt och risk för ras. Våran stad klassades som katastrofområde och de flesta bodde i tält i månader. Vi sov i bilen och i tält första 2 veckorna men eftersom vårat var ok förrutom sprickor i väggarna som kunde fixas så flyttade vi in. Alltså ytliga sprickor är inte farliga men känslan var inte kul.

Många fuskbyggda hus här i Menidi rasade och människor dog.
Men som sagt, på Zakynthos är de byggda för att stå emot skalv som kan bli höga.

Monica
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-20, 21:10
A73H A73H är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 12
Standard Sv: Vågar vi? Zakhyntos 23/5

Så där ja! Idag har vi bokat om vår resa till Halkidiki istället! Känns jätteskönt och kul!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-24, 22:24
Lime Lime är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 5
Standard Sv: Vågar vi? Zakhyntos 23/5

Hej på dig!

Jag har varit på semester i Kefalonia och kom hem idag.

Vi upplevde en jordbävning sista dagen.
Det lät först lite konstigt under marken.
Och sen skakade det ungefär i 5 sekunder kanske.
Lite obehagligt men jag tyckte att det var en häftig känsla,galen som jag är

Det är väldigt svårt att säga om ni ska åka eller inte.
Det kan hända en större jordbävning där eller i öarna i närheten.
Man vet aldrig.

Men iaf. om du ska åka dit så om det är en jordbävning så ska du främst av allt kolla på andras reaktioner (folk som bor där)
För dom vet bäst för dom är vana och kan.

Men hus som finns i jordbävningsområden är byggda för att klara jordbävningar.

Jag önskar er en trevlig semester utan några skakningar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT