Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-11-10, 21:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
.efter att ha läst, tittat på bilder och begrundat...är jag fullständigt "såld" på Lefkos vad det gäller miljön, stränderna, den goda maten och trevliga människor...


/ Maggy

Men detta kan Du väl inte säkert veta innan Du varit där????

Lissi- som hoppas Du får rätt
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-11-10, 21:49
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men detta kan Du väl inte säkert veta innan Du varit där????

Lissi- som hoppas Du får rätt
har jag sagt att jag vet?
Jag ger mig i kast med detta i positiv tro


/ Maggy
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-11-10, 21:57
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men detta kan Du väl inte säkert veta innan Du varit där????

Lissi- som hoppas Du får rätt
har jag sagt att jag vet?
Jag ger mig i kast med detta i positiv tro


/ Maggy
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-11-10, 22:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

.

Det blir säkert bra...men Karpathos kan vara blåsigt, fast det vet du förstås.....det blir kul att höra vad du tycker!

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-11-10, 22:10
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Åh så härligt att åka till Lefkos.
Första gången på Karpathos bodde vi i Pigadia och åkte med lokalbussarna än hit än dit,mycket trevligt.Så när vi bestämde oss för att återvända till ön så var Lefkos det enda alternativet.Vi bodde där i två veckor,en dag tog vi bussen in till Pigadia,tja,vi hade klarat oss utan den turen men ville så gärna äta på strandtavernan Limonaki som har såååå goda kalamares och så passade vi på att handla på supermarket bla salami,ost,oliver allt över disk och hämtade ut lite mera pengar innan vi åter tog bussen "hem" till Lefkos.
I byn finns två minimarket och om man vill gå lite längre bort efter vägen så finns en tredje och de har det man behöver,flera tavernor och de flesta med mycket god mat och trevligt bemötande.Som tidigare sagts inte mycket att göra förutom sol o bad.Vi vandrade oftast iväg ut från byn efter en inte allt för bra väg,dock körde en del bil där,hade inte jag velat göra.Efter en kort promenad så kommer man till en,i vårt tycke,behaglig strand.Inga solsängar eller parasoller och inte heller nödvändigt med några badkläder.Vi hittade oss en bra plats och efter några väldigt varma dagar inhandlade vi oss ett parasoll som vi vid dagens slut packade ihop och lämnade kvar på stranden till nästa dag.Sista dagen tog vi "hem"det och donerade det till hotellet.
Vi hade fantastiska veckor där i Lefkos och tvekar inte att återvända dit igen.
Monica
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-11-11, 06:28
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
.

Det blir säkert bra...men Karpathos kan vara blåsigt, fast det vet du förstås.....det blir kul att höra vad du tycker!

Lissi

Det tror jag också Lissi


/ Maggy
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-11-11, 06:52
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Åh vad härligt det låter Monica kom ju på att jag nog inte alls kommer till Pigadia. Jag åker direkt från flygplatsen till Lefkos. Säkert en sevärd busstur dit Är det lika blåsigt på östra och västra sidan på ön? Har sett många fina bilder och filmer från Lefkos med ett alldeles stilla hav


/ Maggy
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-11-11, 15:09
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Är det lika blåsigt på östra och västra sidan på ön?
Sånt kan man aldrig veta i förväg. Det kan blåsa från alla håll, och det kan inte blåsa alls. I somras hade vi både dagar då det var totalt vindstilla och klibbigt, en dag då maten blåste bort från tallrikarna och tunga möbler blåste ner från balkonger. Men större delen av tiden var det perfekt, med bara lagom fläktande vindar.

I Lefkos har du ett flertal stränder i litet olika väderstreck att välja bland. Skulle du har sån otur att det någon dag skulle vara totalt omöjligt att vara på någon av dessa stränder, kan du ta bussen ner till Finiki. Där har du stranden mitt i byn, skyddad av en pir. Mysig liten by med ett flertal mycket bra tavernor.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-11-11, 22:25
evajanini1 evajanini1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 32
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Bra val av hotell familjen som äger det är toppen. Mamma Foula lagar underbar mat , pappa fiskar och sonen Nikita är supertrevlig. Har bott där 4 gånger, blir det drygt hyr en bil av Nikos och besök någon av byarna. Längtar
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-11-12, 09:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Har precis samma bild av vindläget av Karin - det kan blåsa som *** eller inte alls. Det är omöjligt att förutsäga.

Karpathos är en av de öar som är utsatta för blåst, så som Amorgos, Tinos och Andros också är. Det är ingen slump att det brukar hållas stora vindsurfingtävlingar på Karpathos (i södra änden).

Jag tror att jag varit på ön två gånger i september, och alltid haft såväl riktigt blåsiga som lugna dagar. Men det är nog värre i juli/augusti när meltemin går.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-11-12, 09:47
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Helt klart för mig är att det blir flera resor till Karpathos!Hann bara med en liten del av huvudstan...bodde på Sound of the sea,gick upp så pass att mina arbetsbyxor var väl så tajta vid hemkomst,trots en massa ordentliga promenader.Mycket kvar att se av ön o hoppas att få träffa de nyblivna vännerna från både Sverige o Holland.
Men Tilos måste jag åter till.Min plan blir nog segling/kustskepparexamen med Alma navigation i Grekland,sedan resa vidare för en veckas ö mys.
Hasse
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-11-12, 09:49
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Jo...blåsa kan det på Karpathos o inte för inte att det hålls internationella vindsurfing tävlingar där.
Hasse
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-11-12, 10:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Vad jag brukar göra på stormiga öar är att jag frågar i princip vilken öbo som helst var det är mest lä just idag - och så åker jag dit. Öborna kan sina vindar och hav.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-11-15, 15:33
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Hallå Maggy! Är bara lite nyfiken på om du åker till Lefkos istället för Alonissos?

Undrar Helena S
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-11-15, 16:21
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Hallå Maggy! Är bara lite nyfiken på om du åker till Lefkos istället för Alonissos?

Undrar Helena S
Hallå Helena S! Japp så blir det


kanske Alonissos i framtiden...eller Telendos...eller...


/ Maggy
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-11-16, 11:40
Lise-Lotte Lise-Lotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 49
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Hej!

Bestäm dig nu för Lefkos. Vela inte! Det är underbart där och igår bokade vi våra flygbiljetter. I samma stund som jag nämnde för min man att idag är det dags, plingade det i telefonen. SMS från två vänner vi brukar sammanstråla med sedan några år tillbaka. Alltså fler som återvänder år efter år. Uppfylls inte dina förväntningar, så har du blivit styrkt i att Tilos är "din ö".
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-11-16, 13:03
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Citat:
Ursprungligen postat av Lise-Lotte Visa inlägg
Hej!

Bestäm dig nu för Lefkos. Vela inte! Det är underbart där och igår bokade vi våra flygbiljetter. I samma stund som jag nämnde för min man att idag är det dags, plingade det i telefonen. SMS från två vänner vi brukar sammanstråla med sedan några år tillbaka. Alltså fler som återvänder år efter år. Uppfylls inte dina förväntningar, så har du blivit styrkt i att Tilos är "din ö".

Hej Lise-Lotte!

Ja, jag har bestämt mig ...betalade in anm.avg. till Apollo, Lefkos och Tree Dolphins, häromdagen Låter härligt, Lise-Lotte! Jag har surfat, läst, kollat på filmer på youtube...Jag tror verkligen att det här är en helt underbar plats för mig... ...det är bara så lång tid att vänta tills september 2015

/ Maggy
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-11-16, 13:18
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Maggy,har du beställt Kalimeraguiden om Karpathos,om inte gör det!!!
Vi upplevde inte att det var speciellt blåsigt på ön då vi har varit där,bara skönt med lite vind i värmen
Härlig resa att se fram emot.
Monica
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-11-16, 13:46
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Maggy,har du beställt Kalimeraguiden om Karpathos,om inte gör det!!!
Vi upplevde inte att det var speciellt blåsigt på ön då vi har varit där,bara skönt med lite vind i värmen
Härlig resa att se fram emot.
Monica
Nej jag har inte beställt Kalimeraguiden än, men en bra idé Monica Jag tycker också att det är skönt när det fläktar lite, blir inte lika hett då Ja, jag ser verkligen fram emot denna resa ...och...jag vet ju hur snabbt tiden går... ...mycket härligt som ska hinnas med innan dess ju...


/ Maggy
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-11-16, 14:25
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: "Ångerveckan" ledde mig till Lefkos :)

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Är det lika blåsigt på östra och västra sidan på ön? Har sett många fina bilder och filmer från Lefkos med ett alldeles stilla hav
Vi har varit på Karpathos två gånger under september månad. Ingen av gångerna har vi upplevt att det har blåst mer där än på andra öar. Vissa dagar har det varit vindstilla och inga vågor alls, utan ett helt stilla hav. Jag tror att det blåser mer under sommaren, men då är det å andra sidan mera välkommet med lite vind kan jag tänka mig!

Maggy, du kommer att få en fantastisk semester på Karpathos, det är jag övertygad om Vi har bara besökt Lefkos över dan, vi har båda gångerna bott i Pigadia, men skulle nog även kunna tänka mig att bo i Lefkos vid ett nytt besök på ön, i alla fall några dagar. Där finns jättefina bad och vill man ha en lugn och stilla semester och mest softa omkring så är nog Lefkos perfekt.

/Maria
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT