Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-28, 12:52
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Ett par tavernamissar

Vi gjorde två missar under tre veckors tavernaätande.

Den första missen var Mamma Maria. De hade ju så suveränt goda, nya rätter i fjol, så jag frågade Nikos om kocken var kvar även i år. "Nej, i år har vi en ny kock från Manchester, men han är lika bra" blev svaret. Hmm. Nåja, vi provade i alla fall, för Nikos' skull, och beställde två av dagens specialrätter, en feta- och spenatfylld kycklingfilé och en kycklinglår i ouzosås. Nja... helt klart kan man inte laga kyckling i Manchester. Freds filéer var stenhårda och torra och smakade ingenting alls. Jag fick nånting som kunde vara kalkonben, men allt kött var avskrapat och det var bara själva leden kvar. Inte många tuggor kött fanns därinne, och det lilla som fanns var torrt och hårt. Såsen var god, dock... men man kan ju inte bara äta sås. Dessutom såg vi flera fall av felbetjäning - folk fick inte brödet de hade beställt, grannarna fick helt fel mat - så nej, tyvärr. Det här var nog sista gången.

Den andra missen var Life of Angels. Jag provade den för några år sedan och blev besviken. Mycket långsam service, jag måste säga till ett par gånger bara för att få in brödet, tråkig turistmeny och totalt smaklös moussaka. Ägarinnan ursäktade sig med ovan serveringspersonal... Nåja, restaurangen ser ju enormt trevlig ut, Fred hade inte provat den och serveringspersonalen har haft några år på sig att öva upp yrkesskickligheten, så vi vågade oss på att testa än en gång.

Det började inte bra. De tre första rätterna vi försökte beställa "We no have". Om man då har gått in efter att ha sett en innehållsrik meny och möts av det svaret känner man sig rätt lurad. Till slut hittade vi två förrätter som de hade, tyrokafteri och babaganoush. Brödet kom efter lång väntan. Tyrokafterin var stark och god, men babaganoushen smakade absolut ingenting. Serveringspersonalen var två unga grabbar som tillbringade väldigt mycket tid bakom ett hörn med att gnabbas med varandra i stället för att gå runt och se om de kunde duka av eller fylla på någonstans. På menyn stod det att till alla rätter skulle det serveras gröna bönor, av någon underlig anledning. Jag hade beställt ugnskyckling, och såg för mig den goda rätten jag har fått tidigare, på andra ställen. Jag fick en tallrik med två MYCKET små kycklinglår, ett ENORMT lass med potatis och inget mer. Absolut inte värd priset; så dyr potatis har jag inte sett någon annanstans! Fred beställde soutzoukakia men fick in stifado. När vi påpekade misstaget var det INGEN som förstod engelska... så jag tog till grekiskan och en av gossarna bar ut stifadon och sedan fick vi vänta... och vänta... och när soutzoukakian äntligen kom in, ackompanjerad av ett lass potatis och en hög med grå (!), sönderkokta bönor, var den kall...
Från vårt bord såg jag när man tog fram en stor bricka med vad jag gissade var desserter. Den brickan ställde man på ett bord i ett hörn med fritt tillträde såväl för värmen som ett stort antal flugor... När vi en halvtimme senare fick varsin "dessert" - en grå rissörja som vi givetvis inte åt av - var brickan forfarande halvfull. Jag vill inte tänka på hur äckliga de sista skålarna måste ha blivit.
Givetvis klagade vi, men fick bara oförstående ansikten till svar. Nej, hit går jag inte igen förrän de byter ägare. Det enda bra med Life of Angels är utseendet...

Karin
besviken middagsätare
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-29, 12:51
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Ett par tavernamissar

Mamma Maria fick jag nog av vid första besöket förra sommaren Dom var väldigt ivriga och få in en och sedan när vi gjorde det en kväll, så var det inte så noga med längre och maten smakade inte någonting


Life of Angels fick jag nog av också efter första besöket (samma som Karin var med på) Åt vegetarisk lasange och känner fortfarande motvilja när jag tänker på den


Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-29, 21:48
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Ett par tavernamissar

Var ligger Life of Angels? Känner så väl igen namnet men kan inte riktigt placera den.

Maria
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-30, 00:01
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Ett par tavernamissar

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Var ligger Life of Angels? Känner så väl igen namnet men kan inte riktigt placera den.
H Zoi ton Aggelon, den blå tavernan på Karpathosgatan alldeles till vänster om kyrkan.

Karin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-31, 21:47
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Ett par tavernamissar

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
H Zoi ton Aggelon, den blå tavernan på Karpathosgatan alldeles till vänster om kyrkan.

Karin
OK, då vet jag vilken taverna det är. Det var den jag anade att det var. Vi har aldrig ätit där, men väl tänkt att vi borde, om inte annat så för det fina läget. Men då har vi alltså inte missat nåt alltså

Maria
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT