Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-02-15, 07:57
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Favorit i Chania län

Arne ,det enda jag vet om Voukolies är att på långfredagen är byn en enda stor marknadsplats.Kanske är ni här då?
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-02-15, 11:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Favorit i Chania län

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Nu blir jag nyfiken. Vad är det som gör att Chora Sfakion slår alla andra byar på västra Kreta? Omkringliggande vacker natur och vandringsmöjligheter kombinerat med närheten till havet med Gavdos, Loutro och längs södra kusten till bl.a. Paleochora?
Jag gillar Chora Sfakion av flera anledningar: läget vid havet, att sitta och äta och lyssna på vågorna är helt underbart, man får väldigt god mat på tavernorna, man bor väldigt bra, människorna är supertrevliga, det är litet, det finns massor att se och göra i närområdet (som Aradena), det finns fina vandringsleder och det är nära till andra härliga platser, som Loutro. Kort sagt är Chora Sfakion en mycket bra bas.

Citat:
Tja, svaret kan jag säkert läsa i guiden, när kommer den tror du, Janne?
Jag hoppas att det är klar nu i februari.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-02-15, 16:15
1969 1969 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Finland
Inlägg: 12
Standard Sv: Favorit i Chania län

Tycker om Kalives.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-02-15, 18:44
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Favorit i Chania län

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Här handlade jag...
Den kom efter 3 dagar...
TACK, Ulf!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag gillar Chora Sfakion av flera anledningar: läget vid havet, att sitta och äta och lyssna på vågorna är helt underbart, man får väldigt god mat på tavernorna, man bor väldigt bra, människorna är supertrevliga, det är litet, det finns massor att se och göra i närområdet (som Aradena), det finns fina vandringsleder och det är nära till andra härliga platser, som Loutro. Kort sagt är Chora Sfakion en mycket bra bas.
Ja, läget är suveränt... att sitta vid havet, drömma och njuta, god mat, trevliga människor, bra boende också, plus de fina omgivningarna - vi borde nog besöka Chora Sfakion och Loutro igen någon gång.
Tack för svaret, Janne. Jag tycker det är kul att höra varför vi väljer en plats som favorit.
Jag tror aldrig att vi blir "färdiga" med Kreta, det finns så många platser, så mycket fint som står på önskelistan.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-02-15, 22:49
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Favorit i Chania län

För mig var det en lätt fråga.

Loutro såklart
Varför? Så otroligt vackert, lugnt, fridfullt och fina vandringar. "Litenheten" i byn gör att man kopplar av och bara är.......
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-02-16, 21:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Favorit i Chania län

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag gillar Chora Sfakion av flera anledningar: läget vid havet, att sitta och äta och lyssna på vågorna är helt underbart, man får väldigt god mat på tavernorna, man bor väldigt bra, människorna är supertrevliga, det är litet, det finns massor att se och göra i närområdet (som Aradena), det finns fina vandringsleder och det är nära till andra härliga platser, som Loutro. Kort sagt är Chora Sfakion en mycket bra bas.

Jag hoppas att det är klar nu i februari.
Byn är ju också berömd för sina vendettor och släktfejder vad har ni som turistat där hört om detta?

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-02-17, 07:08
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Favorit i Chania län

[QUOTE=Eva L;297656]Byn är ju också berömd för sina vendettor och släktfejder vad har ni som turistat där hört om detta?

För att inte tala om brud- och fårstölder!
För femtio år sedan och ännu längre tillbaka, var Sfakiadistriktet, aldrig besegrat av turkarna!, en egen domän på Kreta. I dag finns kvar, inte bara i Sfakiaområdet, en rörelse som vill att Kreta ska bli självständigt, (precis som på Ikaria...).
Nej, det är inte bara befrielsefronten som finns kvar, också fårstölderna har överlevt "civilisationen". Nej en sak till har överlevt - beväpningen. Det hörs ibland skottlossning på nätterna.
Är man det minsta nervös av sig ska man kanske stanna i Nea Chora. Där jag trivs bäst - nervös som jag är. Inte alls långt för en avstickare, 3-4 dagar, till Chora Sfakia givetvis med Anapoli och Aradiaravina och Engelska Bron, eller över dagen två gånger minst till Omalosplatån, eller till Therisso, till stränderna västerut, till Sougia. Till anlla andra juveler mellan LVita bergen och havet. Perfekt avstånd från Nea Chora.
Chania med Nea chora, Vita Bergens största by nära till allt alltså. Västra Kreta bästa utgångspunkt till nästan allt. Ljuv musik om kvällarna utan skottlossning.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-02-17, 08:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Favorit i Chania län

Din beskrivning Xenos stämmer också med vad jag hört. Lär finnas familjer där som inte pratat med varandra på årtionden. Kvinnosynen i det här området beskrivs av mer moderna krtensare som väldigt ålderdomlig. Allt jag hört om den byn vid mina resor till Kreta har fått mig att helt tänka bort den för något annat än ett helt kort besök. Därför är det intressant att det för andra är den bästa platsen i Grekland. Har inte sett några negativa kommentarer alls här i forumet och ingen verkar störas av skottlossningen heller. Kanske de sederna gått med de gamla i graven.

Eva
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-02-17, 08:45
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Favorit i Chania län

[QUOTE=Kanske de sederna gått med de gamla i graven.

Ånej, inte alls.
Efter skottlossning i Rethymnaon, polis tog förförljandet, gav sig klokt nog inte i i byn, (glömt namnet, nära Anogia.), tillkalalt förstärkning, som kom från med Aten, inkl helikopter(!), kunde byn belägras och visiteras. Mängder av av vapen beslagtogs.Inte så långt från Sfakia...
Traditionerna är starka på Kreta.

Xenos, seriös ryktesspridare...
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-02-17, 10:03
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Favorit i Chania län

Xenos,
Byn heter Zoniana, men den ligger en bra bit från Chora Sfakion. Hela Idimassivet ligger emellan. Man tar av vid Sises mellan Heraklion och Rethymnon och åker upp i bergen. Jag tror inte heller att byborna där vill kalla sig sfakianer.Om du går in under fliken Rethymnon, hittar du en maidinada om byn och deras haschodlingar.
/ Jannis också seriös.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-02-17, 10:20
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Favorit i Chania län

Det är inte platsen utan traditioner och attityder jag babblar om. Skottlossningen på Katharoplatån, mitt på ljusa eftermiddagen, var högst verklig.

Sfakiadistriktet kanske är ensam om sina kuppletter, sina mantinades.
Hävdar somliga...
Xenos, urspårad
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-02-17, 20:31
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 498
Standard Sv: Favorit i Chania län

Ja Chora Sfakia är en alldeles speciell by men för mig blir det nog ändå svaret Paleochora... för alla roliga hippieminnen från 70-talet

Pyttan
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-02-17, 23:25
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Favorit i Chania län

Glöm inte Tillmans Taverna i Livaniana, om den nu finns kvar. DET var en upplevelse som i alla fall jag aldrig glömmer.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT