Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-07, 19:48
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard grekland i början på maj..

Hej!!
Har lovat en kompis att tipsa om en liten mysig ö i Grekland, men de vill åka redan i början på maj. Anlednigen att jag skriver på Amorgos är väl att jag hoppas att Janne (eller någon annan) som har varit där så tidigt vet hur det ser ut på de små öarna som Paros, Sifnos, Naxos och Koufonissi mm. Är affärer och restauranger öppna? Är det lätt att hitta boende då eller man måsta åka till Kreta eller Rhodos??
Tacksam för svar..
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-08, 20:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: grekland i början på maj..

Citat:
Ursprungligen postat av friss Visa inlägg
Hej!!
Har lovat en kompis att tipsa om en liten mysig ö i Grekland, men de vill åka redan i början på maj. Anlednigen att jag skriver på Amorgos är väl att jag hoppas att Janne (eller någon annan) som har varit där så tidigt vet hur det ser ut på de små öarna som Paros, Sifnos, Naxos och Koufonissi mm. Är affärer och restauranger öppna? Är det lätt att hitta boende då eller man måsta åka till Kreta eller Rhodos??
Tacksam för svar..
Naxos är cykladernas största ö och jag tror att den kommer på tredje plats bland Greklands öar vad gäller storleken så någon små ö som du skriver är det inte. Naturligtvis finns det turister redan i början av maj och allt är öppet. Maj räknas som lågsäsong i Grekland vilket bara är en fördel enligt min mening. Billigare boende, mindre folk, trevligare lokalbefolkning och förhopningsvis är de bofasta i majoritet. Förhållandena på Paros liknar de på Naxos men det är en mindre ö och med färre skandinaviska turister. Paros har exempelvis en av Greklands största hamnar.

Även på Sifnos finns det turister i maj men här finns färre bofasta än på Naxos och Paros så ön har delvis en annan karaktär. Koufonissi som du nämner är en liten ö och tillhör småcykladerna. Även här finns turister i maj men i jämförelse med en månad senare lär det vara mycket lugnt.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-08, 22:45
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: grekland i början på maj..

Förra året åkte vi till Naxos den 4:e maj ... tror jag. Vi var i alla fall de första svenska turisterna, och de enda på vårt hotell - förutom ett engelskt par. Naxos hade just vaknat ur sin vintersömn ...
Men trots att den var nyvaken bjöd den oss på två härliga veckor.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-08, 23:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: grekland i början på maj..

I 2008 var vi i Hellas 4 -18 mai og besøkte Astypalea og Amorgos

På Astypalea var det få turister og få åpne tavernaer nede i
Skala, noen flere i Chora
På Amorgos var det også stille, men sesongen var litt mer i gang enn på Astypalea

Det var ikke noe probem å finne rom, vi bodde deilig på "Avra" nede på bystranda i Skala (med flott utsikt opp til Chora) på Astypalea

På Amorgos bodde vi like deilig på "Big Blue" i Katapola og på "Filoxenia" i Aegiali
Vi hadde en herlig ferie
- det var fhv kjølig for årstiden deler av ferien, men s å vakkert
Og,- det ble da noen bad og, på begge øyene

Senast redigerad av kari den 2011-02-08 klockan 23:41. Anledning: Hadde skrevet feil navn på bosted på Astypalea
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-09, 09:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: grekland i början på maj..

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Förra året åkte vi till Naxos den 4:e maj ... tror jag. Vi var i alla fall de första svenska turisterna, och de enda på vårt hotell - förutom ett engelskt par. Naxos hade just vaknat ur sin vintersömn ...
Men trots att den var nyvaken bjöd den oss på två härliga veckor.
Ni kan inte ha varit de första svenska turisterna möjligen charterturister för vänner till mig var där redan i början av april och det var flera svanskar på deras hotell.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-09, 09:46
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: grekland i början på maj..

Gömde bort att jag är charterturist!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-09, 10:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: grekland i början på maj..

Det mesta brukar öppna till påsk, och i år är påsken sen (23 april) så tillräckligt mycket bör vara öppet. Jag har varit på Amorgos i mitten av april och då var nästan allt öppet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-09, 17:05
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard Sv: grekland i början på maj..

Tack för svaren. Hade tänkt tipsa dom om Paros, tycker det är en lagom ö och inte allt för långt från Aten, tycker faktiskt bättre om Paros (framförallt Naoussa) än grannen Naxos.Det är tyvärr alldeles för långt till Amorgos om man bara har ca en vecka på sig. Tyvärr verkar de vilja flyga direkt ut till ön och det går ju inte till någon av dom, men det är bra att veta att det mesta är öppet, har själv endast åkt i slutet på maj...får väl se om jag kan övertala dom att åka via Pireus..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-09, 19:10
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: grekland i början på maj..

Annars kan jag tipsa om Pythagorion på Samos! Har varit där första veckan i maj och vi hade kanonväder. Byn ligger ju lite skyddat i söderläge med berg bakom.
Alla restauranger var öppna och solstolarna på plats!

Katitzi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT