Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-27, 07:28
Conny Conny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 52
Standard Rethymnon / Chania

Hej !

Vi hade precis bestämt oss för Platanias och hotellet Blue Dome. Då började vi läsa om Rethymnon här och blev sugna på det istället. Vad har ni för erfarenheter. Vi vill gärna ha något att göra på kvällarna som nära till bra matställen och shopping. Läste här om hotellet Ilios som verkar bra men vi undrar lite över Dimitrios Village som fritidsresor har som är mycket prisvärt men hittade inget om det här i forumet. Mvh Conny o Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-27, 07:40
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Har inte bott på det hotellet men besökt det för att lyssna på ett band som spelade där,,ligger ju en bit bort från Rethymno´s stad men taxi in till stan kostar 5 euro(i höstas),,och det finns flera restauranger i närområdet.Bara en liten bit bort från hotellet börjar den långa strandpromenaden som tar Er in till Rethymno,,,som sagt en bit bort,,men med pigga ben så tar det kanske ca 1timme..(kanske lite längre tid)att gå in.Tror nog att det är ett bra val..

Senast redigerad av Athanasia den 2008-02-27 klockan 07:56. Anledning: Ändring....
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-27, 08:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Vi bodde ju på Ilios som var så mysigt med en liten inbyggd gård där poolen låg och med en liten servering. När vi var där i april för 2 år sen så blåste det mycket och då var det jättemysigt att ha lä på balkongen/terassen...Personalen var väldigt trevlig och bjöd på lite extra gott den dag vi i Sverige hade påsk...Vi hade fin strand alldeles över gatan och alldeles lagom långt till stan...Men som sagt, verkar Dimitrios Village bra så är ju inte 30 min någon lång sträcka att promenera. det skulle inte avskräcka mig!
Lycka till!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-27, 08:08
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Fast när jag tänkte efter så tar det längre tid att gå...har ändrat det
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-27, 08:27
Conny Conny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Fast när jag tänkte efter så tar det längre tid att gå...har ändrat det
Vi vill också ha närheten till bra strand och relativt nära till staden så Ilios kanske är bättre // Conny o Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-27, 08:35
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Standen är jättefin på båda ställena...betydligt mer folk borta vid Ilios..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-27, 08:57
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Välj Rethymno!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-27, 09:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Välj Rethymno!
Det är väl det Conny och Eva gjort?

..men som stad har Chania mycket mer att bjuda på....även om man bor närmre centrum om man väljer ett hotell i Rethymno. Så det är svårt att råda...

..tycker Lissi som bott på båda platserna
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-02-27, 09:46
Conny Conny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det är väl det Conny och Eva gjort?

..men som stad har Chania mycket mer att bjuda på....även om man bor närmre centrum om man väljer ett hotell i Rethymno. Så det är svårt att råda...

..tycker Lissi som bott på båda platserna
Vi har varit i Plataias en gång tidigare och var in till Chania och vi längtar tillbaks men är lite rådvilla
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-02-27, 10:00
Conny Conny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det är väl det Conny och Eva gjort?

..men som stad har Chania mycket mer att bjuda på....även om man bor närmre centrum om man väljer ett hotell i Rethymno. Så det är svårt att råda...

..tycker Lissi som bott på båda platserna
Lissi kan du ge exempel på vad Chania har som inte Rethymnon har... Kanske är bättre att välja Platanias/Chania och göra en utflykt till Rethymnon eller ?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-02-27, 10:16
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Jag kan inte göra nån bra jämförelse med Chania,har bara varit där på kortare besök.Kan däremot återgå till Dimitrios Village.I det område där det ligger (Missiria),finns det många jättebra restauranger,med priser som är betydligt bättre än inne i Rethymno stad.Finns naturligtvis också hur många bra restauranger som helst i de små smala gränderna inne i stan.Kan även rekommendera Fritidsresors hotell Melitti i Rethymno.lite närmare staden än Dimitrios..

Senast redigerad av Athanasia den 2008-02-27 klockan 10:21. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-02-27, 10:47
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Rethymnon / Chania

För min del är förorterna till rethymno alldeles för turistiga. Ska man åka dit ska man bo i stan!
( fast jag är ju präglad av att bott i rethymno ett antal år, allt handlar ju om vad man är ute efter.)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-02-27, 11:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Conny!

Jag har varit i Platanias och Agia Marina sammanlagt tre veckor. I Agia Marina i maj och i Platanias i september /oktober... Chania är större och mer "grekisk" i mitt tycke. Där finns härliga gränder att strosa i, saluhall, trevlig stadspark och,ja helt enkelt MER....Grekerna lever sina liv vid sidan av turismen mer än i Rethymno som jag upplever det. Det är lätt att ta sig dit med buss eller delad taxi. Jag har inte upplevt Chania alls lika turistig som Rethymno... I Rethymno, där jag dels varit på dagsbesök från Platanias och dels bott en vecka i april 2006 upplevde jag att turismen fick mycket mer utrymme och området runt den lilla hamnen tyckte vi var väldig tråkigt då vi praktiskt taget blev jagade av inkastare fast det var första veckan på säsongen vi var där...eller kanske just för att det var det Det var samma sak vid dagsbesöket...

Men det är så svårt att råda..Vi gillade ju Platanias för att man även kunde ha trevligt där på kvällarna....Det är f ö första gången utom i Aten där jag varit 2 år i rad och bott på samma hotell...
Vi bodde på Melina Suites..Fritidsresor..

Nu kanske andra tycker precis tvärt om, men eftersom Du frågar så svarar jag som JAG tycker... Ni får det säker jättebra i Rethymno också, där finns mycket att njuta av och vi hade inte alls tråkigt, och innan man varit på båda platserna kan man ju inte jämföra. Men åker vi till Kreta fler gånger blir det INTE Rethymno.

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-02-27, 11:39
Sassa Ö. Sassa Ö. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 75
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Jag har varit på båda orterna.När man åker till Chania dock så hamnar man ju en bit utanför stan..En skillnad är stränderna, i R. var det en ganska bred,"vit" lång sandstrand som man kunde promenera längs utan avbrott, utanför Chania var det "röd" sand och det gick inte att promenera längs stranden speciellt långt innan det tog stopp pga ex.vis klippor eller växtlighet.Jag för min del skulle absolut fara till Chania,vet egentligen inte varför men jag trivdes så mycket bättre där.Hade med mej massor av bra tips från Kalimera på bla härliga resturanger,hyrde bil och åkte på fina utflykter till bla Elafonnissi och Paleochora.Chania är ju en större stad och det gick att hitta fina delar där det inte alls var "turistiskt".Var tvungen att gå till tandläkaren och där bredvid fanns en stor härlig matmarknad som det inte stod nånting om i någon turistinformation...
Sassa
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-02-27, 11:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Rethymnon är mycket mer turistiskt än Chania och var det redan för många år sedan. Rethymnon har jag besökt många gånger och sista gången var när min dotter jobbade där sista gången runt år 2000. Sista besöken störde jag mig rejält på massturismens baksidor som aggresiva inkastare, ödelagd matkultur, hemsk biltrafik och folk överallt. Mycket störande speciellt i högsäsong.

Har besökt många andra turistorter i Grekland som är mycket trevligare även om det finns bra tavernor speciellt i Misiria samt i delar av staden.

Chania stad har jag bara besökt 3-4 ggr vid dagsbesök och här är turismen mycket mindre påtaglig.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-02-27, 12:04
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Jag har också bott på båda orterna och skulle inte välja Rethymnon igen. Inget som jag direkt ogillade men gillar helt enkelt Chaniakusten mer Chania som stad är charmigare i mitt tycke.En negativ sak var att priserna var högre på restaurangerna i Rethymnon än i tex Platanias, jag var på båda ställena samma säsong så då märkte vi skillnad. Angåeende stränderna tycker jag inte det skiljer sig så mycket.

Malin - 98 dagar kvar till Platanias
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-02-27, 12:39
Conny Conny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag har också bott på båda orterna och skulle inte välja Rethymnon igen. Inget som jag direkt ogillade men gillar helt enkelt Chaniakusten mer Chania som stad är charmigare i mitt tycke.En negativ sak var att priserna var högre på restaurangerna i Rethymnon än i tex Platanias, jag var på båda ställena samma säsong så då märkte vi skillnad. Angåeende stränderna tycker jag inte det skiljer sig så mycket.

Malin - 98 dagar kvar till Platanias
Tack för alla svar nu känns det som Platanias igen som det egentligen var tänkt från början eftersom vi försälsakde oss i den orten förra gången vi var där för 3 år sedan. Nu ska vi resa för första gången utan barn igen. Mvh // Conny o Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-02-27, 13:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Från Platanias når ni många härliga ställen lätt med bil...Falassarna, Maleme med den tyska krigskyrkogården, Chania med Soudabukten och den engelska krigskyrkogården samt Elafonissi..mfl mfl platser.. Läs Jannes guide om Chania och ni har mycket att göra förutom VILA!!!

Tips: Restaurang Symposio i Platanias...från torget en bit åt "Malemehållet" på höger sida. Deras saganaki är bara SÅ GOD!!!

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-02-27, 15:31
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Tips: Restaurang Symposio i Platanias...från torget en bit åt "Malemehållet" på höger sida. Deras saganaki är bara SÅ GOD!!!

Lissi
....och deras Stifado är underbar Andra restauranger som är snäppet bättre faktiskt är Drossia som ligger på andra sidan om man fortsätter en bit till, samt "Drakiania by the river" dit man tar sig med taxi. Dessa två blev favoriter under min sista Kreta resa ifjol.

Malin
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-02-27, 20:24
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Conny Visa inlägg
Hej !

Vi hade precis bestämt oss för Platanias och hotellet Blue Dome. Då började vi läsa om Rethymnon här och blev sugna på det istället. Vad har ni för erfarenheter. Vi vill gärna ha något att göra på kvällarna som nära till bra matställen och shopping.
Med tanke på era önskemål är Givetvis både Chania och Rethymno självklara val!

Båda städerna är underbara alternativ om man vill ha sysselsättning utöver bad!
Som någon sade så håller jag med om att Chania känns mer äkta grekiskt (enligt mitt tycke) Men det är som att välja mellan pannkakor o våfflor
när man ska välja mellan dessa två!?

Jag tycker Rethymno är en 9:a och Chania en 10:a och min sambo tycker tvärtom

Senast redigerad av ricky den 2008-02-27 klockan 20:28.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT